Майже всі нові машини в країні вже працюють на електротязі, тож уряд розпочинає поступове згортання державних пільг. План передбачає зниження порогу для звільнення від податку на додану вартість у 2026 році та повне скасування цієї пільги у 2027-му. Міністр фінансів заявив, що країна досягла мети зробити всі нові легкові автомобілі електричними до 2025 року, і тепер настав час переходити до нового етапу
Норвегія стала світовим прикладом швидкої електромобільної революції
Завдяки податковим пільгам, відсутності мит і скасуванню дорожніх зборів покупці отримали потужний стимул для переходу на електротранспорт. Протягом останніх років продажі електромобілів не лише перевищили продажі авто з двигунами внутрішнього згоряння, а й досягли рекордних показників — у вересні 98,3% нових авто були повністю електричними. Така динаміка довела ефективність обраної політики, а держава поступово відмовляється від фінансової підтримки, адже мета досягнута
Економічний ефект цих пільг для споживачів був колосальним
Покупці нових електромобілів звільнялися від ПДВ, який у Норвегії становить 25%. Наприклад, придбавши автомобіль вартістю 500 000 крон (близько $49 600), покупець заощаджував понад 125 000 крон на податках. Така перевага зробила електрокари доступними навіть у преміальному сегменті. Водночас авто дорожчі за 500 000 крон уже оподатковуються частково: за кожну суму понад цей поріг сплачується стандартний ПДВ
У 2025 році планується нове зниження межі звільнення від податку — пільга збережеться лише для електромобілів дешевших за 300 000 крон (приблизно $29 800). Це означає, що більшість найпопулярніших моделей втратять право на звільнення, і кінцева ціна для споживачів помітно зросте. Уряд вважає, що тепер ринок електромобілів у Норвегії достатньо зрілий, аби функціонувати без державної підтримки
Втім, не всі з цим згодні. Норвезька асоціація електромобілів закликає не поспішати зі скасуванням стимулів. Організація наголошує, що хоча нові продажі домінують у секторі електромобілів, близько 70% усіх авто на дорогах країни все ще працюють на бензині або дизелі. Щоб замінити цей автопарк, знадобляться роки, і повна відмова від підтримки може уповільнити темпи оновлення
Приклад Норвегії показує, наскільки ефективними можуть бути податкові стимули
У США, наприклад, скасування федеральної пільги у розмірі $7500 стало передчасним, адже ринок там ще не досяг масового рівня переходу. У Європі ситуація різна: Німеччина планує запровадити нову програму субсидій на купівлю електромобілів з 2026 року — до 4000 євро, але лише для покупців із нижчим рівнем доходів. В інших країнах, як-от Франція, Італія чи Румунія, діють програми підтримки до 10 000 євро, хоча іноді вони передбачають обов’язкову утилізацію старого автомобіля. Україна відмовляється від пільг на електромобілі для населення з 2026 року, ймовірно, через тиск нафтового лоббі під гаслом поповнення бюджету
Норвегія довела, що електромобіль може стати не винятком, а нормою
Її досвід демонструє, як системна державна політика та вигідні стимули здатні змінити транспортну культуру країни всього за десятиліття. Наступним викликом стане оновлення старого автопарку та розвиток інфраструктури, аби кожен норвежець мав змогу заряджати свій електромобіль швидко, зручно і без додаткових витрат
Читати далі
Схожі записиПісля клонів Rolls-Royce і Bugatti у мережі з’явилися зображення позашляховика, надто схожого на Bentley Bentayga. Фото, опубліковані в китайських соцмережах, демонструють SUV без емблеми, але з майже ідентичними пропорціями кузова, хромованою решіткою радіатора та характерними фарами. Є лише кілька відмінностей — трохи квадратніша форма носа і даху, однак впізнаваність британського дизайну заперечити важко Dreame, відомий […]
18 Жовтня 2025Chevrolet Bolt другого покоління відкриє нову сторінку у стратегії компанії. Президент GM Марк Ройсс розповів у подкасті Plugged-In, що після нового Bolt, який з’явиться у наступному році, компанія планує випустити ще кілька моделей із ціною близько $30 тисяч. Він пояснив, що ці електромобілі можуть не мати назви Bolt, але належатимуть до одного «сімейства» — схожих […]
18 Жовтня 2025Транспорт із подовженим запасом ходу, або EREV, має електричну силову установку з акумулятором і тяговим двигуном, а також резервний бензиновий агрегат, який підзаряджає батарею, збільшуючи запас ходу, але не приводить колеса у рух безпосередньо. Увесь рух здійснюється виключно за допомогою електродвигунів Попри технологічні переваги, не всі поділяють оптимізм щодо EREV Європейська організація Transport & Environment […]
18 Жовтня 2025Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі