Мате Рімац, геніальний автомобільний інженер-електротехнік з Хорватії, засновник Rimac Automobili, представив «наступну неможливу річ», як люблять висловлюватись на презентації Apple – автономний електромобіль Verne
Спочатку Мате Рімац заснував свою однойменну компанію з виробництва електричних гіперкарів у Хорватії, країні, яка не має історії автомобілебудування. Справа пішла добре. Porsche, Hyundai та Softbank зробили ставки. Volkswagen Group подарувала йому контрольний пакет акцій Bugatti в обмін на доступ до його технологій у сфері двигунів для майбутніх моделей
Зараз Rimac Technology постачає електричні трансмісії для Porsche, BMW та Aston Martin, серед багатьох інших, а також розробляє передові технології зберігання енергії
Автономні амбіції
А тепер з’явився Verne, автономний сервіс виклику поїздок. Названий на честь французького письменника і футуриста Жюля Верна, він буде запущений спочатку в Загребі в 2026 році, а потім в Манчестері у Великобританії. Підписано угоди про поширення сервісу ще на дев’ять міст Європи та Близького Сходу, і компанія Verne веде переговори про запуск ще у 30 містах світу
Тож чи зможе цей амбітний і швидкозростаючий стартап з крихітної країни зробити майже неможливе і запустити надійну службу роботаксі раніше за більшість інших гравців на цьому ринку, включно з Tesla, яка презентує власне роботаксі в серпні?
За Verne стоїть Мате та двоє його найближчих колег і друзів: Марко Пейкович, який зараз є генеральним директором Verne, та Адріано Мудрі, дизайнер гіперкара Rimac Nevera, а зараз головний дизайнер Verne. Група Rimac володіє 55% акцій Verne, а решта належить саудівським інвесторам.
Ідея була в розробці щонайменше з 2019 року. У Verne вже працює 280 співробітників, а під час глобального запуску було представлено цілісну екосистему, що складається з додатку, автомобілів і “материнської” будівлі, куди автомобілі будуть повертатися для зарядки і обслуговування
Які характеристики має роботаксі?
Таксі Verne – це симпатичний, компактний тридверний хетчбек – на відміну від іграшкових I-Pace від Waymo. Цей електромобіль з самого початку сконфігурований як автономний транспортний засіб на замовлення – у нього немає керма чи педалей. Натомість є великий багажник на 600 л. Стосовно технічних характеристик, то під підлогою розташована батарея на 60 кВт-год, а електро мотор потужністю 200 к.с. приводить передні колеса. Але це не важливо, адже в данному випадку головне це комфорт для пасажирів, та цілодобова автономність. На підзарядку відведено півгодини, тож ймовірно, що Verne має досить швидку зарядку
Натомість він має розсувні двері, які відкривають доступ до двомісного салону. Чому лише два місця? Бо дослідження показують, що 90% поїздок відбувається за участі лише одного або двох пасажирів. Усередині він напрочуд розкішний, як для транспортного засобу, який здійснюватиме короткі міські поїздки. Під лобовим склом напроти пасажирів розміщено гігантський 43-дюймовий широкоформатний екран; також пасажирів оточують 17 динаміків високоякісної аудіосистеми, а під ними – п’ятипозиційні сидіння, що відкидаються та надають комфорт не гірший ніж у Rolls-Royce чи Maybach
Неймовірний досвід
Фірмовий додаток дає змогу заздалегідь налаштувати вашу поїздку. Очікуючи своє роботаксі можна обрати положення сидінь, температурою в салоні, колір амбієнтного освітленням, музику і навіть аромат. Чистоту в салоні та відсутність небажаних запахів контролює спеціальний датчик, за потреби Verne поїде до «материнської» будівлі для чистки та мийки
“Ми можемо задовольнити більшість поїздок двомісним автомобілем і створити неперевершений внутрішній простір у компактному транспортному засобі”, – каже дизайнер Мудрі. “Усередині більше простору, ніж у Rolls-Royce, щоб розслабитися і провести час. Ми оптимізували відкриття дверей, щоб люди могли просто зайти і одразу ж сісти. Розсувні двері були розроблені таким чином, щоб не перешкоджати потоку руху навколо автомобіля”
“Потрапивши всередину, пасажири можуть витягнутися і влаштуватися зручніше. Ми хотіли зробити інтер’єр менш автомобільним і більш схожим на вітальню. Тут немає типової приладової панелі, керма та педалей, але є надширокий дисплей, який можна використовувати для розваг та отримання інформації про поїздку під час подорожі”
“Нам вдалося досягти витонченого дизайну, незважаючи на додаткове наповнення у порівнянні зі звичайними автомобілями. Ми інтегрували камери, радари, лідари ближнього та дальнього радіусу дії, а також системи їх очищення, – каже Мудрі. “У той же час, ми змогли спростити зовнішній вигляд, прибравши типові риси транспортного засобу, керованого людиною. Ми позбулися склоочисників і бічних дзеркал заднього виду. Це покращило аеродинамічні характеристики та полегшило очищення. Але один типовий елемент автомобіля ми зберегли – це багажник, тож не хвилюйтеся, якщо ви їдете в аеропорт або просто заїхали до великого продуктового магазину”
Розвинена інфраструктура
Автомобілі будуватимуться на новому заводі в Загребі, в новому кампусі Rimac площею 80 000 квадратних метрів, який вже повністю зайнятий іншими проектами. Хоча компанія Mate Rimac працює над системами автономного водіння і вірить у глибоку вертикальну інтеграцію, розробляючи всі основні системи для Nevera власними силами, технологія автономного водіння в автономному електромобілі Verne фактично постачається компанією Mobileye і використовує комбінацію вищезгаданих камер, радарів і лідарів. Система була широко протестована на дорогах Загреба, встановлена в електромобілях Nio EV, а перші прототипи Verne вийшли на дороги наприкінці цього року
Вартість поїздок буде залежати від місця, але Verne стверджує, що вона буде конкурентоспроможною з традиційними конкурентами, такими як Uber чи Bolt, водночас пропонуючи більш преміальний досвід. Спочатку Verne буде повністю володіти своєю інфраструктурою, коли розгортатиметься в інших містах, але згодом розгляне можливість укладення франчайзингових і партнерських угод
“Кінцевим результатом буде найкращий можливий досвід мобільного пересування для кожного, – каже Мате Рімац. “Це означає, що кожен клієнт матиме кращий досвід, ніж найкращі послуги таксі, якими користуються багаті, завдяки послузі, доступній для всіх. У вас буде безпечний і надійний водій, автомобіль з більшим внутрішнім простором і комфортом, ніж у найкращих лімузинів, і сервіс, який буде всіляко пристосований до ваших потреб”
В майбутньому передбачається кілька варіантів замовлення послуг Verne:
- Базовий варіант простого виклику в якості таксі;
- Підписка на сервіс, коли ваше таксі зможе вас очікувати навіть вночі з клубу в заданий час, та в заданому місці;
- Варіант оренди, коли Verne може бути у вашій власності, та слугувати мобільним офісом чи кінотеатром на двох тощо