От ми з вами вже багато часу говоримо про електрокари, а коли і як вони вперше з’явилися – не з’ясували. Будемо виправлятись!
Звідки з’явилася ідея створити автомобіль з електромотором?
У першій половині XIX століття в автомобільній індустрії існувало всього дві альтернативи електромотору – парові двигуни і перші двигуни внутрішнього згоряння, які працювали на газоподібному водні. Ці агрегати мали дуже низький ККД та були громіздкими, через що автомобілі їхали повільно і погано керувались, а ще шуміли, гули, пихкали та видавали ще цілу “симфонію” неприємних звуків і запахів

Електромотор такими недоліками не обтяжений. Навіть найперші прототипи електродвигунів важили небагато і працювали відносно тихо, хоча швидкісні показники у них були приблизно такі ж, як у ДВС і парових двигунів
У 1830-1835 роках (точна дата невідома), шотландський винахідник Роберт Андерсон зібрав перший в світі екіпаж на електротязі. Головний мінус двомісного електромобіля Андерсона полягав в одноразових батарейках. Відповідно той електрокар не міг набути популярності серед споживачів

У 1835 році голландець Стратин Гронінген з помічником Крістофером Беккером зібрали свій варіант електрокара, який, як і екіпаж Роберта Андерсона, вміщував двох. Крім місткості “салона”, у електромобіля Гронінгена-Беккера була ще спільна риса з концептом Андерсона – одноразові джерела живлення
У 1842 році американський коваль Томас Девенпорт зібрав електромобіль, який працював від електромагнітного мотора. До речі, сам мотор також є розробкою Давенпорта. Однак в якості енергоносіїв використовував одноразові батареї

В цьому ж році вже знайомий нам шотландець Роберт Андерсон, який поїхав в Штати в пошуках кращого життя, зібрав черговий концепт з електромотором. Цього разу також винахідник використовував одноразові гальванічні елементи. З такими батарейками автомобіль їхав довше, хоча енергоносії як і раніше не можна було зарядити
У підсумку, головний недолік всіх електромобілів першої половини XIX століття – одноразові енергоносії. Через це суспільство спочатку не розглядало електромобілі як альтернативний засіб пересування

Для нового витка розвитку електромобілебудування мали з’явитися багатозарядні акумулятори, які винайдуть пізніше. Одні з перших ентузіастів електромобільності, вчені Вільям Гроув і Гастон Планте, в різний час і незалежно один від одного, запропонували дві кардинально різні ідеї для вирішення проблеми одноразових енергоносіїв
Вільям Гроув в 1839 році винайшов паливний елемент, який перетворює хімічну енергію в електричну. Так звана “газова батарея” (таку назву винаходу дав сам Гроув) – це камера з розчином сірчаної кислоти, в якому були два електроди – цинковий і платиновий. Між електродами перебувала пориста перегородка (мембрана). За словами винахідника, паливні елементи повинні були стати “комерційно вигідними джерелами електроенергії”
Однак перші автомобілі, в яких використовували паливні елементи, почали випускати тільки в 60-х роках XX століття, тобто майже через 130 років після винаходу першої паливної комірки

Чому вийшла така перерва – невідомо. Можливо, паливні елементи Гроува затьмарили винахід іншого вченого, а саме свинцево-кислотний акумулятор, який в 1859 році винайшов француз Гастон Планте. А може конкуренція з боку ДВЗ
Завдяки багатозарядному свинцево-кислотному акумулятору Планте, вчені й винахідники другої половини XIX століття знову повернулися до ідеї створення повноцінного електромобіля. Однак залишилася ще одна проблема, яка вийшла на перший план, – дальність їзди. Акумулятори того часу не зберігали велику кількість енергії, тому їх потрібно було дуже часто заряджати
Рішень у проблеми було два. Одні винахідники вибрали кількісний метод і просто ставили більше акумуляторів. Яскравий приклад – творіння англійських винахідників Вільяма Айртора і Джона Перрі, які в 1881 році модифікували трицикл Starley і обладнали концепткар електромотором. Достовірно відомо, що електродвигун трицикла працював від 10 (!) свинцево-кислотних акумуляторів. Електрокар розвивав максимальну швидкість 14 км/год і без підзарядок проїжджав до 40 км

Інші вчені вирішили піти шляхом вдосконалення вже наявних технологій. Так, в 1882 році Камілл Фор, помічник Гастона Планте, удосконалив технологію свого наставника. Фор запропонував наносити на свинцеві пластини сурик або інший оксид свинцю, щоб збільшити продуктивність акумуляторів

І знову електромобілі обійшли своїх конкурентів. Авто на паровій тязі і раніше були громіздкими, неповороткими, повільними та гучними. Автомобілі з ДВЗ теж не блищали, навіть незважаючи на винахід в 1880-х роках бензинового карбюраторного двигуна. Нафти в другій половині XIX століття в світі добували недостатньо, щоб задовольнити попит всіх автомобільних компаній, тому суспільство все частіше й частіше звертало свій погляд на електромобілі

Одним з перших винахідників, який використовував в своєму концепті вдосконалені акумулятори Камілла Фора, став американець Вільям Моррісон. Свій перший електромобіль Моррісон зібрав в 1890 році. Автомобіль міг перевозити до 6 осіб і розвивав швидкість до 22,5 км/год

Цікавий факт:
- перший в історії штраф за перевищення швидкості отримав лихач на електромобілі. Сталося це 28 січня 1896 року в Лондоні. Ім’я штрафника – Уолтер Арнольд. Англієць розігнався до 13 км/год на ділянці дороги з обмеженням в 3,2 км/год. Божевільний!
Читати далі
Схожі записиЧитати далі
Останні новини, що можуть вас зацікавити
-
General Motors запатентувала систему, яка зчитує стан дороги
Дорожня інфраструктура Сполучених Штатів далека від ідеалу — сотні тисяч кілометрів покриття пошкоджені вибоїнами, тріщинами та напливами асфальту. У таких умовах важко передбачити, де саме з’явиться наступна яма. Але американський автогігант General Motors має відповідь на цю проблему — нову технологію, яка здатна попереджати водіїв про поганий стан дорожнього покриття ще до того, як вони […]
19 Липня 2025 -
Mercedes-Benz eActros 600 встановлює світовий рекорд у русі заднім ходом
Mercedes-Benz Trucks здобув титул Книги рекордів Гіннеса, здійснивши найдовший у світі безперервний рух вантажівки заднім ходом Електричний далекомагістральний тягач eActros 600 подолав 124,7 км заднім ходом із напівпричепом, перевищивши попередній рекорд дизельної вантажівки 2020 року, який становив 89 км. Заїзд тривав понад 6 годин на закритому автодромі Motorsport Arena Oschersleben у німецькій Саксонії-Ангальт. Завдяки контрольованим […]
17 Червня 2025 -
Нова Tesla Model Y в Європі на 2000 євро дешевша за стару
Tesla представила оновлений кросовер Model Y 2026 модельного року в Європі, завершивши продажі лімітованої серії Launch Edition. Новий модельний ряд тепер включає три версії: задньопривідну RWD, RWD Long Range і повнопривідну AWD Long Range. Ціни залишилися на рівні попередньої моделі або навіть знизилися – наприклад, версія Long Range AWD коштує на €2000 менше, ніж її […]
23 Лютого 2025