Як тільки 5% продажів нових автомобілів складатимуть електромобілі – все зміниться
Нові технології мають властивість проходити через кілька стадій. Наприклад, коли в 1950-х роках з’явилися кольорові телевізори, це здавалося провалом. Пристрої були дорогими,кольорових програм було обмаль, і після десятиліття на ринку мало хто мав такий телевізор. Потім ціни раптово впали, кольорови передачі почали боротися за рейтинги, і вже за кілька років більшість американських домогосподарств дивилися кольорові мультфільми. Звісно, в радянській Україні цей процес затягнуся до перебудови, хоча в плані переходу на електромобілі — ми серед піонерів
Подібні зміни зараз відбуваються і з електромобілями згідно з аналізом Bloomberg Green. Минулого року 31 країна перевищила показник, який став ключовим для електромобілів, коли 5% продажів нових автомобілів були суто електричними. Перетин цього порогу став сигналом про те, що переломний момент подолано і розпочався масовий перехід на електромобілі
В 2022 році лише 19 країн подолали 5%-ву межу. Минулого року ця цифра стрімко зросла, оскільки електромобілі поширилися на чотирьох континентах. Найбільш швидкозростаючі ринки електромобілів були як у Східній Європі так і в Південно-Східній Азії. Деякі з країн виросли з 5% до 25% нових електромобілів менш ніж за чотири роки. Стосовно України на електромобілі припадає 10% від загальної кількості імпортованих авто в Україну у 2023 році. Для порівняння, у 2021 році частка електрокарів складала лише 1,2%
Чому так важлива цифра 5%?
Нові технології – від телевізорів до смарт-годинників – мають S-подібну криву впровадження. Продажі повільно зростають на етапі раннього впровадження, перш ніж потрапляють на хвилю загального визнання. Перехід часто залежить від подолання початкових бар’єрів, таких як вартість, відсутність інфраструктури та скептицизм споживачів. Переломний момент сигналізує про згладжування цих бар’єрів. Хоча кожна країна проходить шлях до 5% по-своєму, часові рамки скорочуються
– Чим більше електромобілів з’являється, тим більше людей сприймають їх як мейнстрім, автовиробники охочіше інвестують у ринок, а інфраструктура зарядних станцій розвивається за правильною траєкторією, – каже Корі Кантор, аналітик з питань електромобілів у BloombergNEF
Кілька країн перетнули переломний момент минулого року блискавично. Таїланд став піонером електромобілів у Південно-Східній Азії, подолавши поріг у 5% у першому кварталі 2023 року, а потім збільшив частку електромобілів до майже 13% від загального обсягу продажів нових автомобілів. Цей перехід був прискорений відкриттям першого вітчизняного заводу з виробництва електромобілів у Таїланді, що належить китайській компанії Great Wall Motor Co
Схожа історія сталася і в Туреччині, країні, яка ще рік тому ледве потрапляла в поле зору щодо переходу на електромобілі. Турецька автомобільна компанія Togg зробила крок вперед, випустивши свій перший автомобіль на батарейках. T10X – позашляховик, який прямо конкурує з Tesla Model Y. Продажі електромобіля Togg пішли шаленими темпами. У третьому кварталі Туреччина перетнула 5%-ву межу, а в четвертому кварталі стала четвертим найбільшим ринком електромобілів у Європі
Хоча такий підхід до визначення переломних точок на основі частки ринку електромобілів показує, наскільки швидко може відбутися перехід на електромобілі, він не виключає щорічних сповільнень або невдач через перебої в ланцюжках поставок, економічні спади, банкрутства та політику. Аналітики BloombergNEF очікують, що цього року продажі повністю електричних і гібридних автомобілів з можливістю підзарядки зростуть приблизно на 22% у всьому світі. Це уповільненням темпів зростання порівняно з останніми кількома роками, хоча воно й не змінить кардинально довгострокові перспективи переходу на електромобілі
США відстають
Переломний момент у США настав лише наприкінці 2021 року – відносно пізно для країни з таким економічним впливом. Американські водії вимагали електромобілі з більшим запасом ходу, ніж пропонували найперші моделі, а перевага, яку американці віддавали пікапам і великим позашляховикам, вимагала більших батарей, ніж мігли запропонувати виробники на той час
Через два роки після перетину переломного моменту США продовжують відставати від країн, які вийшли вперед. Минулого кварталу частка повністю електричних автомобілів становила 8,1% від загального обсягу продажів автомобілів у США, що значно менше, ніж 18,1% у середньому для 20 країн, які перебувають у тій самій точці кривої впровадження. Єдиною країною з меншою часткою електромобілів на дворічній позначці була Південна Корея. Місцевим водіям, як і американцям, потрібна велика дальність пробігу
Жодній країні досі не знадобилося більше трьох років, щоб перейти від 5% до 15% електромобілів – це означає, що США і Південна Корея або зламають цю тенденцію у 2024 році, або їм знадобиться різке прискорення продажів, щоб наздогнати їх
Хоча наведений вище аналіз стосується електромобілів, деякі країни, насамперед європейські, віддають перевагу гібридам, що підзаряджаються від електромережі
Оскільки гібриди не потребують такого ж рівня інфраструктури або прихильності споживачів, як повністю електричні автомобілі, на початковому етапі їх впровадження може бути більш нестабільним. Згідно з аналізом Bloomberg Green, переломний момент для цієї ширшої категорії електромобілів не настане, доки 10% нових автомобілів не стануть гібридними або повністю електричними. США лише трохи не дотягли до цієї позначки, з часткою ринку 9,9% у другій половині 2023 року
Переломний момент для світу
На країни, які вже пройшли переломний момент розвитку електромобілів, припадає дві третини світових продажів автомобілів. Переломний момент може наближатися для Індії, Індонезії та Польщі – значних автомобільних ринків, де кількість електромобілів зростає. У Південній Америці значний поштовх здійснює китайська компанія BYD, яка будує завод з виробництва електромобілів в Мексиці
Якщо застосувати цю схему до всієї планети, то переломний момент у 5% електромобілів було подолано у 2021 році. У четвертому кварталі 2023 року повністю електричні автомобілі становили приблизно 12% нових автомобілів, проданих у всьому світі. І цей відсоток зростає, адже все більше нових покупців вирішують спробувати свою першу електричну модель завдяки падінню цін, вілмінним характеристикам та все більшою кількістю зарядних станцій. В тому числі мережі IONITY, яка сприєї популяризації електромобілів в Україні