За останні кілька десятиліть автомобільна промисловість стала свідком електромобільної трансформації, а Китай перетворився на домінуючого гравця на світовому ринку автовиробників. Від скромного початку до перетворення на найбільшого у світі виробника автомобілів китайські бренди перевершили очікування і зайняли значне місце на світовій арені
За результатами минулого року китайський ринок став найбільшим, але він завеликий щоб не розширюватись. В країні нараховується 123 бренди, виробничі потужності сягають 40 млн., а місцевий ринок складає «лише» 22 млн. То чому ж уряд досі субсидує цю галузь?
Поточні тенденції
Останніми роками китайські автомобільні бренди зазнали експоненціального зростання як на внутрішньому, так і на міжнародному ринках. Масштаби виробництва вражають: лише у 2023 році Китай зібрав 30,16 мільйона автомобілів
Цей рекорд зміцнив позиції Китаю як найбільшого світового виробника автомобілів, випередивши традиційні автомобільні країни, такі як Сполучені Штати та Японія. Забігаючи наперед, можна сказати, що прогнози вказують на подальше зростання: за попередніми оцінками, автомобільне виробництво в Китаї перевищить 31 мільйон автомобілів у 2024 році
Лише в січні 2024 року в Китаї було виготовлено 2,41 мільйона автомобілів, що відповідає зростанню на 51,2% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Виходячи з цих цифр, можна очікувати, що в 2024 році в Китаї буде вироблено понад 40 мільйонів автомобілів!
Стисла історія китайської автопромисловості
Найперший китайський автомобіль – Dongfeng CA71 – з’явився лише в 1958 році. До 1949 року автомобільна промисловість Китаю була переважно недорозвиненою, а промисловість – відсталою. Однак після соціалістичних реформ, запроваджених у 1949 році, в Китаї почалося помірне зростання
Справжній перелом настав у 1980-х роках, коли Китай розпочав економічні реформи і відкрив свої двері для іноземних інвестицій. Цей період ознаменувався значним зростанням, коли іноземні автовиробники створювали спільні підприємства та збирали автомобілі в Китаї
Дев’яності та двухтисячні роки пройшли під сплеском активності китайської автомобільної промисловості, спричиненої поєднанням кількох факторів. По-перше, вливання іноземних інвестицій у сектор. Саме тоді китайська автомобільна промисловість почала зростати, як ніколи раніше, а населення почало масово купувати персональні автомобілі
По-друге, вихід європейських брендів на китайський ринок приніс із собою передові технології, управлінський досвід і доступ до глобальних ланцюгів постачання. Цей наплив ресурсів і досвіду вивів китайську автомобільну промисловість на світову арену
Економічне зростання та державна підтримка
Уряд Китаю відіграв важливу роль у перетворенні країни на найбільшого автомобільного гравця, як з точки зору власності, так і з точки зору продажів. Китай перетворився на світовий центр виробництва, залучаючи інвестиції від транснаціональних корпорацій, які шукають доступ до величезного споживчого ринку та кваліфікованої робочої сили Китаю
Інвестиції Volkswagen у розмірі $700 мільйонів у компанію XPeng Motors, інвестиції CYVN Holdings з Абу-Дабі у розмірі $2,2 мільярда у компанію Nio, інвестиції Міністерства інвестицій Саудівської Аравії у розмірі $5,6 мільярда у компанію Human Horizons – це лише кілька прикладів того, як великі компанії інвестують у китайських автовиробників
Крім того, китайський уряд почав інвестувати в автовиробників з метою стимулювання їхнього зростання. Ось перелік деяких державних підприємств: Aion, Avatr, BAIC, Baojun, Bestune, Brilliance, Changan, Chery, Dongfeng, Exeed, FAW, GAC, Hongqi, JAC, Jetour, King Long, MG Motor, SAIC, Sinotruk, Wuling
Одним із ключових факторів успіху китайських автомобільних брендів стала їхня доступна ціна. Китайські автомобілі відомі тим, що пропонують виняткове співвідношення ціни та якості, причому ціни на них значно нижчі, ніж на іноземні аналоги. Доступність зробила володіння автомобілями в Китаї звичним явищем і дозволила мільйонам споживачів отримати доступ до сучасного транспорту за доступною ціною. Місцеві автовиробники зараз копіюють цю ж стратегію по всьому світу
Економія від масштабу
Китайська автомобільна промисловість досягла такого рівня цінової конкурентоспроможності завдяки ефективним технологіям та масовому виробництву. Крім того, спільне використання деталей і платформ було виведено на абсолютно новий рівень. Наприклад, переважна більшість китайських автомобілів оснащується 1,5-літровими, 1,6-літровими або 2,0-літровими рядними 4-циліндровими турбо-бензиновими двигунами
Ці двигуни виробляються у великих масштабах, а потім використовуються всіма китайськими виробниками. Таким чином, витрати на розробку абсолютно нового двигуна для нового автомобіля зводяться до нуля. Так само трансмісії, виробничі платформи, сенсорні екрани, електродвигуни, акумулятори тощо – все це використовується спільно кількома автомобілями. В результаті, завдяки економії на масштабах, автомобілі стають дешевшими
Куди далі?
Проблема надлишку виробничих потужностей в Китаї руйнує плани автовиробників, особливо тих, хто просуває нові технології. Виробничі лінії, побудовані для автомобілів з ДВЗ, випускають машини, які продаються все гірше. Тим часом, електромобілі та гібриди, які потенційно могли б поглинути цей надлишок потужностей, стикаються з власними проблемами через більш широкі економічні проблеми
Минулого року фактично кожен з 123 китайських брендів запропонував принаймні одну електричну модель, повідомляє Wall Street Journal. І навіть такі компанії, як Zhido, яка збанкрутувала у 2019 році, повертаються з мертвих завдяки інвесторам. Це підштовхнуло виробників електромобілів до жорстокої цінової війни, оскільки вони намагаються завоювати покупців, які розпещені величезним вибором
Не дивно, що автовиробники прагнуть освоїти нові ринки, що призвело до п’ятикратного збільшення експорту автомобілів з Китаю між 2020 і 2023 роками. В тому числі за рахунок росії, з якої пішли свідомі автовиробники, а на їх місце хлинув потік китайських автовиробників, що призвело до торговельного ембарго з боку США та їхніх союзників
Китайські автовиробники прагнуть продавати свої електромобілі за кордоном, що викликає занепокоєння як серед західних конкурентів, так і серед урядів. У США Білий дім вже здійснює кроки для захисту вітчизняного автопрому, в тому числі підвищує тарифи для захисту внутрішнього виробництва, тоді як Європейський Союз розслідує китайські субсидії на електромобілі, щоб аналогічно вчинити
Висновок
То ж, чому Китай субсидує галузь, яка вже стикається з надлишком потужностей? Це пов’язано з бажанням уряду країни підтримати своїх автовиробників на світовій арені, а також з його зусиллями підтримати економічне зростання і зберегти робочі місця на тлі ширших економічних викликів. Все більше макроекономістів передбачають занепад китайської економіки через її перегрітість, і наслідки цього можуть бути непередбачуваними
Підтримка уряду означає, що навіть збиткові автовиробники можуть нарощувати виробництво автомобілів. У 2023 році лише чотири з 123 автовиробників, що виробляють електромобілі в країні, продали понад 400 000 автомобілів – це BYD, Tesla, Aion та Wuling. І нарощування виробництва в такій жорсткій боротьбі за покупця неминуче, якщо компанії хочуть лишатись беззбитковими, хоча це вдається далеко не всім
Така ситуація змушує деяких китайських чиновників закликати до консолідації в автомобільній промисловості. Однак, експансивне мислення, яке сповідує національний уряд, все ще переважає. Чи зміниться така стратегія, ми дізнаємось в найближчі кілька років