Що означає деградація акумуляторної батареї електромобіля та як її уникнути?
Деградація акумуляторної батареї – це природний процес поступової втрати її початкової ємності, який відбувається з часом та внаслідок експлуатації. Це призводить до зменшення максимального запасу ходу електромобіля, а також може впливати на швидкість заряджання та віддачі енергії. Це не означає, що батарея “виходить з ладу” раптово, але її ефективність із часом знижується
Основними чинниками, що впливають на швидкість деградації літій-іонних та літій-залізо-фосфатних (LiFePO₄) батарей, які використовуються в більшості сучасних електромобілів, є кількість повних циклів зарядки-розрядки, вплив високих температур, а також тривале перебування батареї у крайніх станах заряду (повністю розрядженому або повністю зарядженому). Кожен повний цикл використання (еквівалент розряду від 100% до 0% і зарядки назад) поступово зменшує ємність батареї, хоча сучасні батареї розраховані на тисячі таких циклів. Проте, найбільшої шкоди батареї завдають перегрів та постійне утримання заряду на рівні 100% (особливо при швидкій зарядці) або глибокий розряд. Тривале зберігання автомобіля з майже порожньою або повністю зарядженою батареєю також прискорює деградацію
Щоб значно сповільнити процес деградації, слід дотримуватися кількох простих правил. Для щоденного використання оптимально підтримувати рівень заряду батареї в діапазоні приблизно 20-80%, уникаючи регулярного заряджання до 100% (залишайте це для далеких поїздок, коли потрібен максимальний запас ходу) та глибокого розряду. До речі, багато автовиробників вбудовують у батареї “буфер”, тобто автомобіль ніколи не заряджається до фізичних 100% чи не розряджається до 0% на індикаторі, що додатково захищає її від екстремальних станів. Важливим є температурний режим: уникайте тривалого перебування авто під прямим сонячним промінням у спеку чи на сильному морозі, особливо якщо електрокар не використовується. При заряджанні, особливо швидкому (DC), активно використовуйте функції попереднього підігріву чи охолодження батареї, якщо Ваш автомобіль їх підтримує, оскільки оптимальна температура акумулятора під час зарядки є ключовою для збереження його ресурсу. Для щоденної зарядки вдома краще використовувати змінний струм (AC) помірної потужності (7–11 кВт), оскільки швидкісні DC станції генерують більше тепла, що створює додаткове навантаження на батарею
На практиці деградація може суттєво відрізнятися залежно від моделі авто, хімії батареї та умов експлуатації. Електромобілі з ефективною системою терморегуляції батареї, як правило, демонструють значно меншу деградацію з часом, ніж моделі без активного охолодження/підігріву, особливо при експлуатації в жаркому кліматі
Якщо з часом Ви помітили суттєве зменшення запасу ходу, можна провести діагностику стану батареї (функція “State of Health” – SoH) у сертифікованому сервісному центрі. У деяких моделей батарея складається з окремих модулів, іноді можлива заміна лише деградованої частини. Існують також неофіційні сервіси з регенерації або “перепакування” батарей, але такі процедури варто проводити лише у перевірених майстернях з хорошою репутацією, усвідомлюючи потенційні ризики та відсутність гарантії виробника
Деградація батареї є неминучим, але, за умов грамотної експлуатації, керованим процесом. Свідома експлуатація, дотримання рекомендацій щодо рівня заряду, температурного режиму та вибору типу зарядки дозволяють значно сповільнити деградацію і зберегти максимальний запас ходу та ефективність Вашого електромобіля на довгі роки