На початку XX століття в Сполучених Штатах Америки 38% всіх автомобілів працювали від електромоторів, ще 40% авто їздили на паровій тязі, і лише 22% транспортних засобів були обладнані двигунами внутрішнього згоряння, але вони працювали не на бензині або дизелі, як зараз, а на чистому спирті або газоподібному водні
Схожа ситуація була і в Європі. У 1901 році трохи більше третини всіх автомобілів їздили на електротязі. Навіть на території України, а саме в Одесі, ще в 1895 році в газеті “Одесские новости” писали про перший електричний екіпаж
Були й інженери-конструктори ентузіасти електромобільності, такі як Іполіт Романов з Одеси (на титульному фото), який створив декілька прототипів, в тому числі омнібус, але налагодити серійне виробництво йому не вдалось
У 1900 році на американський ринок вийшла компанія Woods, яка представила свій перший електромобіль під назвою Electric Buggy на автосалоні в Чикаго. Двомісний екіпаж вийшов дуже компактним, особливо за мірками транспортних засобів того часу
Через п’ять років вона ж представила розкішну електрокарету Woods Victoria з парою електродвигунів по 2,5 кінських сил кожен, які розганяли машину до 30 км/год. Можна сказати, що саме Woods Victoria, а не Tesla Model S, став першим електрокаром класу Premium
Була й третя “електричка” від Woods. Правда, автомобіль був не чистим електрокаром, а гібридом. Випустили його в 1917 році і назвали Dual Power. Він розганявся до 24 км/год на електромоторі, після цього запускався бензиновий ДВЗ на 27 “конячок”. Максимальна швидкість гібрида Woods становила 56 км/год
Безперечним лідером ринку електромобілів була компанія Anderson Electric Car Company з Детройта, яка в 1907 році запустила серійне виробництво електрокарів марки Detroit Electric. Перша модель електрокара з Детройта мала непоганий на той час запас ходу. Офіційно заявлені цифри – 65 кілометрів на одному заряді батарей. Максимальна швидкість першого Detroit Electric – 32 км/год, що на той момент було достатнім для комфортного пересування по місту
Detroit Electric був обладнаний 6-ти ступінчастою коробкою передач. На першій передачі швидкість складала 6,44 км/год, на другій – вдвічі більше, і так далі. В результаті на п’ятій передачі автомобіль досягав пікових 32 км/год. Шоста передача була реверсивною
Випуск електрокарів Detroit Electric почався в 1907 і припинився аж в 1939 році. А в 2008 році торгова марка повернулася на ринок та досі в строю
А компанія Anderson Electric Car Co. прославилася кількістю проданих автомобілів – до 1913 року компанія щорічно продавала по кілька тисяч машин. Найбільш урожайним виявився 1914 рік, в якому з конвеєра зійшло більше 4,5 тисячі Detroit Electric. За весь період з 1907 до 1939 рік Anderson Electric Car Company продала понад 13 тисяч електрокарів
До речі, саме Anderson Electric Car Co. однією з перших в світі почала друкувати інформаційні буклети та листівки з рекламою своїх автомобілів
Спочатку електромобілі марки Detroit Electric оснащували свинцево-кислотними акумуляторами Планте-Фора. У 1911 році з’явилися електромобілі з залізо-нікелевими батареями Едісона. Цей тип батарей коштував на 600 доларів дорожче свинцево-кислотних аналогів, але завдяки залізо-нікелевим акумуляторам виробники Detroit Electric істотно збільшили запас ходу електромобілів. Під час одного з випробувань електрокар проїхав 340 кілометрів на одному заряді батарей. А середня дальність подорожі складала 130 кілометрів без підзарядки
Однак недоліків батареї Едісона теж вистачало: довга зарядка та швидка розрядка під час морозів. Не кажучи про ціну, яка була в півтора рази вищою. Тому, після 1916 року всі електромобілі Detroit Electric випускали тільки зі свинцево-кислотними батареями
На початку ХХ століття електрокари і бензинові автомобілі мали схожі споживчі якості. Але на тлі постійно зростаючих темпів випуску і регулярної модернізації автомобілів з ДВЗ, навіть такі гіганти електромобілебудування, як Anderson Electric Car Company, збанкрутували
Спочатку Detroit Electric, через істотне падіння кількості замовлень, в кілька разів скоротила обсяги випуску електрокарів. І темпи виробництва скорочувалися щорічно. У 1929 році під час великої депресії керівництво взагалі оголосило компанію банкрутом. В цьому ж році помер глава компанії Вільям С. Андерсон
У 1930 році компанію з усім виробництвом викупив місцевий підприємець Альфред О. Дунк, який намагався продовжити справу Андерсона. Однак новий керівник не досяг бажаного. У період з 1930 по 1939 роки компанія під замовлення випустила не більш 100 електромобілів. У 1939 року лідер індустрії електромобілебудування офіційно припинив своє існування
Цікаві факти про Anderson Electric Car Co:
- в основі першого прототипу були деталі електросилової установки фірми Elwell-Parker – лідера американського ринку з випуску електричних локомотивів;
- в момент створення в 1884 році компанія називалася Anderson Carriage Co. А вже в 1911 році фірму перейменували на Anderson Electric Car Co;
- спочатку фірма перебувала в Порт Гурон і тільки через кілька років переїхала в Детройт, який незабаром став американською автомобільною Меккою;
- спочатку компанія випускала кінні екіпажі і двомісні коляски. Ідея збирати автомобілі на електротязі прийшла в голову власнику компанії – Вільяму Андерсону;
- в список іменитих власників електрокарів марки Detroit Electric входили засновник General Electric Томас Едісон, перший в історії доларовий мільярдер Джон Рокфеллер і навіть 34-й президент США Дуайт Девід Ейзенхауер. Але найцікавішим шанувальником електромобілів з Детройта є Клара Форд, дружина того самого Генрі Форда, який і “вбив” всю індустрію електромобілів першої половини XX століття;
- насправді компанія повністю не зникла. У 2008 році, через майже 70 років з моменту останньої згадки, компанії ZAP (США) і Youngman (Китай) спільними зусиллями відродили бренд Detroit Electric. А вже в 2013 році світ побачив оновлений спортивний електромобіль Detroit Electric SP: 01
Звичайно, існували й інші виробники електромобілів. Наприклад, компанія Baker, Rauch & Lang (Клівленд), яка в 1900 році почала масове виробництво електрокарів і до 1916 року була головним і, по суті, єдиним гідним конкурентом детройтців
Іншим конкурентом і, одночасно, партнером Anderson Electric Car Co., була компанія Томаса Едісона – General Electric. Едісон заснував компанію ще в 1878 році, але взявся за електромобілі тільки на початку XX століття. General Electric випускала електромобілі серійно з 1910 по 1924 рік. Однак, як і Baker, Rauch & Lang, компанія Едісона серйозних успіхів в цій сфері не досягла
Ну а найцікавішим і, при цьому, неуспішним виробником електромобілів, по праву можна вважати компанію Ford. Уявіть собі – навіть такий затятий прихильник бензинових авто, як Генрі Форд, теж замислювався над випуском власного електромобіля. І вгадайте, хто йому в цьому допомагав? Звичайно, всюдисущий Томас Едісон, який паралельно з цим працював над власними електромобілями і постачав своїми залізо-нікелевими акумуляторами конкурентів Ford – компанію Anderson Electric Car Company (який підприємливий)
Просто Генрі Форд і Томас Едісон були гарними друзями і ставилися один до одного з великою повагою. Одного разу їм прийшла ідея поставити електропривід з акумуляторами Едісона на Ford Model T. Проект схвалили обидва винахідника, на який в цілому пішло 3 роки (1912-1914 рр.), але ідея так і не була реалізована. У 1914 році Форд запустив масове виробництво Ford Model T і проект Едісон-Форд так і залишився лише проектом
Ось ще кілька компаній, які випускали електромобілі в першій половині XX століття:
- Columbia – виробник з Хартфорда. З 1899 по 1910 рік компанія представила близько 30 електрокарів різного призначення – від таксі до електробусів;
- Studebaker – компанія з Саут-Бенд, яка з 1902 по 1912 року випустила біля трьохсот електрокарів;
- Babcock Electric Carriage Company – виробник з Баффало. З 1906 по 1912 рік компанія випустила близько 400 електромобілів 9-ти різних моделей;
- Bailey Electric – компанія з Еймсбурі, яка за період з 1901 по 1915 рік випустила до десятка моделей електромобілів, більшість з яких були обладнані відкидним дахом
Як бачимо, жоден виробник електромобілів першої половини XX століття навіть близько не наблизився до обсягів виробництва компанії Anderson Electric Car Co. з Детройту Сполучені Штати Америки стали центром індустрії електромобілебудування в першій половині XX століття. Країни Європи і Азії такими масштабами похвалитися не могли. В більшості випадків в світ виходили електрокари, тираж яких не перевищував кілька десятків автомобілів
Читати далі
Схожі записиЧитати далі
Останні новини, що можуть вас зацікавити
-
Tesla наймає першого амбасадора – олімпійську зірку Кім Є-джі
Компанія Tesla найняла знаменитого амбасадора, що стало відходом від політики Ілона Маска, який раніше заявляв, що Tesla не платить знаменитостям за просування своїх електромобілів. Маск неодноразово наголошував на цьому, щоб відрізнити компанію від конкурентів, які активно залучають знаменитостей для реклами. Проте, схоже, стратегія Tesla зазнає змін, як і політика щодо реклами Новий амбасадор Tesla в […]
2 Листопада 2024 -
Porsche Macan Electric має найкращу систему ADAS
Рівень смертності на дорогах залишається високим, серед основних причин — відволікання водіїв на смартфони та великі автомобілі з обмеженим оглядом, що підвищує ризик наїзду на пішоходів. У відповідь на це автовиробники впроваджують системи допомоги водієві (ADAS), щоб зменшити кількість аварій. На думку експерта Кайла Коннера з каналу Out Of Spec Reviews, Porsche Macan Electric має […]
28 Жовтня 2024 -
BMW випустить бензиновий та електричний M3 одночасно?
BMW знаходиться в процесі електрифікації всього свого модельного ряду. Можна з упевненістю припустити, що M3, її флагманський спортивний седан, в найближчому майбутньому позбудеться двигуна внутрішнього згоряння. Дійсно, це було заплановано, проте свіжий звіт з BMW Blogвказує на деякі зміни. Як повідомляється, новий M3 вже на підході, і він буде мати два кардинально різних силових агрегата […]
10 Березня 2024