Китайські вчені навчилися повертати майже 100% літію
Електромобілі набирають обертів, і вже у найближче десятиліття мільйони акумуляторів, що відслужили своє, стануть серйозним викликом для екологів, інженерів та виробників. Адже неправильна утилізація таких батарей здатна спричинити хімічну катастрофу в мініатюрі. Саме тому вчені по всьому світу активно працюють над ефективними технологіями переробки, які зможуть повернути дорогоцінні метали у виробничий цикл
Революційний прорив у переробці електромобільних батарей
І ось, здається, прорив не забарився: дослідники з Китаю повідомили про розробку методу, який дозволяє повернути 99,99% літію з використаних батарей, а також 97% нікелю, 92% кобальту та 91% марганцю. Про це повідомило видання The Independent із посиланням на наукову статтю в авторитетному журналі Angewandte Chemie
Ключ до успіху – метод, що отримав назву “нейтральне вилуговування”. На відміну від традиційної технології з використанням амінокислот, яка нерідко спричиняє побічні реакції та екологічні проблеми, новий підхід ґрунтується на застосуванні нейтрального розчину, що зменшує ризики і спрощує процес. Бонус – швидкість: вилучення всіх основних металів триває лише 15 хвилин
Екологічніше, дешевше, швидше – і без токсичних сюрпризів
Вчені також використали гліцин – просту, але ефективну амінокислоту, – яка допомогла уникнути небажаних хімічних реакцій та додаткових витрат. Як наслідок, знижуються витрати на переробку і практично повністю усувається ризик утворення токсичних відходів
Дослідження стало результатом співпраці кількох китайських наукових інституцій: Центрально-Південного університету в Чанша, Нормального університету провінції Гуйчжоу та Національного інженерного центру з передових енергозберігаючих матеріалів.
Хоча наразі йдеться про лабораторні експерименти, потенціал цієї технології – колосальний. Ринок переробки акумуляторів ще недостатньо розвинений, але вже обіцяє мільярдні прибутки. До того ж, акумулятори, створені з перероблених матеріалів, можуть бути значно дешевшими. Важливий нюанс: за Inflation Reduction Act у США, батареї, перероблені на території країни, визнаються «американськими», а отже, мають право на державні субсидії, незалежно від того, звідки походив оригінальний матеріал
Глобальні перспективи та американські амбіції в галузі рециклінгу
Інтерес до ринку зростає. У серпні Міністерство енергетики США надало $475 мільйонів у вигляді кредиту компанії Li-Cycle для будівництва заводу в штаті Нью-Йорк. Ще $2 мільярди у вигляді умовного фінансування отримала компанія Redwood Materials, очолювана колишнім топменеджером Tesla, для проєкту в Неваді. А Ascend Elements – $480 мільйонів на нову фабрику в Кентуккі
Це лише верхівка айсберга – у процесі підготовки десятки інших проєктів. І навіть якщо державне фінансування електромобілів скоротиться, нові мита ускладнять імпорт, а податкові пільги будуть переглянуті, батарейна індустрія вже набрала критичної маси для зростання
Ба більше, акумулятори потрібні не лише для електромобілів, а й для гібридів, безпілотників, роботів та систем зберігання енергії, зокрема від відновлюваних джерел. Тобто, попит на них буде зростати незалежно від долі ринку електрокарів
І врешті, якщо вдасться масштабувати технологію “нейтрального вилуговування”, то не лише електромобілі стануть доступнішими, а й уся галузь отримає екологічно чистий та економічно вигідний цикл – від джерела до розетки, а потім назад у батарею