ЄС виділяє 100 млрд євро на електромобілі та чисті технології
Реіндустріалізація Європи: відповідь на нові виклики
Протягом останніх десятиліть у Європі ведуться дискусії про реіндустріалізацію та відродження промислового потенціалу. Колись континент був світовим лідером у виробництві, але поступово почав покладатися на технології та виробничі потужності за межами регіону, особливо в Китаї
Нині, на тлі геополітичних змін та економічного віддалення США від ЄС, необхідність у відновленні промислового сектору набуває критичного значення. Водночас Європа прагне здійснювати цю трансформацію без шкоди для своїх довгострокових цілей декарбонізації та розвитку чистих технологій

Clean Industrial Deal: стратегія інвестицій у чисті технології
Європейська комісія представила Clean Industrial Deal – ініціативу, спрямовану на відновлення конкурентоспроможності ЄС та зниження викидів вуглецю. В рамках цього плану заплановано виділення €100 мільярдів на розвиток чистої енергетики, виробництво електромобілів та модернізацію енергоємних галузей
Попит на електромобілі у Європі продовжує зростати, а виробництво поступово переходить на екологічніші стандарти. Попри це, очікується, що викиди вуглекислого газу в ЄС досягнуть піку у 2025 році, після чого завдяки вжитим заходам мають знизитися на 25% у наступні десять років
Хоча в рамках нової угоди не передбачено окремих програм саме для електромобільної галузі, її ключові аспекти безпосередньо сприятимуть електрифікації транспорту. Один із таких напрямків – Affordable Energy Action Plan, що передбачає:
- прискорене розгортання чистої енергетики,
- збільшення ефективності електроспоживання,
- зниження залежності від викопного палива
Ці заходи повинні зменшити вартість електроенергії, що зробить експлуатацію електромобілів доступнішою порівняно з автомобілями на ДВЗ, особливо для користувачів публічних зарядних станцій

Зміни в торговельній політиці: протидія впливу Китаю та США
ЄС уже запровадив імпортні мита на електромобілі з Китаю, намагаючись обмежити доступ китайських виробників на європейський ринок. Такий крок вказує на чітке бажання локалізувати виробництво та зменшити залежність від азійських поставок
Ці обмеження вже приносять результати – китайські виробники активно розглядають можливість відкриття заводів у Європі, щоб уникнути мит, які можуть сягати 45,3%. Водночас для компаній, які не отримують значної підтримки від китайського уряду, тарифи будуть нижчими, щоб зберегти конкурентний баланс
На противагу політиці ЄС, США почали відмовлятися від стимулювання електромобілів. Вашингтон не лише відклав терміни обмеження продажів ДВЗ, а й загалом зменшує підтримку електрифікації транспорту. У зв’язку з цим європейські автовиробники можуть втратити конкурентні переваги, якщо ЄС не перегляне плани щодо заборони продажу авто з ДВЗ після 2035 року

Наразі Європа залишається відданою цілям декарбонізації. Уже до 2030 року нові автомобілі в ЄС повинні зменшити рівень викидів CO₂ на 55% у порівнянні з рівнем 2021 року. Проте не всі автовиробники готові дотримуватися таких темпів. Деякі компанії, які раніше оголосили перехід виключно на електромобілі, починають переглядати свої плани, що може спровокувати конфлікт між бізнесом та регуляторами
З огляду на швидкі зміни глобального ринку, ЄС може бути змушений адаптувати стратегію, щоб не втратити промислову конкурентоспроможність. Успіх досягнення вуглецевої нейтральності до 2050 року залежатиме від балансу між екологічними амбіціями та необхідністю підтримки промислового виробництва в умовах посилення конкуренції з боку США та Китаю