На якому етапі впровадження автономних таксі? — photo 49662

На якому етапі впровадження автономних таксі?

23.07.2025
42 перегляди
5 хвилин на прочитання

Коли Tesla цього року запустила свій довгоочікуваний пілотний сервіс роботаксі в Остіні, штат Техас, це привернуло увагу світу технологій та автопрому. Колона з 10–20 модифікованих Model Y з позначками «роботаксі» виглядала багатообіцяюче. Та на іншому кінці планети, у Китаї, реакція на це була стриманою. «Tesla навіть не за столом перемовин щодо ринку роботаксі», — заявив Лу Тянчэн, технічний директор Pony.ai. А керівник напряму автономного водіння в Baidu Ван Юньпен оцінив відставання Tesla у 3–5 років

Справжнє мірило успіху в цій сфері — не гучні презентації, а масштабний, комерційний, повністю автономний сервіс. За цим критерієм Tesla наразі пасе задніх. На світовому ринку лише Waymo (підрозділ Alphabet) і кілька китайських компаній змогли вивести автономні таксі на комерційну орбіту

На якому етапі впровадження автономних таксі? — photo 2

Три стовпи китайського прориву: Baidu, Pony.ai, WeRide 

Флагманом китайської автономної індустрії є Baidu, яку часто називають «Вест-Пойнтом» ринку безпілотних авто в Китаї. Її вихідці формують увесь ланцюг постачання — від мікрочипів до софту і самих транспортних засобів. Baidu почала дослідження в галузі автономного водіння ще у 2013 році, маючи амбіцію стати «Android» для автопрому, створюючи відкрите програмне середовище для автовиробників. Однак шалена конкуренція в Китаї змусила таких гравців, як Li Auto та XPeng, розвивати власні ADAS-системи, тоді як менші компанії звернулись до рішень від Huawei та DJI. А електромобільний підрозділ Baidu — проєкт Jidu — взагалі припинив діяльність у 2024 році

Попри труднощі, сервіс роботаксі Apollo Go (у Китаї відомий як «Luobo Kuaipao» — «Морквина, що біжить швидко») демонструє стабільне зростання. У 2022 році він став першим у Китаї комерційним оператором повністю безпілотних таксі. Сьогодні сервіс налічує понад 1000 автомобілів у 15 містах — від Пекіна до Шеньчженя — і лише в першому кварталі 2025 року виконав 1,4 мільйона поїздок. Найбільший парк Baidu розташований в Ухані — 13-мільйонному мегаполісі з лояльною регуляторною політикою та статусом автомобільної столиці Китаю. Новітнє, шосте покоління роботаксі — це стильні машини без керма, з автоматичними розсувними дверима. Втім, 1000 авто — крапля в морі порівняно з ринком традиційного таксі та сервісів виклику в Китаї

Pony.ai і WeRide — компанії, засновані колишніми інженерами Baidu у 2016 і 2017 роках — також досягли помітних успіхів. Обидві розпочинали в Кремнієвій долині, однак згодом повернулися до Гуанчжоу й у 2024 році вийшли на біржу NASDAQ. Pony.ai, підтримувана Toyota, наразі експлуатує 270 роботаксі й до кінця року планує масштабувати виробництво до 1000 авто сьомого покоління, розроблених спільно з Toyota та двома китайськими брендами. Компанія стверджує, що один віддалений оператор контролює до 20 машин у ширшій геозоні, ніж у Waymo в Сан-Франциско. Після IPO Pony.ai уклала угоду з Uber, а ЗМІ вже повідомляють про зацікавленість з боку Тревіса Каланіка — співзасновника Uber — у придбанні її американського бізнесу

WeRide подолала кризу після скандального відходу співзасновника Ван Цзіна через звинувачення у крадіжці комерційної таємниці. Завдяки технічному директору Тоні Хану компанія зуміла стабілізуватись, створила флот із 500 роботаксі, розробила автономні автобуси та комунальну техніку. Вона також співпрацює з німецьким концерном Bosch у сфері ADAS, хоча поки що масштабних B2B-клієнтів немає

На якому етапі впровадження автономних таксі? — photo 3

Китайські гравці активно виходять за межі національного ринку 

У 2025 році Baidu розгорнула Apollo Go в Дубаї та Абу-Дабі після отримання дозволів на тестування й готується до виходу в Сінгапур, Малайзію та Швейцарію. Pony.ai підписала угоду з транспортним агентством Дубая, плануючи запустити повністю безпілотні перевезення до 2026 року, і вже проводить випробування в Південній Кореї та Люксембурзі. WeRide, у співпраці з Uber, першою запустила безпілотну службу роботаксі на Близькому Сході — в Абу-Дабі — й планує розширитися до 15 міст у найближчі п’ять років

КомпаніяКількість роботаксіМіста в КитаїМіжнародна присутністьПартнери
Baidu100015Дубай, Абу-Дабі, Сінгапур, Малайзія, Швейцаріямісцеві оператори, Swiss Post
Pony.ai2703Дубай, Південна Корея, ЛюксембургToyota, Uber
WeRide500не розкритоАбу-Дабі, ще 15 міст у планахUber, Bosch

Технологічна перевага та економіка масштабів

Китайські роботаксі побудовані на апаратному рішенні, подібному до Waymo: лідари, радари, камери, GPS та високоточної картографії. Їхній головний козир — низька собівартість. Так, Baidu змогла зменшити вартість одного автомобіля до $28 000 — це приблизно на рівні майбутнього CyberCab від Tesla, але значно дешевше за аналог Waymo. Pony.ai повідомляє про зниження витрат на лідари на 68%, а на обчислення — на 80% у сьомому поколінні своїх авто

Програмне забезпечення китайських компаній поєднує алгоритми штучного інтелекту та логічні правила, що дозволяє гнучко реагувати на змінні дорожні ситуації. Усі троє — Baidu, Pony.ai та WeRide — розробили так звані «кінець-у-кінці» системи, подібні до концепції Tesla. Але на відміну від Waymo, яке тестувало свої машини у спокійних передмістях Фінікса, китайські роботаксі тренуються у хаосі мегаполісів на кшталт Пекіна й Гуанчжоу — це потенційно робить їх «розумнішими» у складних умовах

На якому етапі впровадження автономних таксі? — photo 4

Попри успіхи, правове регулювання залишається серйозною перепоною 

У Китаї й США немає єдиного національного законодавства для роботаксі, і кожне місто або штат диктує свої умови. У Китаї дозволи видають тільки після жорсткого тестування, а зони роботи часто обмежуються передмістями. Наприклад, в центри міст китайські роботаксі поки не допускаються, тоді як сервіс Waymo вже працює в центрі Сан-Франциско

Соціальні фактори теж мають значення 

У 2024 році запуск Apollo Go в Ухані спричинив протести таксистів, які побоювались втратити роботу. Місцева влада наголосила, що в місті працює лише 400 роботаксі, а генеральний директор Baidu Робін Лі запевнив, що розширення буде поступовим. Жоден з гравців ще не досяг рентабельності — переважна частина сервісів субсидується. Pony.ai заявляє, що планує вийти на прибуток до 2029 року

Іншим викликом є залежність від чипів Nvidia (зокрема Orin), що створює ризики на тлі напружених відносин між США та Китаєм. Обмеження на експорт чипів змушують китайські компанії шукати внутрішні альтернативи, але поки жоден локальний виробник не здатен замінити Nvidia

На якому етапі впровадження автономних таксі? — photo 5

Tesla дотримується унікального підходу — її система базується винятково на камерах та штучному інтелекті 

Та досягнення повної автономії 4 або 5 рівня, коли авто повністю самостійне в будь-яких умовах, усе ще залишається далеким. Пілотний проєкт в Остіні показує, що компанії доведеться ще чимало попрацювати над масштабуванням і безпекою — так, як це вже робили Baidu чи Waymo. Успіх Tesla залежить не лише від технології, а й від довіри суспільства, регуляторної підтримки й здатності забезпечити стабільність сервісу

Конкуренція загострюється. Так само як китайські бренди на кшталт BYD кидають виклик Tesla в електромобільному сегменті, ринок роботаксі може стати наступною ареною протистояння

Китайські компанії — Baidu, Pony.ai і WeRide — вириваються вперед завдяки масштабним паркам, доступності технологій і активній міжнародній експансії. Tesla має амбіції, але стикається з низкою технічних, нормативних і ринкових бар’єрів. Майбутнє ринку автономних перевезень вирішуватиметься на стику інновацій, законодавства та довіри пасажирів

Читати далі

Останні новини, що можуть вас зацікавити

контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами
контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами

    Дякуємо за співпрацю та очікування

    Наша команда вже отримала Ваше повідомлення і ми звʼяжемось з Вами найближчим часом

    OK