IONITY розпочинає тест-драйви з Volvo EX30 – кращого електромобіля року в Україні 2024 і не тільки. Загалом він зібрав 16 нагород, серед яких відзнаки за дизайн, якість, технологічність, безпеку та екологічність. Чим же так сподобався цей, досить скромний на вигляд кросовер, інтернаціональній спільноті експертів та водіїв?
Через три роки Volvo святкуватиме сторічний ювілей і в період переходу до повністю електричних транспортних засобів, компанія з впевненністю дивиться в майбутнє. Консервативний шведський бренд донедавна не сприймався молодіжною аудиторією, і саме електричний кросовер EX30 має змінити імідж компанії, привертаючи увагу покоління Z – молодих людей, які народились в період з 1997 по 2012 роки. Звісно, зовсім молодим його представникам доведеться почекати до отримання водійського посвідчення, але вони вже можуть оцінити величезний планшет по центру передньої панелі аскетичного салону
Сучасні автомобілі все більше нагадують гаджети на колесах, особливо це стосується електромобілів, які мають додатковий функціонал завдяки фірмовим утилітам, що дозволяють не лише контролювати їх стан, але й дистанційно відчиняти двері чи підігрівати салон
Дизайн
Volvo EX30 починає вам підморгувати світлодіодними фарами та ліхтарями, достатньо до нього наблизитись з карткою-ключем на пару-трійку метрів. Звісно, окрім цифрового ключа з NFC, в комплекті є й фізичний. Тільки зблизька розумієш, що перед тобою досить компактний кросовер, бо здалеку його міцний силует справляє враження солідного позашляховика. Але ні – це міський кросовер С-класу, за довжиною 4,23 метри він навіть поступається Гольфу. Коефіцієнт аеродинамічного опору у нього теж як у звичайного хетчбеку, а не кросовера – 0,28
EX30 побудований на електричній платформі SEA виробництва Geely. І не варто з цього приводу кепкувати, адже за останнє десятиліття якість китайських автомобілів суттєво покращилась, в тому числі за рахунок європейських спеціалістів, яких переманюють до себе місцеві компанії. І не лише високими зарплатами але й привабливи перспективами. До речі, цю ж платформу з Volvo ділить Smart #1, адже з 2019 року швейцарсько-німецька компанія на паритетних правах належить Mercedes-Benz AG та Zhejiang Geely Holding Group. Також братом EX30 є Zeekr X – кросовер преміум-бренду Geely
Чи можна було б впізнати у EX30 справжній Volvo, якщо прибрати фірмову емблему? Якщо знати характерні риси бренду – звісно. Адже його світлодіодні фари мають форму “молота тора”, такий же малюнок простежується й в оптиці старших моделей. Та й задня частина з ліхтарями, які підкреслюють поясну лінію, досить впізнавана. Цікаво, що шильдик EX30 присутній лише на бічних молдингах на задній стійці. Спортивність силуету підкреслена 19-дюймовими колісними дисками, а ще є опція на 20-ти дюймові!
Загалом, Volvo EX30 не кургузий та не агресивний на вигляд, і навряд чи ненависники позашляховиків будуть йому спускати шини вночі – хіба що від заздрощів
Інтер’єр
Розпочнему ззаду. Без підказки знайти кнопку відкриття багажнику непросто, адже вона прихована в чорній глянцевій лінії між ліхтарями. Його можна відчинити через центральний монітор – з місця водія чи пасажира. Корисний об’єм невеликий, але його форма досить зручна, є можливість встановити кілька рівнів глибини. Простір варіюється від 318 до 904 літрів, якщо скласти задні місця
Колісна база ЕХ30 – 2650 мм, тож позаду місця достатньо, але не більше того. Центрального підлокітника немає але є можливість налаштувати клімат для задніх пасажирів, підзарядити смартфони та покласти деякі речі в центральний лоток та кишені в спинках передніх сидінь. До речі, вони мають ще менші кишені для смартфонів, а якщо вийняти пластиковий лоток, на бічній пластиковій поверхні можна знайти скандинавський сюжет з оленем: увага до деталей відрізняє якісні продукти. Звісно, на місці й маленькі прапорці Швеції на кріслах. Усе це створює ненав’язливу атмосферу преміум-класу
Навіть у базових версіях використовуються незвичні, але привабливі на дотик матеріали оздоблення передньої панелі та дверей, а нечисленні фізичні елементи керування, які все ж таки присутні, відчуваються досить якісними у використанні. Варто зазначити, що у оздоблені 17% матеріалів – це перероблений пластик. Кузов на 25% складається з переробленого алюмінію і ще на 17% зі сталі. Загалом Volvo EX30 лишає за собою найменший вуглецевий слід серед усіх моделей компанії – лаше 30 тонн за 200 тисяч кілометрів пробігу. І це включаючи виробництво
Також є кілька цікавих рішень для зберігання речей: висувний подвійний підстаканник спереду, неглибокий критий лоток для пристроїв між передніми сидіннями та нижня частина центральної консолі, доступ до якої можна отримати як з переднього, так і з заднього ряду
Зрештою, тут все ще є деякі фізичні елементи керування. Ліва ніжка на рульовій колонці EX30 відповідає за індикатори повороту та склоочисники; права – за перемикання передач, а також вмикає та вимикає напівавтономний круїз-контроль Volvo “Pilot Assist”. Кнопки на кермі керують аудіосистемою, а також є багатофункціональна клавіша, за допомогою якої можна вимкнути звуковий сигнал обмеження швидкості
Все інше управляється через центральний сенсорний екран: фари і “протитуманки”, чутливість склоочисників, відкриття бардачка, регулювання дзеркал заднього огляду, клімат-контроль (одне натискання для температури, інше – для циркуляції/запотівання), підігрів сидінь, аудіо, системи допомоги водієві, активація водіння однією педаллю тощо
Все це краще вивчити в статиці, щоб під час руху не відволікатись. Звісно, натискання фізичної кнопки завжди буде зручніше, швидше та безпечніше, але до усього можна звикнути. Європейська комісія з питань безпеки нещодавно вирішила це питання взяти під свій контроль, та й деякі автовиробників повертаються до фізичних клавіш. І Volvo підлаштується під нові норми, які вона за свою довгу історію часто сама створювала, а за нею їх впроваджував увесь світ
Автомобільна компанія, яка подарувала світу ремінь безпеки, сьогодні обмежила швидкість своїх автомобілів до 180 км/год, а двигуни в машинах з ДВЗ – до 2,0 літрів. Та й від дизелів Volvo відмовилась раніше за інших – тепер пропонує нам інтер’єр майже без фізичних клавіш. Звісно, у виробництві так дешевше, є економія від центрально розташованого екрану, встановленого в портретному режимі, навіть те, що бардачок відкривається не над пасажирським місцем, а по центру – економить трохи грошей, враховуючи що для деяких ринків треба переносити кермо зліва направо, та відзеркалювати всю передню панель
Водійський досвід
Європейські норми безпеки мають в основі благородні амбіції по зниженню аварійності й травматизму, але не без недоліків. Окремим фактором є остання версія законодавства ЄС про безпеку “GSR2”, згідно з якою Volvo зобов’язана встановлювати системи моніторингу водія у своїх нових автомобілях. Інженери Volvo зізнаються, що вона не завжди працює коректно. Так, коли ви озираєтесь по сторонам під час руху, система просигналізує вам зосередити увагу на водінні або випити чашку гарячої кави, коли це непотрібно. З іншого боку, коли активний круїз-контроль, Volvo дозволяє вам дивитись у пасажирське вікно, але п’ять секунд безперервного погляду в дзеркало заднього огляду вже вважаються достатніми для чергового попередження. Дивно. Принаймні, система має досить малий пінг, і її можна вимкнути. І це ледь не найбільша незручність за весь час тесту
На вибір пропонуються літій-залізо-фосфатна батарея корисною ємністю 49 кВт-год, яка поставляється з 268-сильним електродвигуном, що приводить задні колеса. Або нікель-марганцево-кобальтова батарея ємністю 64 кВт-год, яка живить базовий мотор у версії Extended Range, чи приводить в рух усі чотири колеса у варіанті Twin Motor Performance. Останній пропонує досить вражаючі 422 к.с. і можливість розгону від 0 до 100 км/год менш ніж за чотири секунди. Саме такі версії Volvo EX30 користуються найбільшим попитом серед українських покупців. І це не дивно, бо він найменший в історії компанії позашляховик та… найшвидший автомобіль за всю, майже вікову, історію Volvo! Та й чи багато ви знайдете нових автомобілів за 45-50 тисяч євро, які здатні розігнатись до “сотні” за 3,6 секукнди?
Нам же на тест дісталась версія з базовим мотором і з більшою батареєю Extended Range. Батарея знаходиться під підлогою, спереду встановлені стійки МакФерсон, а ззаду – багатоважільна підвіска. Вже це обіцяє пристойні повадки в поворотах, адже низький центр мас завдяки важкій батареї знизу, та оптимальна з точки зору керованості конструкція підвіски, не повинні підвести з точки зору фізики
Легкість! Це мабуть головне слово, яке приходить в голову за кермом EX30. Маючи ключ-картку в кармані ви просто сідаєте всередину, переводите правий важіль вниз, режим Drive, переносите стопу з педалі гальм на педаль акселератору і електромобіль зривається з місця, трохи прокрутивши задні колеса, та впевнено вливається в бурхливий міський потік
Повірте, динаміки в 5,3 секунди до 100 км/год переважній більшості водіїв вистачить в будь-якій ситуації. Навіть після “сотні” кросовер досить впевнено прискорюється, дозволяючи з легкістю випереджати інші автомобілі лише під шум вітру та шуркіт шин за вікном, з легким електричним гулом
Окреме задоволення – водіння однією педаллю. Ця функція тут увімкнена за замовчуванням, хоча можна й виключити, якщо ви не звикли до електромобілів. Але звикаєш до неї швидко, та майже перестаєш користуватись гальмами: достатньо відпустити педаль “току” і автомобіль почне самостійно сповільнюватись. Не дуже інтенсивно, але досить впевнено та прогнозуємо. Силу рекуперації у EX30 не можна налаштувати, можливо з оновленням операційної системи це виправлять, але вже з заводу вона налаштована оптимальна
Якщо за кермом бензинового автомобіля можна смакувати звук двигуна чи його характер та його чутливість та реакцію на педаль газу, то в чудово налаштованому електромобілі педаль акселератору налаштована так добре, що на поганій дорозі чи в’їжджаючи в досить глибоку яму, ти можеш носочком кросівка регулювати на скількі сантиметрів просунеться переднє колесо – настільки тонка взаємодія між водієм та автомобілем встановлюється вже з перших кілометрів знайомства. І не потрібно підбирати передачу чи оберти двигуна, чи тим паче гратись зчепленням. Все максимально просто та інтуітивно зрозуміло
Отже, на Volvo EX30 можна вигравати на світлофорних гонках, але в звичайному режимі він провокує їздити виваженно, насолоджуючись комфортом. Так, навіть 19-дюймові колеса не завадили найкомпактнішому Вольво мати комфортну підвіску, якою славиться весь модельний ряд компанії. Іноді вона навіть розкачується на особливо великих асфальтових чи бетонних хвилях, лишаючись зібраною в швидких поворотах. Навіть в екстремальних умовах ця “м’язиста” підвіска дарує відчуття контролю та впевненості
Інша справа, що в процесі рекуперації, коли ти бачиш як відновлюється заряд енергії під час гальмування та в пробках, зайвий раз і не хочеться сильніше натискати. А щоб впевнено рухатись в міському потоці, достатньо притиснути педаль на третину. І навіть в досить рваному тестовому режимі мені вдалося проїхати на повністю зарядженій батареї понад триста кілометрів. Звісно, це не обіцяні 480 км, але як часто вам вдавалось вийти на розхід палива, заявлений в технічних характеристиках вашого автомобіля? Мені вдавалось, і на Volvo EX30 можна проїхати 400 та навіть 450 км, якщо дотримуватись правил економічного пересування
Висновок
Компактний EX30 має всі характерні для Volvo аспекти привабливості: симпатичну зовнішність, якісний та по-скандинавські мінімалістичний салон, найкращий в класі рівень безпеки, чудові динамічні якості та неймовірно комфортну підвіску, що особливо важливо для наших умов. Одночасно це найдешевший та найшвидший автомобіль бренду. І все це у форм-факторі зручного електромобіля з достатнім запасом ходу. Ось і весь секрет перемоги в конкурсі на звання найкращого електромобіля року!
Артем Ткаченко, бренд-директор Volvo, каже що з початку року, коли EX30 тільки з’явився у продажу, модель вже займає 20% усіх продажів, поступаючись тільки XC90 та XC60. До кінця року планується реалізувати біля 300 електромобілів, приблизно 15% з яких придбають в кредит. Як правило EX30 купують в якості другого автомобіля, але все більше клієнтів беруть його в якості єдиного. Звісно, ціна від 1 408 377 грн не маленька, але в неї вже входить безкоштовне обслуговування протягом 100 тисяч кілометрів або трьох років, дивлячись що настане раніше. Стільки ж складає гарантія. Додаткову впевненість забезпечує гарантія на акумулятор: 8 років або 160 тисяч кілометрів