Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 10699

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі?

13.06.2024

Вчора, у середу 12 червня 2024 року, Європейська комісія шокувала Китай, запровадивши з 4 липня мита до 38,1% на імпорт електромобілів. Потенційно це може спровокувати торговельну війну в час великої політичної невизначеності в Європі. Пекін вже пригрозив вжити заходів у відповідь проти європейської авіації, фермерів та виробників спиртних напоїв

Тимчасові мита, запроваджені після багатомісячного розслідування державної допомоги китайським виробникам електромобілів, викликали негайне засудження з боку китайського уряду, який вже погрожував помстою європейським фермерам і літакобудівникам та розпочав антидемпінгове розслідування проти французької алкогольної промисловості.

«Коли наші партнери порушують правила, ми будемо відстоювати свої права», – заявив глава торгового представництва ЄС Валдіс Домбровскіс у письмовій заяві

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 2

Високопоставлений чиновник ЄС заявив, що китайські електромобілі «субсидуються від залізорудної шахти до порту в ЄС, куди прибувають готові автівки», оскільки Пекін вкладає гроші у видобуток літію, рафінування металів, виплавку сталі, виробництво акумуляторів і автомобілів та їх відправку до Роттердама або Гамбурга

Китайська торгова палата в ЄС одразу висловила свій «шок, глибоке розчарування і незадоволення цим протекціоністським заходом» і засудила антисубсидійне розслідування як «полювання на відьом». Вона додала, що тарифи стануть «серйозним ринковим бар’єром». Але Міністерство торгівлі Китаю у своїй заяві не оголосило про прямі дії у відповідь. Воно лише пообіцяло «рішуче вжити всіх необхідних заходів для захисту законних прав китайського бізнесу»

Ці тарифи з’явилися через кілька днів після виборів до Європейського парламенту, та за оцінками аналітиків говорять про високі амбіції Урсули фон дер Ляєн, яка прагне переобратися на другий термін і очолити виконавчу владу ЄС. Щоб залишитися на посаді, їй знадобиться підтримка президента Франції Еммануеля Макрона, який хоче вищих мит, і канцлера Німеччини Олафа Шольца, який цього не хоче. Обидва лідери зазнали важких поразок минулої неділі

Оскільки відчайдушна спроба Німеччини утримати мита на якомога нижчому рівні провалилася, Берлін, схоже, поки що програв суперечку з Парижем. Франція, чиї автовиробники не настільки вразливі в Китаї, наполягала на високих ставках і стояла за тим, щоб переконати Єврокомісію розпочати розслідування минулої осені

«Насправді були сумніви, що президентка Єврокомісії, яка зараз намагається поновитися на посаді, а їй для цього потрібна підтримка німецького канцлера, піде проти німецьких інтересів», – сказав Ніклас Пуатьє, економіст брюссельського аналітичного центру Bruegel, – «Але це відповідає її попередній політиці, коли вона займала досить принципову позицію по суперечливим питанням. Я думаю, що це дуже добре»

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 3

Нові реалії 

Моделі BYD отримали митну націнку 17,4%, Geely – 20%, а SAIC – найвищу націнку в 38,1%. Всі ці виробники були перевірені Комісією на початку цього року, при тому що вони не надали стільки інформації, скільки Брюссель сподівався отримати

ЄС вже стягує 10-відсоткове мито з будь-якого автомобіля іноземного виробництва, тоді як у Китаї воно становить 15%. Мита, про які було оголошено в середу, будуть додані до цього зверху

Китайські автовиробники, які не запросили представників Комісії і не надали жодної інформації, зіткнуться з найвищим митом у 38,1%. Ті, хто пішов на співпрацю, заплатять 21%. Tesla, яка не пройшла перевірку, все одно отримає шанс надати дані, і тоді їй буде призначена нижча митна ставка

«Компанія Tesla була визнана нерепрезентативною і тому не була включена у вибірку», – сказав високопоставлений чиновник Комісії. Вони підтвердили, що Tesla була єдиним виробником, який подав заявку на окремий режим

Серед виробників-добровольців – спільні підприємства, які Audi, BMW і Toyota створили з китайськими партнерами

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 4

За словами Домбровскіса, мита базуються «на чітких доказах нашого обширного розслідування і повністю відповідають правилам СОТ. Тепер ми будемо взаємодіяти з китайською владою та всіма сторонами з метою завершення цього розслідування”

Він додав, що мета Комісії не полягала в тому, щоб повністю заблокувати електромобілі з Китаю: «Наша мета – відновити рівні умови гри і забезпечити, щоб європейський ринок залишався відкритим для виробників електромобілів з Китаю, за умови, що вони будуть грати за узгодженими на глобальному рівні правилами торгівлі»

ЄС хоче скасувати несправедливу перевагу, якою користуються китайські автовиробники завдяки щедрим державним субсидіям. Саме в цьому була головна причина, чому фон дер Ляєн оголосила про розслідування у вересні минулого року

Хоча це звучить як ескалація торговельної війни, яка триває вже кілька місяців, експерт з економічної політики Сімона Тальяп’єтра, стверджує, що розслідування не виходить за рамки закону. За її словами, введення мита «не означає відходу від усталеної моделі економічної ефективності і відкритої торгівлі, що склалася в блоці. Насправді йдеться про вирівнювання умов гри»

Питання полягає в тому, наскільки сильно мита вплинуть на продажі, сказав Юрген Маттес, економіст з кельнського інституту економічних досліджень IW. Він додав: «Автомобілі в Китаї іноді коштують фактично удвічі дешевше, ніж у нас – це саме через цінову війну»

Незважаючи на те, що ЄС наказав митним органам реєструвати імпорт всіх китайських електромобілів, щоб дозволити стягувати мита заднім числом, починаючи з березня, це рішення буде прийнято лише в листопаді. Поки що мита почнуть застосовуватися на наступний день після того, як блок офіційно скасує тимчасові мита 4 липня

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 5

Німецький дисонанс

Реакція на новину в Німеччині була дуже неоднозначною, що відображає стратегічну роль, яку відіграє автомобільна промисловість у найбільшій країні-експортері ЄС

Манфред Вебер, лідер Європейської народної партії, до якої належить фон дер Ляєн, висловився в мережі Х так: «Настав час покласти край недобросовісній практиці Китаю»

Міністр економіки Німеччини Роберт Хабек також обережно привітав результати розслідування, заявивши журналістам у Берліні, що це дає Китаю можливість розглянути критичні висновки Комісії в ході прямих переговорів, які можуть запобігти розкручуванню торговельної спіралі

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 6

Автовиробники занепокоєні 

“Справедлива і, перш за все, вільна світова торгівля дуже важлива, вона стимулює інновації та зростання. Чого ми не можемо використовувати як країна-експортер, так це зростаючі торговельні бар’єри”, – заявила генеральний директор Mercedes-Benz Ола Келленіус у своїй заяві. «Ми повинні працювати над зниженням торговельних бар’єрів»

ACEA, галузева асоціація, що представляє європейських автовиробників, заявила, що вона послідовно підтверджує, що вільна і справедлива торгівля має важливе значення для створення конкурентоспроможної європейської автомобільної промисловості. Вільна та справедлива торгівля означає гарантування рівних умов для всіх конкурентів, але це лише одна важлива частина пазлу глобальної конкурентоспроможності. «Для того, щоб бути конкурентоспроможним на світовому ринку, європейському автомобільному сектору перш за все потрібна надійна промислова стратегія розвитку електромобільності», – зазначила у своїй заяві Сігрід де Вріс, генеральний директор лобістського об’єднання

Вражає те, що партія фон дер Ляйєн – ХДС у Німеччині – також розкритикувала плани Єврокомісії. Торстен Фрай, парламентський секретар групи в Бундестазі, сказав: «Німеччина виграє від вільної торгівлі більше, ніж будь-яка інша країна в ЄС». Саме тому він «дуже критично ставиться до мит», оскільки вони «не відповідають інтересам Німеччини»

Чи розпочне Китай торгівельну війну з ЄС через мита на електромобілі? — photo 7

Стримана відповідь Парижа

«Франція вивчає пропозицію Комісії, яка містить дуже детальний юридичний та економічний аналіз», – сказав один французький чиновник, який побажав залишитися анонімним. «Комісія буде консультуватися з країнами-членами щодо їхньої думки»

Тимчасові мита мають бути підтверджені голосуванням країн-членів ЄС за кілька місяців. Для їх скасування потрібна кваліфікована більшість голосів – і на сьогодні малоймовірно, що Німеччина зможе зібрати достатній кворум для цього

Матеріал створено на основі статті в POLITICO

контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами
контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами

    Дякуємо за співпрацю та очікування

    Наша команда вже отримала Ваше повідомлення і ми звʼяжемось з Вами найближчим часом

    OK