Навала китайських брендів на західні ринки вже спричинила паніку серед європейських автовиробників. Чи вдасться їм зробити те, що японські автовиробники зробили в США
Коли у 2011 році генерального директора Tesla Ілона Маска запитали про китайського виробника електромобілів BYD – компанію Уоррена Баффета (він став головним інвестором на початку її автомобільного шляху), що спеціалізується на дешевих еклектичних автомобілях з короткою назвою Build Your Dreams (“Побудуй свою мрію”) – він просто розсміявся. “Ви бачили їхню машину?” – сказав він, хихикаючи, в ефірі Bloomberg TV, додавши, що BYD не має “чудового продукту” і “технологія не дуже сильна”
Юнацький прояв зарозумілості Маска був (і залишається) унікальним, але його переконання, що китайські автовиробники не становлять загрози, поділяла вся автомобільна промисловість США в той час
За 13 років багато що змінилося. У 2023 році BYD випередила Tesla в якості найбільш масового виробника електромобілів у світі. Кожен третій проданий електромобіль в світі виробляється BYD, порівняно з 15% у 2020 році
Замість того, щоб висміювати конкурентів, Маск тепер б’є на сполох через загрози з боку китайських автовиробників. Під час телефонної конференції з інвесторами в січні він заявив, що китайські електромобілі “практично знесуть” інших американських автовиробників, якщо їм дозволять вийти на ринок США. Найбільші американські автомобільні компанії також почали усвідомлювати, що вони повинні якнайшвидше з’ясувати, як зробити електромобілі дешевими, поки Китай не “з’їв їхній обід”
Поки такі компанії, як Tesla, GM і Ford, випускають кілька дорогих моделей електромобілів, китайські компанії вже пропонують безліч варіантів у різних цінових категоріях. І поки американські автовиробники все ще намагаються завоювати споживачів лише у своїй країні, Пекін вже планує обійти торгові бар’єри і продавати ці автомобілі по всьому світу, в тому числі в США
“Думка про те, що китайська якість інженерії та дизайну не така висока, як у традиційних автовиробників, має бути відкинута”, – сказав Ту Ле, засновник Sino Auto Insights, консалтингової компанії, що спеціалізується на китайському ринку електромобілів. “Зараз у старих автовиробників немає конкурентоспроможної продукції. Якби China EV Inc. дозволили вийти на американський ринок сьогодні або наступного року, старі компанії були б знищені”
Для світового автомобільної промисловості це може стати шоком, небаченого з часів входження Японії на ринок у 1970-х роках. Розвиток електромобілів у Китаї спричинив боротьбу, яка змушує компанії розширювати межі своїх технологічних можливостей, а політиків – переосмислювати ідеологічні підвалини торговельної стратегії, яка формувалася десятиліттями. На кону стоїть не що інше, як промисловість США вартістю 104 мільярди доларів, що приблизно дорівнює національному ВВП Анголи, і всі 3 мільйони робочих місць, які з нею пов’язані
“Це глобальна гра “, – сказав Ле. “Ми просто не звертали на це уваги”
Можна з упевненістю сказати, що електромобілі вийшли за рамки фази “перших послідовників” і тепер китайці працюють над тим, щоб завоювати основних покупців автомобілів у США. У 2023 році в країні вперше було продано 1 мільйон електромобілів, порівняно з 918 500 у 2022 році. Незважаючи на це зростання, з’явилися тривожні сигнали про те, що стратегія американських автовиробників – створювати електромобілі, такі ж, як і автомобілі з ДВЗ, але приблизно на $10 000 дорожчі, – не працює. Прогнози щодо зростання продажів у найближчі роки знизилися, а споживачі висловили незадоволення наявним асортиментом автомобілів. Автовиробники зрозуміли, що вони повинні заманювати клієнтів дешевшими моделями. Генеральний директор Ford Джим Фарлі заявив, що його компанія “безжально” зосереджена на розробці більш доступного автомобіля для масового ринку. Tesla роками заявляє, що дешевший автомобіль вже на підході, але так і не представила його (поки що)
Поки американські автовиробники все ще з’ясовують, як догодити найрізноманітнішим клієнтам, китайські бренди пропонують електромобілі у всіх можливих сегментах. Хочете автомобіль за $10 000? Спробуйте BYD Seagull. Хочете розкішний позашляховик, який може плавати у воді? Це BYD U8 Premium Edition. Хочете щось більш розкішне? Chery, ще один китайський автовиробник, випустив спортивний електромобіль з дверима-ножицями під назвою iCar, який коштує від $21 800 до $58 000. Здатність Китаю розширювати свій асортимент зводиться до вартості. Звичайно, у США вищі витрати на робочу силу, але Китай також доклав чимало зусиль, щоб створити власний ланцюжок постачання електромобілів. Старі автовиробники все ще шукають по всьому світу джерела сировини та запчастин, які їм потрібні, а над своїми електромобілями китайський уряд працює вже понад десять років. Насправді, багато з цих компаній продають свою продукцію американським фірмам. Наприклад, Tesla купує акумулятори у BYD
Думка про те, що китайська інженерія та дизайн не настільки якісні, як у традиційних автовиробників, має бути відкинута
Це не означає, що китайські автомобільні компанії не стикаються з проблемами. У Китай просто інші проблеми. У нього занадто багато електромобілів, занадто багато виробників електромобілів і слабка внутрішня економіка. Тому їм потрібно виходити на нові ринки
У рік, коли Маск іронізував над ідеєю, що китайські електромобілі випередять Tesla, країна виробила лише 5 000 електромобілів. Але план Пекіна домінувати на світовому ринку електромобілів був уже в процесі реалізації. Комуністична партія Китаю почала з того, що поставила за мету, щоб до 2025 року електромобілі становили 25% від усіх автомобілів, що продаються в Китаї, і засипала грошима компанії, які мали хоч щось схоже на план сприяння досягненню цієї мети. У той же час уряд взявся за збір усієї сировини, необхідної китайським компаніям для виробництва акумуляторів і трансмісій для електромобілів, створивши внутрішню екосистему для постачальників. Таким чином, промислова політика щодо електромобілів копіювала минулі плани домінування на ринку сталі та сонячних панелей – наповнити ринок пропозицією, поки китайські виробники не стануть єдиними гравцями на ринку
Але в 2016 році КПК змінила курс. Грантові кошти на дослідження та розробку електромобілів закінчилися, і уряд оголосив, що до 2027 року він поетапно відмовиться від субсидій, які знижували ціни на електромобілі для споживачів. Пекін також запровадив політику, яка відкрила двері для іноземних автовиробників, щоб вони могли більше інвестувати у внутрішню промисловість Китаю і перенести туди виробництво. Результатом стала справжня бійня для внутрішньої китайської індустрії електромобілів. Компанії, які залежали від субсидій Пекіна, почали розорятися, а дрібні гравці були витіснені з ринку. Але хаос у підсумку зміцнив автомобільний сектор країни, забезпечивши найбільш конкурентоспроможним автовиробникам частку ринку. В результаті галузь стала більш зрілою – такою, що здатна виробляти продукцію світового класу. Минулого року Китай став найбільшим у світі експортером автомобілів
Все це не означає, що шлях, який чекає на переможців у пекінських війнах за електромобілі, буде легшим. Китайським автовиробникам зараз доводиться мати справу зі зниженням внутрішнього попиту, оскільки китайська економіка вступає в затяжну фазу уповільненого зростання. Водночас вони знають, що їхнє зростання та успіх є центральним елементом бачення технологічного ландшафту Китаю його лідера – Сі Цзіньпіня. Очікується, що до 2025 року в секторі буде вироблено ще 5 мільйонів автомобілів (більшість з них – електромобілі). За прогнозами, внутрішні продажі за той самий період досягнуть лише 3,7 мільйона. Продажі таких стартапів, як Nio, Li Auto і XPeng, вже зараз нижчі, ніж очікувалося. Лише компанія BYD побудувала достатньо потужностей для виробництва 4 мільйонів автомобілів у Китаї. У 2023 році вона продала 3 мільйони автомобілів
Всі ці автомобілі потрібно кудись продавати, і для китайської автопромисловості більш вигідним варіантом є західні ринки – спочатку в Європу, де торговельні бар’єри легше подолати (поки що), а згодом і в США. Ось чому такі бренди, як BYD, Chery та SAIC, ведуть переговори з урядом Мексики про розширення діяльності в цій країні. Їм потрібно закріпитися в Північній Америці, щоб почати завойовувати американський ринок. Тим часом уряд США намагається запустити екосистему виробництва запчастин для електромобілів, частково роздаючи гранти від Міністерства енергетики вітчизняним компаніям, які працюють над акумуляторними технологіями
Жодна країна не хоче втратити свій автомобільний сектор, тому в Брюсселі та Вашингтоні піднесення китайських національних лідерів стало болючою темою для міжнародних торговельних домовленостей. На публічних форумах китайські торгові представники говорили про скорочення надлишкових потужностей, щоб заспокоїти побоювання своїх колег. Але в той же час Пекін представив план з 18 пунктів для протидії торговельним обмеженням і просування китайських електромобілів на світовий ринок
Щоб домінувати на світовому ринку, китайські автовиробники повинні знайти способи обійти різні бар’єри, встановлені західними країнами. Щоб зламати Європу, BYD оголосила про плани побудувати завод в Угорщині. Зламати США складніше. Вони мають більший захист торговельними бар’єрами від наступу China Auto Inc, але не факт, що це може спрацювати
Візьмемо, наприклад, американські податки на імпорт китайських електромобілів. Адміністрація Трампа запровадила 25% мита на китайські електромобілі, довівши загальний збір за їх ввезення до США до 27,5%. Щоб уникнути тарифів, такі бренди, як BYD, Chery та SAIC, ведуть переговори з урядом Мексики про розширення діяльності в цій країні
“Швидше за все, китайські компанії зможуть вийти на американський ринок електромобілів, інвестуючи в мексиканський сектор автозапчастин”, – сказала Мері Лавлі, економіст і старший науковий співробітник Інституту Петерсона
Запчастини з Мексики вважатимуться виробленими в Північній Америці і підпадатимуть під менші обмеження згідно з торговельною угодою між США, Мексикою та Канадою. Електромобілі, повністю зібрані в Китаї, також не матимуть права на податкову знижку для споживачів у розмірі $7500, створену відповідно до Закону про зниження інфляції президента Джо Байдена. Однак вони матимуть на неї право, якщо будуть вироблені в Мексиці та відповідатимуть певним вимогам щодо постачання акумуляторів
Для деяких зацікавлених сторін бар’єри недостатньо високі. Американські споживачі показали, що якщо ціна досить низька, то позначка “Зроблено в Америці” відходить на другий план. Ось чому профспілка United Auto Workers вже настільки стурбована китайськими автомобілями, що звернулася до Білого дому з проханням підвищити тарифи ще більше. Адміністрація Байдена заявила, що серйозно розглядає такий крок
Автомобільна промисловість опинилася в епіцентрі екзистенціального питання, яке переслідує суспільства по всьому світу – чи варта глобалізація того, щоб її продовжувати? У даному випадку: Що для нас важливіше – збереження автомобільної промисловості чи надання споживачам різноманітних дешевих електромобілів на вибір?
“Ми хочемо зберегти автомобільну промисловість у США – це важливо для робочих місць, національної безпеки та інших секторів економіки, – каже Лавлі. “Але тоді постає питання, скільки захисту вам потрібно. Ось чому люди не люблять економістів. Ми постійно нагадуємо їм, що немає нічого безкоштовного в цьому світі”
Невідомо, чим усе це закінчиться. Звісно, китайські виробники електромобілів ощадливі й голодні, але вони ніколи раніше не мали справи з міжнародними ринками. Пекін звик мати справу з іноземними брендами, які виходять на його ринок, а не навпаки. Протягом більшої частини свого піднесення Китай працював у світі, де панувала співпраця. Зараз він діє у світі, де його найважливіші торговельні партнери більше не довіряють Пекіну. Електромобілі збирають так багато даних, що політики почали розглядати цю дискусію не лише як дискусію про торгівлю, а й як дискусію про національну безпеку. У цій суперечці Китаю буде важче перемогти У США триває гонка, щоб протистояти Китаю, створюючи дешевші електромобілі. Tesla може вирватися вперед, якщо виконає свою обіцянку випустити автомобіль вартістю $25 000 до 2025 року. Але компанія має історію затримок із запуском продуктів, постійну цінову війну, що негативно впливає на грошові потоки, а також непостійного генерального директора, який відволікається на свою соціальну мережу Х. Великі автовиробники змагаються з більш потужною профспілкою United Auto Workers, непевними акціонерами та керівництвом, яке нічого не зробило. Тим не менш, американські автовиробники мають досвід боротьби за виживання. В будь якому разі, нас очікує трансформація автомобільної індустрії
За інформацією Business Insider