Чи є електромобілі дійсно нульовими за викидами, враховуючи виробництво та утилізацію?
Електромобілі вважаються нульовими за викидами під час експлуатації, оскільки вони не спалюють паливо і не виділяють вуглекислий газ (CO₂) чи інші шкідливі речовини під час руху. Проте, якщо враховувати повний життєвий цикл – від виробництва до утилізації – електромобілі не є абсолютно нульовими за викидами
1. Виробництво електромобілів та акумуляторів. Найбільші викиди СО₂ відбуваються під час виробництва акумуляторних батарей. Видобуток та переробка сировини для літій-іонних акумуляторів, таких як літій, кобальт і нікель, вимагають значних енергетичних ресурсів і можуть створювати екологічне навантаження, зокрема на водні ресурси та ґрунти. Також виробництво батарей часто залежить від енергії, отриманої з викопних джерел в країнах, де розташовані заводи. Це збільшує викиди на етапі виготовлення електромобіля, роблячи його вуглецевий слід вищим, ніж у традиційних автомобілів на момент виїзду з заводу;
2. Експлуатація електромобілів. У процесі експлуатації електромобілі не генерують вихлопних газів, проте їхній реальний вплив на довкілля залежить від джерел електроенергії, які використовуються для заряджання. Якщо електроенергія виробляється з вугілля або природного газу, викиди СО₂ під час її генерації можуть бути значними. Натомість при використанні відновлюваних джерел енергії (сонячної, вітрової чи гідроелектроенергії) екологічна перевага електромобілів зростає;
3. Утилізація та рециклінг батарей. Процес утилізації акумуляторів залишається викликом для галузі. Сучасні технології переробки поки що не забезпечують 100% відновлення матеріалів, а неправильна утилізація батарей може спричинити забруднення важкими металами. Проте індустрія активно працює над створенням замкнених циклів виробництва, коли акумулятори переробляються для повторного використання в нових батареях або для стаціонарного зберігання енергії
Електромобілі не є повністю нульовими за викидами, якщо враховувати весь життєвий цикл, проте вони мають нижчий загальний вуглецевий слід порівняно з автомобілями з двигунами внутрішнього згоряння. З розвитком технологій акумуляторів, збільшенням частки відновлюваних джерел енергії та вдосконаленням процесів переробки батарей електромобілі поступово наближаються до вуглецевої нейтральності