Дослідження американської компанії Recurrent показали доволі цікаву й важливу тенденцію: в сучасних електромобілях збереження запасу ходу після трьох років експлуатації виявляється значно кращим, ніж уявляє більшість водіїв. Батарея в будь-якому електрокарі поступово втрачає здатність утримувати заряд, але реальні втрати виявляються не настільки суттєвими й рідко створюють проблеми у щоденній експлуатації
Бренди рухаються вперед різними темпами, технології постійно вдосконалюються, тому результати різняться від виробника до виробника
Аналітики Recurrent, які відстежують поведінку електромобілів на дорогах через телематичні дані тисяч реальних авто, встановили, що Cadillac, Hyundai та Mercedes-Benz утримують запас ходу найкраще. Tesla також демонструє сильні позиції й зберігає понад 96% пробігу після трьох років використання. Електромобілі Volkswagen, BMW та Jaguar втрачають більше, хоча їхня реальна втрата все одно не опускається нижче 90% від початкових показників
Бренд
Збережений запас ходу після 3 років
Cadillac
100,0%
Hyundai
100,0%
Mercedes-Benz
100,0%
Mini
100,0%
Rivian
100,0%
Ford
99,9%
Nissan
98,4%
Audi
96,8%
Tesla
96,3%
Kia
96,2%
Chevrolet
95,8%
Volkswagen
93,9%
BMW
90,8%
Jaguar
90,8%
Варто враховувати додаткові нюанси
Дослідники не порівнюють показники електромобілів з офіційними даними EPA, а беруть реальні цифри, зафіксовані тоді, коли авто щойно виїхало від дилера. Розмір вибірки різниться від сотень до кількох тисяч машин у кожної марки, тому дані мають високу достовірність
На перший погляд дивує той факт, що деякі електрокари майже не показують втрати запасу ходу. Такий результат пояснюється тим, що виробники закладають у батареї спеціальні енергетичні буфери й можуть поступово відкривати доступ до більшої частини акумулятора, щойно помітять природне старіння елементів. Удосконалення програмного забезпечення також впливає на ефективність, оскільки виробник може змінювати роботу рекуперації, налаштування тяги або інші параметри
Тобто подібні дослідження не завжди показують «чисту» якість акумулятора
Реальний результат залежить від того, як виробник проектує тепловий менеджмент, алгоритми заряджання та систему охолодження. Різні підходи формують різні результати в довгостроковій перспективі
Суттєва різниця між брендами часто має конкретні історичні причини. Наприклад, Chevrolet опинився нижче за Cadillac, оскільки модель Bolt використовує старішу технологію, більш схильну до втрат із віком. Jaguar I-Pace дебютував ще у 2018 році й не отримав найновіших технічних рішень. Результати BMW погіршив старший електрокар i3, який вироблявся з 2014 по 2022 рік
Електромобілі зазвичай мають прогнозовану криву старіння: найбільша втрата запасу ходу з’являється протягом перших двох-трьох років, а далі деградація уповільнюється й переходить у довгий стабільний період. Тому водії часто помічають основні зміни саме на початку експлуатації, а потім авто працює стабільно десятиліттями
Як підсумовує Recurrent, водіям не варто хвилюватися завчасно
Значна частина сучасних електрокарів у перші роки експлуатації навіть перевищує офіційні показники EPA, тож збереження запасу ходу залишається на високому рівні. Розвиток технологій постійно покращує ефективність, а водії отримують передбачуваний, стабільний і приємний досвід керування