Акумуляторна батарея – серце електромобіля. Давайте розберемось які бувають акумулятори та в чому між ними відмінність?
Це важлива тема, адже багато хто плутається у видах та відмінностях акумуляторних батарей, а від цього залежить, як саме потрібно використовувати ваш електромобіль.
Часи свинцево-кислотних акумуляторів минули, більшість електромобілів сьогодні мають один з двох видів літій-іонних батарей: батареї з вмістом нікелю та кобальту (NMC, NCA) або літій-залізо-фосфатні батареї (LFP). Але в чому їх переваги, недоліки і що варто вибрати у своєму наступному електромобілі?
Акумулятори NMC
Плюси
- Вища щільність енергії (більший діапазон руху)
- Швидша зарядка в холодному кліматі
Мінуси
- Дорожче, в першу чергу за рахунок вартості літію і кобальту
- Коротший життєвий цикл, ніж у LFP, вищий ризик перегріву
- Використовує екологічно небезпечну сировину
Нікель-марганцево-кобальтові (NMC) батареї є сьогодні найпоширенішою формою батарей у електромобілях, починаючи від Nissan Leaf і закінчуючи Mercedes-Benz EQS. Як випливає з назви, катод батареї зазвичай складається з нікелю, марганцю та кобальту у різних співвідношеннях

Елементи NMC вигідні завдяки вищій щільності енергії, що дає більший діапазон ходу, і меншій чутливості до низьких температур, тобто можливості заряджатися швидше в холодному кліматі
Але використання кобальту та нікелю є неекологічним через нестабільну та неетичну практику видобутку корисних копалин у країнах, що розвиваються, і коштує дорого, що робить NMC дорожчими, ніж LFP у розрахунку на одиницю енергії Виробники автомобілів зазвичай рекомендують власникам заряджати батареї NMC лише до 80 відсотків , щоб уникнути довгострокових наслідків погіршення ємності. Повну зарядку слід проводити лише зрідка, коли це необхідно, наприклад, під час тривалих поїздок
Акумулятори NCA
Плюси
- Вища щільність енергії (більший діапазон)
- Не використовує нестійкий марганець
Мінуси
- Все одно дорого
- Коротший термін служби
Нікель-кобальт-алюмінієві (NCA) батареї подібні до батарей NMC, і вони мало поширені – використовуються лише в старих моделях електромобілів Tesla до 2019 року

Батареї NCA мають високу щільність енергії, але в них неекологічний марганцевий матеріал замінено алюмінієм, що подовжує термін їхньої служби порівняно з NMC. Але все одно акумулятори NCA мають коротший життєвий цикл і дорожчі, ніж батареї LFP, оскільки містять значну кількість кобальту та нікелю
Tesla рекомендує заряджати свої електромобілі, оснащені NCA, до 80 відсотків, щоб зберегти їхню працездатність у довгостроковій перспективі
Акумулятори LFP
Плюси
- Довший життєвий цикл, менший ризик перегріву
- Нижча вартість
- Більш екологічний
Мінуси
- Нижча щільність енергії, відповідно менший діапазон руху
- Значна вага
- Більш чутливий до низьких температур
- Все ще використовує дорогий літій
Літій-залізо-фосфатний (LFP) акумулятор є дешевим і екологічним типом батареї, що вкрай важливо, щоб знизити ціновий бар’єр для невеликих електромобілів початкового рівня Він уже використовується в електромобілях MG і BYD, базових варіантах седана Tesla Model 3, кросовера Model Y і великій кількості китайських автівок

На відміну від NMC і NCA, батареї LFP не містять нікелю, кобальту та марганцю, що знижує витрати на виробництво. Крім того, вони міцніші і менш чутливі до перегріву, як порівняти з NMC
Ключовою перевагою LFP акумулятора є його довший життєвий цикл, що призводить до менших проблем із деградацією. Елементи LFP здатні витримувати більше 3000 циклів повної зарядки, а деякі види від BYD або CATL – до 6000, якпорівняти з NMC, що витримує приблизно від 1000 до 2000 циклів в кращому випадку Це означає, що ви можете не турбуватися про здоров’я вашого акумулятора вдвічі довше у разі використання батарей LFP – до 15 років. Це дозволяє багатьом виробникам надавати пожиттєву гарантію на акумулятор в електромобілі
Варто зазначити, що Tesla рекомендує регулярно заряджати на 100% моделі, обладнані LFP, щоб належним чином відкалібрувати акумулятор, від чого залежить точність показань індикатора відсотка заряду батареї, що гарантує збереження якості батареї та запасу ходу

У деяких випадках обладнаний LFP електромобіль із можливістю 100-відсоткової зарядки може мати такий самий корисний запас ходу, як і автомобіль з NMC або NCA, обмежений 80- або 90-відсотковою зарядкою Наприклад, Tesla Model 3 Long Range середньої специфікації з обмеженою 80-відсотковою зарядкою батареєю NMC матиме такий самий «щоденний» запас ходу, як і повністю заряджена батарея LFP початкового рівня Model 3 із заднім приводом (RWD). При тому що вона на $14 500 дешевше. Та завдяки довшому життєвому циклу LFP, момент можливої заміни акумулятора відкладається ще, як мінімум, на 7-8 років

Розробка нових типів акумуляторів це безперервний процес. Такі виробники акумуляторів, як Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), Panasonic, Samsung SDI, LG Energy Solution і BYD , швидко розробляють нові акумулятори, які є енергоємнішими, легшими, безпечнішими, екологічнішими та, що важливо, доступними. Тому і ціна на нові електромобілі швидко знижується, та вже зараз вони майже зрівнялися у ціні зі звичайними автівками із двигуном внутрішнього згоряння
Читати далі
Схожі записиЧитати далі
Останні новини, що можуть вас зацікавити
-
Частина американських власників Tesla повертаються до дизельних авто
Ще кілька років тому Tesla була символом прогресу і беззаперечним лідером серед електромобілів. Традиційні автовиробники лише намагалися наздогнати компанію Ілона Маска, а тисячі покупців із захватом міняли бензинові авто на електрокари з логотипом Tesla. Але, за даними аналітичної компанії S&P Global, ситуація почала різко змінюватися. Рівень лояльності до бренду помітно впав: дедалі більше колишніх власників […]
22 Вересня 2025 -
Fiat Panda повертається у 2030 році з електричним приводом
Fiat значною мірою завдячує своєму існуванню міським автомобілям, таким як 500 і Panda. Саме тому Stellantis схвалила розробку нових поколінь обох моделей у гібридній та електричній версіях Четверте покоління Panda матиме спільну платформу STLA City з Fiat 500 Третє покоління Fiat Panda було представлено ще у 2012 році, але залишатиметься у виробництві до кінця десятиліття. […]
19 Лютого 2025 -
У BMW M визнають, що переконати ентузіастів перейти на електрокари – непросте завдання
Автовиробники по всьому світу засвоюють один важливий урок: переконати звичайного покупця, який шукає доступний та економічний автомобіль, обрати електрокар значно легше, ніж переманити затятого автоентузіаста на бік електрифікованого транспорту, не кажучи вже про повноцінний електромобіль Цей зсув створює унікальний виклик для таких брендів, орієнтованих на ентузіастів, як підрозділ BMW M. Проте, в компанії впевнені, що […]
9 Травня 2025