Які є особливості експлуатації електромобіля під час тривалого простою?
Тривалий простій електромобіля має свої особливості порівняно з авто на пальному, головним чином через вимоги до збереження стану високовольтної акумуляторної батареї – найдорожчого компонента. Навіть коли автомобіль не використовується, батарея може поступово втрачати заряд через природний саморозряд та енергоспоживання бортових систем (які працюють у фоновому режимі для підтримки зв’язку, сигналізації, тощо). Вплив екстремальних температур – як сильної спеки, так і морозу – може пришвидшувати втрату заряду та потенційно впливати на стан батареї. Неналежна підготовка до простою може призвести до передчасної деградації батареї, надмірного розряду та інших проблем з електронікою
Для збереження здоров’я батареї під час тривалого зберігання (понад кілька тижнів або місяців) критично важливо підтримувати її рівень заряду в оптимальному діапазоні – від 40% – до 60%. Уникайте залишати авто надовго як з повністю зарядженою (100%), так і з майже повністю розрядженою (близько 0%) батареєю, оскільки це створює додаткове навантаження та шкодить її хімічній стабільності. Ідеальним місцем для зберігання є прохолодне, сухе приміщення, захищене від прямих сонячних променів та екстремальних температур. Температура в діапазоні від +5°C – до +25°C є найбільш сприятливою для батареї під час простою
Щоб мінімізувати втрату заряду під час простою, вимкніть усі функції, які активно споживають енергію у фоновому режимі: “sentry mode”, автоматичні оновлення програмного забезпечення, попередній підігрів/охолодження салону за розкладом, режим постійного інтернет-з’єднання, якщо вони не потрібні. Деякі моделі електромобілів (наприклад, Tesla або Porsche Taycan) мають спеціальний “режим зберігання” (Storage Mode) – активуйте його, оскільки він оптимізує системи авто для мінімального споживання енергії під час тривалого простою. Якщо простій триває більше місяця, рекомендовано раз на 2-3 тижні перевіряти рівень заряду батареї та, за потреби, підзарядити її до рекомендованого рівня (40% – 60%), щоб не допустити критичного розряду
Хоча головна увага приділяється високовольтній батареї, не забувайте про стандартні для будь-якого авто аспекти тривалого зберігання: для дуже тривалого простою можна розглянути встановлення авто на підпорки, щоб уникнути деформації шин, та час від часу зрушувати авто з місця (наприклад, раз на місяць), щоб запобігти корозії гальмівних дисків. Нехтування правилами зберігання, особливо підтриманням мінімального рівня заряду, може призвести до глибокого розряду високовольтної батареї. У такому стані вона може отримати незворотні пошкодження, що призведе до суттєвої втрати ємності або навіть необхідності повної, дуже дорогої заміни. Наприклад, за інформацією від Tesla, повністю розряджений електромобіль, залишений без живлення надовго, може потребувати заміни всієї батареї, вартість якої може перевищувати $10 000. Також глибокий розряд високовольтної батареї може спричинити збої в роботі 12В системи та іншої електроніки автомобіля
Дотримання цих простих рекомендацій щодо рівня заряду батареї, умов зберігання та мінімізації енергоспоживання допоможе зберегти здоров’я акумулятора та працездатність електромобіля навіть після тривалої перерви в експлуатації. Авто буде готове до використання без неприємних сюрпризів, а батарея прослужить довше без значної втрати ефективності