Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 57923

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів?

16.11.2025
9 хвилин на прочитання

На днях вийшов доволі цікавий матеріал від Liga.net: В Україні швидко збільшується ринок електромобілів, що повинно зробити прибутковішим електрозарядний бізнес. Чи варта гра свічок?

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 2

Ознайомитись з ним можливо за посиланням на оригінальний матеріал

В статті Дмитро Кругліков, який є профільним кореспондентом у цій галузі зазначає наступне. Інвестиції в електрозарядні станції – один з небагатьох способів вкладення грошей в Україні під час повномасштабної війни. На ці послуги є попит. Кількість електромобілів суттєво зросла, особливо в 2025 році, коли напередодні анонсованого владою скасування податкових пільг їх почали з ажіотажем ввозити в Україну – тільки в жовтні українці поставили на облік майже 10 000 авто на електротязі, що більше ніж удвічі перевищує показник в аналогічному місяці 2024 року

Оператори електрозарядних станцій пропонують інвесторам кілька способів заробітку на вкладеннях в цей бізнес. Зокрема – отримання пасивного доходу. За свої послуги компанії просять винагороду, але обіцяють, що навіть з цими витратами дохід від станції в середньостроковій перспективі окупить її купівлю

Наскільки швидко можна відбити інвестиції? Як обрати компанію-партнера серед багатьох гравців на ринку? І чи не занадто ризиково вкладатися в електрозарядний бізнес під час обстрілів енергетичної інфраструктури та постійних відключень світла? Кореспондент Дмитро Кругліков розібрався в темі, поспілкувавшись з інвесторами та представниками мереж TOKA, EVA Chargers, IONITY, GO TO-U

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 3

Моделі інвестування в електрозарядки

Щоб інвестувати в електрозарядний бізнес, можна стати партнером компанії, яка оперує власною мережею станцій: викуповує або орендує землю, прокладає комунікації, монтує станції, займається їх подальшим обслуговуванням

Найбільш розповсюджена модель – придбання інвестором у власність нової станції і її інтеграція в інфраструктуру діючої мережі. Остання може допомогти з вибором локації та обладнання, а надалі обслуговує станцію, отримуючи за це винагороду

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 4

У компанії TOKA, яка розвиває свою мережу як за власні гроші, так і коштом залучення приватних інвестицій, порівнюють таку співпрацю з франчайзингом. У її інвестиційній моделі винагорода оператора становить 11% щомісячної комісії з обороту. Для тих інвесторів, які придбавають електрозарядні станції в TOKA, на початку роботи діє акційна ставка у 6% комісійних

До вартості цих послуг входить підключення до мережі компанії, моніторинг роботи, операційна складова, монетизація та білінг, маркетинг і техпідтримка користувачів станції

У TOKA 650 станцій та близько 1500 зарядних портів (конекторів)

Активним гравцем ринку є виробник EVA Chargers, що випускає устаткування на колишньому телевізійному заводі “Система” в Харкові. У компанії власна мережа електрозарядок, в якій зараз 3000 точок підключення. З них тільки 30% є у безпосередній власності EVA Chargers, інші – інвесторів

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 5

У EVA Chargers пропонують інвесторам дві інвестиційні моделі, які передбачають придбання партнером у власність електрозарядної станції. За першою інвестору, окрім самої зарядки, допомагають обрати локацію для неї. Друга передбачає модернізацію застарілого обладнання на вже наявних точках, що належать EVA Chargers, для чого партнер має придбати нову станцію виробництва харківської мережі

“У межах цієї програми партнер не несе додаткових витрат — усі роботи з монтажу, підключення, комунікацій та пусконалагодження бере на себе EVA Chargers”, – вказують в компанії. Дохід інвестора фіксований: 4 грн з кожної проданої кВт-г

У IONITY схожа інвест-програма має назву Renovation. У її рамках оператор підбирає інвестору обладнання для купівлі. Його встановлюють на спільно обраній вже працюючій точці з підтвердженим обсягом реалізації електроенергії. Це дозволяє прогнозувати строки окупності. Потім IONITY бере в оренду станцію інвестора і повністю управляє нею

Чистий прибуток від роботи станції – після сплати за електроенергію, оренду майданчика та банківських комісій за еквайринг – розподіляється у співвідношенні 60% інвестору, 40% – IONITY.

Мережа IONITY налічує 850 станцій, з яких близько 100 є у власності інвесторів

В IONITY також пропонують фінансову модель співпраці, що передбачає фактично надання кредиту інвестором. Його кошти йдуть на розвиток зарядної мережі. Повернення вкладення не прив’язуються до прибутковості конкретної зарядної станції. Інвестор не отримує обладнання у власність, але і не несе ризиків під час реалізації конкретного проєкту. IONITY щомісяця виплачує інвестору винагороду у розмірі 18% річних в гривні або 12% – у валюті

Скільки можна заробити на електрозарядках?

Левова частка витрат на реалізацію електрозарядного проєкту – інвестиції в обладнання. Вартість однієї повільної електрозарядної станції змінного струму (AC) з декількома конекторами на різні типи електромобілів починається від $1500. Її монтаж коштує близько $500, за оцінкою EVA Chargers

Таке обладнання підходить для установки біля готелів, ресторанів, житлових та офісних комплексів, де люди зупиняються на довгий час, пояснює комерційний директор GO TO-U Богдан Рогуля. Ця компанія надає програмне забезпечення для управління електрозарядними станціями. Серед клієнтів GO TO-U – мережа “Епіцентру” E1, львівський оператор LGI, мережа ECOSAT

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 6

Швидкісні зарядні станції постійного струму (DC), які мають більший попит біля ТРЦ чи БЦ, дають значно вищий місячний прибуток завдяки більшій кількості зарядних сесій та обсягу відпуску електроенергії. Але вони мають й в рази вищу ціну

Згідно із даними TOKA, швидкісна станція на 120 кВт коштує близько €21 000 з ПДВ. Це без додаткових витрат на підключення та монтаж, розмір яких становить від $2000 залежно від складності робіт і доступності електричних потужностей

Вартість встановлення однієї станції на 80-160 кВт з нуля коливається між $25 000 – $40 000 зауважують в IONITY. До цієї суми входять підготовчі й монтажні роботи, проєктування і підключення до мереж. У Go TO-U кажуть, що ціна підключення швидкісної зарядки навіть у разі наявності підведеної потужності на локації перевищує $40 000

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 7

Зарядки на $2-3 млн

Для великих інвесторів мережеві компанії пропонують і комплексні електрозарядні рішення. IONITY має у своє портфелі будівництво електрозарядної мережі “під ключ” для SOCAR

Під замовлення компанії також створюють повноцінні зарядні хаби, що складаються з трьох-чотирьох швидкісних станцій, систем накопичення енергії і ВДЕ, а також відпочинкову інфраструктури. Інвестиції у такий хаб починаються від $300 000, зазначили нам в GO TO-U. Один з їхніх партнерів наразі будує найбільший в Україні зарядний хаб з бюджетом у $2-3 млн

Як швидко окуповуються електрозарядні станції? Найкоротший термін назвали в EVA Chargers: і для повільної AC-станції, і для DC потужністю 120 кВт і вартістю $15 500 він може становити пів року. Але лише за умови зайнятості станцій у 20% щодоби (тобто на п’ять годин)

Це оптимістичний сценарій. За оцінками TOKA, середній строк виходу електрозарядки на окупність становить два – чотири роки. За словами Рогулі з Go TO-U, – від двох до чотирьох з половиною

Дохідність конкретної станції може бути значно вища чи менша з огляду на операційні витрати. Вагома їх частина – витрати на програмне забезпечення (ПЗ) для управління станціями ( білінг). За допомогою білінгових платформ власники і оператори зарядок отримують доступ до клієнтської бази й інструментів залучення споживачів, проводять транзакції та управляють процесом заряджання, встановлюють тарифи тощо

Вартість білінгу зазвичай прив’язана до місячного обороту станції і складає певний відсоток від нього. Проте рівень збору суттєво відрізняється залежно від типу компанії, кажуть нам в IONITY. Так, у підприємств, що надають і ПЗ для управління станціями, і займаються їх виробництвом, ціна білінгу у діапазоні 0 – 8%

У білінгових платформ, які не займаються виробництвом устаткування, ціна становить 12 – 15%

Інша витратна складова – оренда земельної ділянки під електрозарядну станцію. Найчастіше орендар і власник домовляються про оплату з прив’язкою до обсягу спожитої електроенергії. У EVA Chargers зазначають, що середня винагорода для локації становить 1,5 – 2 грн грн за кіловат-годину

“Деякі власники просять 2,5 – 3 грн, що суттєво підвищує собівартість, але ми рекомендуємо ставку не вище 1,5 грн, щоб бізнес залишався прибутковим”, – кажуть в компанії. Для порівняння, за останніми відкритими даними, тарифи на швидкісну зарядку основних гравців коливалися між 17 – 19 грн/кВт-г за вартості електроенергії для бізнесу в Києві у 9,3 грн/кВт-г

Проте саме від вибору місця чи не найбільше залежить майбутня дохідність станції. За оцінками TOKA, залежно від локації та трафіку щомісячна дохідність однієї станції може становити $500 – $2 000. В Go TO-U наводять діапазон 40 000 – 80 000 грн для станції у 160 кВт на вдалій локації. Вищі показники – скоріше винятки, можливі за великого потоку електромобілів

“У нашій практиці є приклади, коли інвестиція в приблизно €50 000 окупилась за 1,7 року. Це станція, встановлена на власній локації з наявними потужностями”, – каже Богдан Рогуля з GO TO-U

За досвідом інвестора у програму Renovation by IOINITY Дмитра Зазуліна, щомісячний дохід з однієї зарядки скоріше наближається до нижчої планки з наведених вище цифр. З початку інвестування у квітні 2024 року він став власником 15 швидкісних та однієї AC-станції, загалом вклавши у це близько $450 000 – тобто десь $30 000 на станцію

Жодна з них поки не відбилась. За оцінками інвестора, строк окупності становитиме чотири-п’ять років. Проте, за словами Зазуліна, це відображає обіцяну мережевою компанію дохідність на підібраних для нього локаціях – 1,5-2% від розміру інвестиції за місяць, або $500 – $600

Хто і чому інвестує у електрозарядні станції?

“Бізнес на електрозарядках – це не про швидкі гроші”, – констатує Зазулін. Окрім помірних темпів повернення прибутку, дата окупності станції після внесення коштів відтерміновується на час її зведення. Від моменту замовлення зарядки до початку її експлуатації проходить три місяці – і лише на четвертий вона починає приносити дохід, зазначає інвестор

Попри це окремі моделі інвестування передбачають отримання пасивного доходу, як і будь-який інший бізнес електрозаправки стикатимуться з повсякденними проблемами – від псування майна до появи конкурентів

“Будуючи локацію та розраховуючи окупність, рідко хто враховує, що через рік чи два поруч може з’явитися конкурент або потужний хаб. У такому випадку доведеться або переносити обладнання (якщо це взагалі можливо), або сприймати різке падіння прибутковості, що ставить під сумнів строк окупності”, – наголошують в IONITY

Проте, інвестори з якими спілкувався кореспондент LIGA.net, головною причиною інвестування в електрозарядні станції називають зацікавленість у розбудові інфраструктури для електромобілів. Партнер IONITY Михайло Шинкаренко, що співпрацює з компанією з 2023 року, замислився над цим бізнесом після поїздки в Європу: пересуватися на електрокарі там було зручніше, ніж в Україні, особливо на далекі відстані понад 300 км

Інвестор Дмитро Зазулін вирішив придбати станцію з кількох причин. З одного боку, він сподівається на подальше зростання ринку і поступове збільшення дохідності інвестиції. З іншого – це емоційне задоволення. “Я свого часу полюбляв комп’ютерні ігри. Зарядні станції для мене – свого роду Тамагочі. Коли у вас є циферки, графіки, ви щось собі розраховуєте, плануєте, дивитесь, що і де краще працює”, – розповідає він

Чи варто інвестувати в зарядні станції для електромобілів? — photo 8

Чи є блекаути бар’єром для інвестицій в зарядки?

Вимушені перебої з електропостачанням не могли не торкнутися електрозарядного бізнесу. Парадоксально, але їхній ефект часто виявляється навіть більш позитивним, аніж навпаки

В TOKA під час блекаутів фіксували збільшення кількості сесій заряджання, “адже водії намагаються підзарядити авто заздалегідь”

Додатковий приплив користувачів пояснюють ще й тим, що близько половини власників електроавто зазвичай не користується публічними станціями, заряджаючись дома або в офісі. Якщо відключення є прогнозованими, то на період наявності живлення графік заряджань “розписаний повністю”, пояснює нам комерційний директор GO TO-U Богдан Рогуля

Найбільший попит на швидкісні зарядні станції, каже він

“За нормальної роботи 850 станцій (IONITY. – Ред.) середня завантаженість може становити близько 200 автомобілів, тоді як у разі роботи лише 500 станцій у періоди відключень вона зростає до 400 – 500 автомобілів”, – пояснюють в компанії. За їхніми даними, відключення світла створюють “надприбутки” для власників станцій. Проте – не для всіх

Найуразливішою категорією інвесторів у електрозарядки є власники невеликої кількості станцій. Якщо з п’яти точок зарядки у підприємця довго не працюють три, це може критично знижувати для нього виторг, кажуть в IONITY. І навпаки, у великих національних мережах просідання попиту в одних регіонах компенсується зростанням в інших – “тому загальної негативної динаміки під час блекаутів не було”, кажуть в TOKA

Інвестор Дмитро Зазулін, що володіє 15 швидкісними зарядними станціями, також не зіткнувся зі спадом дохідності під час блекаутів. “Поки відключення не тривають, скажімо, тиждень, сильних коливань загальних об’ємів відпуску електроенергії немає, попит навіть зростає”, – підтверджує він

Читати далі

Останні новини, що можуть вас зацікавити

контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами
контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами

    Дякуємо за співпрацю та очікування

    Наша команда вже отримала Ваше повідомлення і ми звʼяжемось з Вами найближчим часом

    OK