16 липня 2025 року в історії авіації стався важливий момент: вперше електричне аеротаксі з вертикальним зльотом і посадкою пролетіло з одного аеропорту в інший. Це був не дрон і не іграшковий прототип, а повнорозмірний пілотований літальний апарат, розроблений британською компанією Vertical Aerospace. Їхній прототип під назвою VX4 вилетів із аеропорту Котсволд і приземлився на військовій базі Фейрфорд, яку використовують також Повітряні сили США
Звучить звично? Адже літаки літають між аеропортами вже понад сто років
Але для нової категорії повітряного транспорту — еVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing), тобто електричних літальних апаратів з вертикальним зльотом і посадкою — це справжній прорив. Такі машини поєднують властивості гелікоптера та літака: вони можуть злітати вертикально, як дрон чи гвинтокрил, але далі летіти вперед як звичайний літак. І все це — на електротязі
Під час цього польоту VX4 пролетів 17 миль, тобто близько 27 кілометрів, на висоті понад пів кілометра і розвинув швидкість до 185 км/год. Цей апарат працює на електроакумуляторах, а його конструкція — це жорстке нерухоме крило з вісьмома пропелерами. У майбутньому VX4 зможе досягати швидкості до 240 км/год і пролітати до 160 км на одному заряді. Це приблизна відстань між двома обласними центрами — ідеально для швидких польотів між містами

Пілотував апарат головний льотний інструктор компанії — Саймон Девіс
За його словами, цей політ довів, що VX4 може працювати у звичних умовах аеропортів — з урахуванням усіх вимог безпеки, інфраструктури й процедур. І це надзвичайно важливо, адже кінцева мета — інтегрувати електричні аеротаксі в повсякденну міську й регіональну мобільність. У майбутньому такі апарати можуть замінити поїздки автівками чи навіть маршрутками на короткі відстані

Втім, попри успішний політ, VX4 поки що не може перевозити пасажирів за гроші
Для цього потрібен типовий сертифікат льотної придатності, який видає державний авіаційний регулятор. Vertical Aerospace вже отримала дозвіл на Систему управління безпекою — це один із важливих етапів для серійного виробництва. Але до завершення повної сертифікації VX4 залишатиметься експериментальним

Схожу ситуацію мають й інші гравці на ринку — зокрема американські стартапи Joby Aviation і Archer Aviation. Вони також активно тестують свої аеротаксі, мають проміжні дозволи, але поки не отримали фінального сертифіката, без якого комерційні польоти залишаються неможливими
Таким чином, політ VX4 — це не просто технічне досягнення. Це великий крок у бік майбутнього, де повітряні таксі можуть стати такою ж звичною частиною нашого життя, як сьогодні метро чи автобус
Читати далі
Схожі записиПлани Dodge створити справжній електричний суперкар під назвою Charger Daytona SRT Banshee зазнали краху ще до того, як автомобіль офіційно з’явився на дорогах. Джерела серед постачальників підтверджують, що 800-вольтова модифікація Banshee фактично скасована. У концерні Stellantis, який володіє брендом Dodge, все відвертіше демонструють відхід від стратегії повної електрифікації, повертаючи у модельний ряд потужні бензинові двигуни […]
2 Жовтня 2025
Компанія одразу підкреслила, що зміни настільки масштабні, що фактично мова йде про новий автомобіль Головне оновлення стосується переходу з архітектури 400 В на сучасну 800-вольтову платформу. Завдяки цьому кросовер тепер підтримує надшвидку зарядку постійним струмом потужністю 350 кВт. Відновлення енергії від 10 до 80% займає лише 22 хвилини, що на чверть швидше, ніж раніше. Такий […]
2 Жовтня 2025
Після невдалого старту електричного позашляховика EX90 компанія Volvo докладає зусиль, аби відновити власну репутацію. Керівництво автовиробника заявляє, що нарешті готове запропонувати значно оновлений пакет програмного забезпечення, який покликаний усунути всі головні недоліки й повернути довіру клієнтів Складний шлях у світі електромобілів У сучасній автомобільній індустрії, де головну роль відіграють технології та програмне забезпечення, автовиробників умовно […]
2 Жовтня 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі