От ми з вами вже багато часу говоримо про електрокари, а коли і як вони вперше з’явилися – не з’ясували. Будемо виправлятись!
Звідки з’явилася ідея створити автомобіль з електромотором?
У першій половині XIX століття в автомобільній індустрії існувало всього дві альтернативи електромотору – парові двигуни і перші двигуни внутрішнього згоряння, які працювали на газоподібному водні. Ці агрегати мали дуже низький ККД та були громіздкими, через що автомобілі їхали повільно і погано керувались, а ще шуміли, гули, пихкали та видавали ще цілу “симфонію” неприємних звуків і запахів
Електромотор такими недоліками не обтяжений. Навіть найперші прототипи електродвигунів важили небагато і працювали відносно тихо, хоча швидкісні показники у них були приблизно такі ж, як у ДВС і парових двигунів
У 1830-1835 роках (точна дата невідома), шотландський винахідник Роберт Андерсон зібрав перший в світі екіпаж на електротязі. Головний мінус двомісного електромобіля Андерсона полягав в одноразових батарейках. Відповідно той електрокар не міг набути популярності серед споживачів
У 1835 році голландець Стратин Гронінген з помічником Крістофером Беккером зібрали свій варіант електрокара, який, як і екіпаж Роберта Андерсона, вміщував двох. Крім місткості “салона”, у електромобіля Гронінгена-Беккера була ще спільна риса з концептом Андерсона – одноразові джерела живлення
У 1842 році американський коваль Томас Девенпорт зібрав електромобіль, який працював від електромагнітного мотора. До речі, сам мотор також є розробкою Давенпорта. Однак в якості енергоносіїв використовував одноразові батареї
В цьому ж році вже знайомий нам шотландець Роберт Андерсон, який поїхав в Штати в пошуках кращого життя, зібрав черговий концепт з електромотором. Цього разу також винахідник використовував одноразові гальванічні елементи. З такими батарейками автомобіль їхав довше, хоча енергоносії як і раніше не можна було зарядити
У підсумку, головний недолік всіх електромобілів першої половини XIX століття – одноразові енергоносії. Через це суспільство спочатку не розглядало електромобілі як альтернативний засіб пересування
Для нового витка розвитку електромобілебудування мали з’явитися багатозарядні акумулятори, які винайдуть пізніше. Одні з перших ентузіастів електромобільності, вчені Вільям Гроув і Гастон Планте, в різний час і незалежно один від одного, запропонували дві кардинально різні ідеї для вирішення проблеми одноразових енергоносіїв
Вільям Гроув в 1839 році винайшов паливний елемент, який перетворює хімічну енергію в електричну. Так звана “газова батарея” (таку назву винаходу дав сам Гроув) – це камера з розчином сірчаної кислоти, в якому були два електроди – цинковий і платиновий. Між електродами перебувала пориста перегородка (мембрана). За словами винахідника, паливні елементи повинні були стати “комерційно вигідними джерелами електроенергії”
Однак перші автомобілі, в яких використовували паливні елементи, почали випускати тільки в 60-х роках XX століття, тобто майже через 130 років після винаходу першої паливної комірки
Чому вийшла така перерва – невідомо. Можливо, паливні елементи Гроува затьмарили винахід іншого вченого, а саме свинцево-кислотний акумулятор, який в 1859 році винайшов француз Гастон Планте. А може конкуренція з боку ДВЗ
Завдяки багатозарядному свинцево-кислотному акумулятору Планте, вчені й винахідники другої половини XIX століття знову повернулися до ідеї створення повноцінного електромобіля. Однак залишилася ще одна проблема, яка вийшла на перший план, – дальність їзди. Акумулятори того часу не зберігали велику кількість енергії, тому їх потрібно було дуже часто заряджати
Рішень у проблеми було два. Одні винахідники вибрали кількісний метод і просто ставили більше акумуляторів. Яскравий приклад – творіння англійських винахідників Вільяма Айртора і Джона Перрі, які в 1881 році модифікували трицикл Starley і обладнали концепткар електромотором. Достовірно відомо, що електродвигун трицикла працював від 10 (!) свинцево-кислотних акумуляторів. Електрокар розвивав максимальну швидкість 14 км/год і без підзарядок проїжджав до 40 км
Інші вчені вирішили піти шляхом вдосконалення вже наявних технологій. Так, в 1882 році Камілл Фор, помічник Гастона Планте, удосконалив технологію свого наставника. Фор запропонував наносити на свинцеві пластини сурик або інший оксид свинцю, щоб збільшити продуктивність акумуляторів
І знову електромобілі обійшли своїх конкурентів. Авто на паровій тязі і раніше були громіздкими, неповороткими, повільними та гучними. Автомобілі з ДВЗ теж не блищали, навіть незважаючи на винахід в 1880-х роках бензинового карбюраторного двигуна. Нафти в другій половині XIX століття в світі добували недостатньо, щоб задовольнити попит всіх автомобільних компаній, тому суспільство все частіше й частіше звертало свій погляд на електромобілі
Одним з перших винахідників, який використовував в своєму концепті вдосконалені акумулятори Камілла Фора, став американець Вільям Моррісон. Свій перший електромобіль Моррісон зібрав в 1890 році. Автомобіль міг перевозити до 6 осіб і розвивав швидкість до 22,5 км/год
Цікавий факт:
- перший в історії штраф за перевищення швидкості отримав лихач на електромобілі. Сталося це 28 січня 1896 року в Лондоні. Ім’я штрафника – Уолтер Арнольд. Англієць розігнався до 13 км/год на ділянці дороги з обмеженням в 3,2 км/год. Божевільний!
Читати далі
Схожі записиЧитати далі
Останні новини, що можуть вас зацікавити
-
Mercedes і Hot Wheels створили унікальний концепт на базі електричного CLA
Mercedes-Benz та Hot Wheels об’єднали зусилля, щоб створити агресивний та унікальний концепт CLA Унікальний екземпляр отримав попереджувальну етикетку для дорослих, адже він віддає шану безмежній уяві дитинства, коли литі машинки масштабу 1:64 були не просто іграшками, а запрошенням до мрій про швидкість. Співпраця відбулася у рамках серії «Class of Creators» Агресія та ретро-футуризм Спортивний концепт […]
7 Жовтня 2025 -
Чому електромобілі більше не можуть змагатися на Willowbank Raceway?
У Квінсленді, Австралія, водії електромобілів більше не можуть брати участь в змаганнях на відомому треку Willowbank Raceway. Це рішення було ухвалено після ретельного аналізу ризиків для безпеки, які пов’язані з використанням електромобілів в перегонах. Головною причиною такого кроку стали потенційні небезпеки під час аварій, зокрема ризик викиду токсичних і легкозаймистих газів із акумуляторів, що може […]
12 Листопада 2024 -
Електричний BYD Titanium 3 має бокс для транспортування дрону
Бренд BYD Fang Cheng Bao додає ще одну модель до свого зростаючого модельного ряду, і ця модель – найбільш цікава з усіх. Вона отримала назву Titanium 3 і була попередньо представлена на початку року, коли була відома просто як Bao 3. Кросовер буде продаватися разом з більшими моделями Bao 5 і Bao 8 Позашляховик має […]
14 Грудня 2024