CATL, найбільший виробник батарей в світі, розкритикував стратегію Tesla
Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) займає лідерську позицію на світовому ринку акумуляторів. Компанія постачає свої літій-залізо-фосфатні (LFP) батареї для Tesla Gigafactory в Шанхаї, які використовуються в Model 3 та Model Y. Засновник і голова CATL Робін Цзен нещодавно різко розкритикував стратегію Tesla, зокрема її ставку на циліндричні батареї формату 4680
Tesla представила 4680-акумулятори у 2020 році як частину свого плану зменшити витрати та підвищити енергоємність батарей. Ці батареї вже використовуються в Cybertruck і частково в Model Y. Виробництво 4680 досягло значних обсягів: Tesla виготовляє 495 000 таких елементів щодня, що дозволяє забезпечити батареями 368 Cybertruck. Загалом вироблено вже понад 100 мільйонів елементів
Критика формату 4680
Попри успіхи Tesla, Робін Цзен назвав ставку на циліндричні батареї “тупиковою гілкою”. У розмові з Ілоном Маском він стверджував, що технологія 4680 ніколи не стане успішною. “Ми провели серйозну дискусію, і я показав йому, чому це не працюватиме. Він мовчав. Він не розуміє, як створювати батареї. Це питання електрохімії, а не механіки чи програмного забезпечення”, — зазначив Цзен у інтерв’ю Reuters
Крім того, він розкритикував підхід Маска до термінів реалізації проєктів. Цзен зауважив, що Маск схильний ставити нереалістичні дедлайни, часто занижуючи час, потрібний для реалізації. “Щось може потребувати п’яти років, а він каже — два. Він робить це, щоб мотивувати команду, але це створює ризики для інвесторів і партнерів”, — пояснив Цзен
Порівняння технологій Tesla та CATL
Tesla використовує у своїх 4680-акумуляторах хімію літій-іонних елементів із катодом з нікель-кобальт-марганцю (NCM). CATL натомість спеціалізується на призматичних LFP-акумуляторах, які дешевші у виробництві, стійкішими до деградації та не містять дорогих матеріалів, таких як нікель чи кобальт
Нещодавно CATL представила натрій-іонні батареї, які мають ще нижчу собівартість у порівнянні з LFP-елементами. Це відкриває нові можливості для зниження цін на електромобілі. Tesla, в свою чергу, співпрацює з CATL, ліцензуючи їхню технологію для майбутнього заводу з виробництва акумуляторів у Неваді, запуск якого заплановано на 2025 рік. Це відкриває можливості для виробництва доступніших електромобілів, зокрема для таких регіонів, як Киев Харьков, де зростає попит на економічно вигідні моделі електрокарів
Чи змінить це майбутнє електромобілів?
Попри критику, Tesla продовжує активно просувати свою технологію 4680. Водночас CATL, як провідний гравець ринку, демонструє альтернативний підхід, орієнтуючись на доступність і довговічність батарей. Обидві компанії мають свої переваги, але майбутнє електромобільної індустрії залежатиме від того, які технології виявляться ефективнішими в довгостроковій перспективі