Nissan не вперше перебуває в скрутному становищі. Цього разу японську компанію може врятувати земляк – Honda – який запропонував спочатку вступити в технічне партнерство, але може бути й повне злиття. Ця новина сколихнула автомобільну промисловість, Уолл-стріт і навіть споживчий ринок. Чому це відбувається і що це означає для автомобільного бізнесу в цілому?
Не всі розуміють, в якому важкому становищі зараз перебуває компанія Nissan
В світі її зазвичай сприймають як одну з тих звичайних, повсякденних марок автомобілів, які люди купують, коли вони не хочуть багато думати про купівлю автомобіля, його технічні характеристики або зовнішній вигляд – їм потрібно щось нове за привабливою ціною. Як не парадоксально, в цьому криється і проблема бренду
Продажі та прибутки Nissan в усьому світі падають вже багато років поспіль. Приміром, прибутки американських дилерів впали на 70% порівняно з минулим роком. Операційний прибуток впав на 99% в першому фінансовому кварталі. Ще гірше продажі в Китаї, де місцеві автомобільні бренди роками витісняють західні та інші азійські бренди швидкими темпами
Автомобілі Nissan можуть бути дешевими, але вони не є конкурентоспроможними з точки зору технологій. Nissan не продає жодного гібридного автомобіля в США в той час, коли вони переживають величезний злет попиту. Протилежна ситуація спостерігається, наприклад, у Toyota, яка завдяки широкій лінійці своїх гібридів значно збільшила продажі. І незважаючи на те, що Nissan був першопрохідцем у сфері електромобілів, він продає лише застарілий Leaf і не дуже популярний електричний кросовер Ariya, а також затримує випуск безлічі інших моделей. У компанії немає такого імпульсу, як, скажімо, у General Motors або Hyundai в електричному секторі
Серед причин цих проблем можна виділити кілька: переслідування колишнього мегабоса Карлоса Гона і відтік талантів, який стався після цього, а також багаторічні переговори щодо проблемного альянсу Nissan з Renault. Весь цей хаос призвів до неготовності Nissan розвиватися та вести конкурентну боротьбу, яка останні роки тільки посилюється. Не допомогають в цьому й застарілі технології та відносно прісний та обмежений модельний ряд
«Переговори про злиття між Nissan і Honda несподіванкою не стали, враховуючи турбулентність, яку переживають всі класичні автовиробникі в усьому світі», – сказав Майкл Бріссон, автоекономіст з Moody’s Analytics. «Фінансові труднощі Nissan значною мірою є наслідком зростаючої конкуренції з боку китайських автовиробників. Їхні роздрібні продажі в Китаї у 2023 році становили приблизно половину від показників 2019 року»
«Дискусії про злиття Nissan-Honda, а також нещодавні проблеми в Stellantis і скорочення виробництва в Європі, вказують на єдину сувору реальність: в автомобільному секторі з’явилася нова сила, і традиційні автовиробники повинні гостро усвідомлювати конкурентну загрозу», – сказав Бріссон
Справи у Nissan йдуть гірше, ніж можна було собі уявити, а що стосовно Honda?
Як і решта японських корпорацій, Honda відстає у створенні повністю електричних автомобілів, але автомобілі Honda все ще добре продаються. Вона робить гібриди, які подобаються людям і приносять прибутки. Крім того, Honda правильно зрозуміла тривожний дзвінок від зростання китайських автовиробників, тому вона організовує великий перехід до електромобілів, плоди якого ми побачимо в найближчі роки
Щоб випередити таку електромобільну державу як Китай, класичні автовиробники потребують грошей, досвіду та масштабу. Це величезні інвестиції. Їм потрібні тонни капіталу для розробки акумуляторів і програмного забезпечення, а також власні ланцюжки поставок для того й іншого. Досвід у виробництві двигунів внутрішнього згоряння тут не допоможе – це зовсім інша гра. Тому японські автовиробники можуть або наздогнати китайських, або загинути, ймовірно, від рук китайської BYD та інших
Зараз ми спостерігаємо як японська автомобільна промисловість об’єдналася навколо двох фракцій: одна на чолі з Toyota, до якої входять Mazda, Subaru і Daihatsu, а інша – з Honda та Nissan і, ймовірно, Mitsubishi. Honda і Nissan оголосили про технічне партнерство на початку цього року для спільної розробки електромобілів і програмного забезпечення. Тепер ця домовленість може перетворитися на повномасштабне злиття
За чутками, компанію Honda до співробітництва з Nissan підштовхнув японський уряд – для того, щоб весь Nissan не придбав хтось з китайських автогігантів. Теоретично, це могло б дати одній з китайських компаній шлях до США або кращий шлях до Європи через дилерську мережу Nissan. Очевидно, що Японія цього не хоче
Один з аналітиків переконаний, що угода матиме негативний вплив на Honda, але позитивний для Nissan і Mitsubishi
Чи дозволить потенційне злиття Honda-Nissan обом японським автовиробникам процвітати в майбутньому, чи вже буде занадто пізно, щоб знову врятувати Nissan? І чи будуть ці дві компанії хорошими партнерами один для одного? Але що б не сталося, на це підуть роки