Індустрія електромобілів готова до переробки та перепрофілювання акумуляторів електромобілів. Але для того, щоб цей ринок почав розвиватися, необхідно усунути величезні перешкоди
Індустрія електромобілів прагне до консолідації та ефективності. Ми бачимо, як автовиробники скорочують витрати і розширюють спільне використання платформ, щоб мінімізувати витрати і максимізувати результат. Тепер у електромобілів з’явився шанс стати ще ефективнішими, прийнявши принципи циркулярної економіки. Замість марнотратного підходу «взяти, зробити і утилізувати» галузь може слідувати філософії скорочення, повторного використання та переробки – і це має стати пріоритетом для літій-іонних акумуляторів
Ринок акумуляторних батарей для електромобілів, що відслужили свій термін, готовий до зростання
Високовольтна батарея є найдорожчим і найважливішим компонентом електромобіля. Він містить хімічні речовини, які можуть бути небезпечними для навколишнього середовища, якщо їх не утилізувати належним чином наприкінці терміну служби. На щастя, в усьому світі докладають зусиль, щоб цього не сталося в майбутньому
За даними британської дослідницької компанії IDTechEx, ринок електромобілів, що підлягають вторинній переробці, через десять років може становити 4,2 мільярда доларів США. Коли він пошириться, потреба у видобутку сировини може зменшитися, прокладаючи шлях до циркулярної економіки, яка є менш шкідливою для природи
Мільйони електромобілів з величезними, енергоємними батареями щороку створюються у всьому світі. У якийсь момент у майбутньому ці електромобілі також доведеться зняти з експлуатації. Коли цей час настане, двері відчиняться для їхньої переробки або перепрофілювання до інших сфер застосування, такі як зберігання енергії
IDTechEX стверджує, що значну частину потенціалу зростання цього ринку можна пояснити використанням нікелю і кобальту в катоді – негативному електроді батареї. Ці мінерали сприяють підвищенню щільності енергії, а отже, покращують економічність утилізації нікель-марганцево-кобальтових акумуляторів (NMC). Літій-залізо-фосфатні (LFP) батареї, з іншого боку, менш економічно вигідні для переробки через відсутність кобальту та нікелю
Але, незважаючи на це, очікується, що вся ця галузь зазнає тихої революції протягом наступних кількох років. Крім того, падіння цін на літій зробить заміну батарей в електромобілях навіть дешевшою, ніж заміну двигуна на автомобілі з ДВЗ
Однак, перш ніж ринок електромобілів, які повертатимуться до експлуатації, по-справжньому запрацює, необхідно буде усунути кілька проблемних місць
Багато факторів впливають на загальну вартість перепрофілювання відпрацьованих акумуляторів, включаючи логістичні витрати, матеріали та компоненти, а також необхідність ручного втручання в процес їх перетворення, що включає ручну перевірку, тестування або оцінку, а також розбирання та повторне збирання акумуляторів, які відпрацювали свій термін експлуатації (EOL)
У рамках цих ключових етапів процесу IDTechEx визначив кілька ключових вузьких місць, які суттєво впливають на загальні витрати на перепрофілювання. До них відносяться витрати на списану батарею електромобіля, а також на тестування або класифікацію. Не можна також недооцінювати логістичні витрати. Оскільки на сучасному ринку EOL-батареї, як правило, відвантажуються в невеликих обсягах і на великі відстані, логістика може становити значну частку загальних витрат на переробку
Індустрія переробки акумуляторів вже почала розвиватися в США, та інших провідних країнах світу. Очікується, що протягом наступних кількох років американські потужності з переробки становитимуть приблизно півмільйона тонн щорічно
Перепрофілювання акумуляторів електромобілів має величезний потенціал
Однак США належить пройти довгий шлях. Можливо, вони навіть можуть повчитися у Китаю та ЄС, які вимагають мінімального вмісту переробленого матеріалу в акумуляторах. Наприклад, в ЄС до 2031 року батареї електромобілів повинні будуть мати певну частку перероблених матеріалів – 16% кобальту і по 6% літію та нікелю. Якщо галузь електромобілів у США захоче прийняти принципи циркулярної економіки, їй також можуть знадобитися подібні стандарти. Ми в свою чергу сподіваємось, що такий перспективний ринок не обійде Україну, яка повинна буде швидко відновлювати свою економіку після війни
Побоювання, що батареї електромобілів з часом втратять запас ходу або навіть розрядяться, перешкоджало більш широкому впровадженню електромобілів у світі. Але технологія пройшла довгий шлях, і батареї електромобілів не потребують заміни навіть після сотень тисяч кілометрів пробігу. Це головна причина, чому гарантії від виробників такі довгі, в більшості випадків до восьми років. Зараз працює ціла екосистема переробки, яка гарантує, що батареї не будуть викинуті на смітник навіть після закінчення терміну служби
Електромобілі мають бути кращими для довкілля, тому ми хотіли б, щоб їх будували так, як це роблять деякі прогресивні виробники мобільних телефонів або ноутбуків. Щоб вони були придатними до модернізації, щоб власники могли замінити електромотор, датчики, батареї на новіші та кращі, збільшуючи при цьому запас ходу автомобіля за меншу ціну, ніж ціна нового електрокара