Сьогодні електрифікація автомобільного транспорту активно просувається вперед, однак поведінка власників гібридів із можливістю підзарядки (PHEV) виявила цікаву проблему
Багато з них ігнорують головну перевагу свого авто — здатність працювати на електриці, використовуючи акумулятор. На відміну від повністю електричних машин (BEV), які просто не можуть рухатися без зарядки, водії PHEV часто ставляться до свого автомобіля як до звичайного бензинового і зовсім не користуються розеткою. Фактично вони переплачують за технологію, яку не застосовують, перетворюючи свій автомобіль лише на «просунутий» гібрид
Щоб змінити цю тенденцію, Toyota представила експериментальний мобільний застосунок ChargeMinder, створений Дослідницьким інститутом Toyota (TRI). Його завдання — формувати у водіїв звичку регулярно заряджати автомобіль, використовуючи методи поведінкової науки. Ідея полягає в тому, щоб зробити заряджання не нудним обов’язком, а мотивуючим процесом із винагородами, нагадуваннями та ігровими елементами

ChargeMinder працює подібно до фітнес-додатків: надсилає push-сповіщення, дає мотиваційні повідомлення та навіть пропонує невеликі вікторини, аби підтримати зацікавленість користувачів. Завдяки доступу до телематики автомобіля і даних про найближчі зарядні станції система може пропонувати персоналізовані підказки. Таким чином, водії отримують індивідуальні рекомендації, коли і де найкраще підключати авто

Ліворуч: показано розподіл сеансів заряджання електромобілів за часом доби. На початковому етапі і контрольна, і експериментальна групи заряджали здебільшого вночі. До завершення експерименту учасники з експериментальної групи, які отримували підказки ChargeMinder, почали частіше заряджати вдень, тоді як у контрольній групі зростання не відбулося. Праворуч: під час експерименту вдалося досягти додаткових 28 хвилин денного заряджання на один автомобіль щодня в експериментальній групі порівняно з контрольною. Аналіз враховує статистичні поправки щодо тривалості денного заряджання на початковому етапі. Вертикальні лінії відображають стандартні похибки
Toyota наголошує, що технології самі по собі не гарантують скорочення викидів
Для цього потрібно, щоб власники заряджали свої машини вчасно і регулярно. Зокрема, коли електромережа використовує відновлювані джерела енергії — сонячну чи вітрову енергію. Це дозволяє максимально знизити вуглецевий слід і дійсно реалізувати екологічний потенціал електротранспорту

Перші випробування ChargeMinder у США показали помітний ефект: рівень заряджання PHEV зріс на 10%, а задоволеність водіїв використанням автомобіля підвищилася на 16%. У Японії результати були ще цікавішими: власники почали підлаштовувати зарядку під години, коли в мережі найбільше відновлюваної енергії, що збільшило «зелену» ефективність на 59%, а середній час додаткової денної зарядки зріс на півгодини
Докторка Лаура Ліббі з TRI зазначає, що навіть невеликі поведінкові стимули можуть значно впливати на дії людей. До того ж такі рішення є дешевими та швидкими у впровадженні, що робить їх привабливими для автомобільних компаній

Ліворуч: пілотне тестування показало, що водії PHEV, які отримували підказки ChargeMinder (експериментальна група), збільшили частоту заряджання в середньому на один додатковий день зарядки на кожні 10 днів поїздок порівняно з контрольною групою, яка не мала жодних інтервенцій. Аналіз включає статистичні поправки на базовий тиждень. Заштриховані зони відображають стандартні похибки. Праворуч: у подальшому опитуванні 100% водіїв PHEV з експериментальної групи повідомили, що вони задоволені своїм автомобілем після отримання підказок ChargeMinder («Дещо задоволений», «Задоволений» або «Дуже задоволений») проти 84% у контрольній групі

Toyota поки не оголосила точних термінів публічного запуску ChargeMinder
Але враховуючи глобальну стратегію компанії на поступовий перехід до електрифікованих авто, експерти не сумніваються, що додаток стане частиною ширшої екосистеми цифрових сервісів для водіїв. Якщо проєкт вийде на масовий ринок, він може не лише підвищити ефективність використання PHEV, а й допомогти знизити викиди та оптимізувати навантаження на енергосистему
Читати далі
Схожі записиДослідження американської компанії Recurrent показали доволі цікаву й важливу тенденцію: в сучасних електромобілях збереження запасу ходу після трьох років експлуатації виявляється значно кращим, ніж уявляє більшість водіїв. Батарея в будь-якому електрокарі поступово втрачає здатність утримувати заряд, але реальні втрати виявляються не настільки суттєвими й рідко створюють проблеми у щоденній експлуатації Бренди рухаються вперед різними темпами, […]
17 Листопада 2025
У компанії заявили про завершення випробувань інноваційної батареї, яка працює без рідких компонентів та зберігає стабільну продуктивність у дуже широкому температурному діапазоні. Першу серійну модель з новою батареєю планують представити вже у вересні наступного року Твердотільні батареї довго залишалися чимось на кшталт обіцянки на майбутнє, адже вони здатні давати більшу дальність ходу, вищий рівень безпеки […]
17 Листопада 2025
Mazda нарешті готується до повноцінного виходу на ринок електромобілів після невдалих експериментів зі своїм першим EV і кількох спроб адаптувати китайські моделі. Компанія працює над абсолютно новим електромобілем, створеним на власній платформі, яка розроблена саме під електричну архітектуру. Перший прототип уже помітили під час дорожніх випробувань неподалік інженерного центру Mazda в Ірвіні, Каліфорнія Перший електрокар […]
17 Листопада 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі