Ринок електромобілів у Європі: підсумки року та ТОП-5 електрокарів
Попри те, що 2024 рік видався непростим для європейського авторинку, Tesla Model Y знову стала найбільш продаваним електромобілем регіону, хоч і з падінням продажів на 17% – до 209 214 одиниць. Другу позицію зайняв седан Tesla Model 3 з 112 789 зареєстрованими авто (+12% до 2023 року). Однак найбільший прорив року зробив Volvo EX30 – найменший і найдоступніший електрокар шведського бренду, що забезпечив собі третє місце у рейтингу з 78 032 реєстраціями
Сегмент електромобілів у Європі загалом зазнав незначного зниження – кількість нових реєстрацій впала на 1% порівняно з 2023 роком. Загальна частка BEV (Battery Electric Vehicle) на ринку скоротилася до 13,6% (проти 14,6% у 2023-му), а PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – до 7,1% (проти 7,7%). Водночас попит на гібриди зріс, ставши єдиною категорією з позитивною динамікою
ТОП-5 бестселерів електромобілів у Європі у 2024 році:
1️⃣ Tesla Model Y – 209 214 шт. (-17%)
2️⃣ Tesla Model 3 – 112 789 шт. (+12%)
3️⃣ Volvo EX30 – 78 032 шт. (новинка)
4️⃣ Skoda Enyaq – 68 874 шт. (+4%)
5️⃣ Volkswagen ID.4 – 64 756 шт. (-24%)
Серед найбільшого зростання у рейтингу – Mercedes-Benz EQB (+58%), а найбільший спад зазнав Фіат 500е (-53%)
Чому продажі EV сповільнилися?
Незважаючи на державні субсидії та податкові пільги, електромобілі все ще складають менше 2% від загальної кількості авто в Європі. За оцінками ACEA (Асоціація європейських автовиробників), у 2023 році в ЄС було 248,8 млн автомобілів, з яких BEV – лише 1,8%. Якщо враховувати Європейську економічну зону (EFTA) та Великобританію, то кількість машин на європейських дорогах досягла 294,4 млн одиниць
Однією з причин повільного зростання EV є стрімке зростання цін на нові авто, що змушує європейців довше зберігати старі машини. Середній вік авто в ЄС – 12,5 років, а в Греції – рекордні 17,5 років. Найновіший автопарк у Люксембурзі – лише 8 років.
Рівень автомобілізації також різниться:
Італія – 694 авто на 1000 мешканців (найбільше в Європі);
Латвія – 381 авто на 1000 осіб (найменше)
Європейці проїжджають у середньому 12 346 км на рік, але цей показник варіюється залежно від країни
Що чекає на ринок електромобілів у найближчі роки?
ЄС планує заборонити продаж авто з ДВЗ до 2035 року, але поки що цей перехід виглядає довготривалим процесом. Вже у 2025 році автовиробники стикаються з жорсткими екологічними стандартами – у разі їх перевищення компанії платитимуть мільярдні штрафи. Volkswagen уже заявив, що може сплатити до 1,5 млрд євро штрафу за невідповідність нормам у 2025 році
Попри це, автовиробники стикаються зі складнощами зниження собівартості електрокарів, і високі ціни залишаються бар’єром для масового переходу на EV
2024 рік показав, що ринок електромобілів у Європі досягнув етапу стабілізації, але ще не готовий до різкого зростання. Головними викликами залишаються вартість електромобілів, швидкість розширення зарядної інфраструктури та реальний попит серед водіїв. Тому, попри амбітні цілі ЄС, повний перехід на електротранспорт може зайняти десятиліття