Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 50312

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів

28.07.2025
4 хвилини на прочитання

У Китаї вперше провели масштабне випробування систем допомоги водієві (ADAS) в умовах реального руху. Китайський медіапроєкт Dongchedi заблокував ділянку справжньої автомагістралі, щоб протестувати 36 автомобілів із найсучаснішими системами асистованого водіння у шести складних, але правдоподібних дорожніх сценаріях. Відео тривалістю 92 хвилини стало справжньою сенсацією — як за масштабами тесту, так і за результатами: і найкращою виявилась Tesla, яка змогла пройти п’ять із шести випробувань — найкращий показник серед усіх учасників

На відміну від традиційних лабораторних краш-тестів, які оцінюють пасивну безпеку — жорсткість кузова, ремені та подушки безпеки, — це дослідження зосередилось на активній безпеці: наскільки ефективно автомобіль із увімкненими ADAS-системами може уникати аварій у реальному, динамічному середовищі. До тестів входили ситуації, які часто стають причинами ДТП: різке гальмування автомобіля попереду, зупинене авто без габаритів уночі, агресивне вливання в потік, будівельні перешкоди, тварина на трасі тощо

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 2

Кожне з випробувань моделювало сценарії, у яких помиляються навіть досвідчені водії 

І хоча ADAS-системи позиціонуються як розумні рішення, здатні швидше за людину реагувати на загрози, результати показали інше: більшість автомобілів зазнали зіткнень або не пройшли тести повністю. У деяких випадках авто встигали лише частково зменшити швидкість перед зіткненням, у деяких — намагалися об’їхати перешкоду, але створювали ще більш небезпечні ситуації

І хоч ADAS працюють на основі численних сенсорів, камер, а іноді й лідарів, системна непослідовність стала однією з головних проблем. Приміром, кілька авто намагалися маневрувати вбік до того, як починали гальмувати, навіть якщо поруч не було вільного простору. Така поведінка — потенційно фатальна, особливо на швидкості, в щільному потоці, коли навіть невелике зміщення може спричинити ланцюгову аварію. І хоча алгоритми покликані ухвалювати швидші рішення, у деяких тестах вони проявили нерішучість, властиву людині, — гальмування то активувалося, то переривалося

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 3

Tesla Model 3 та Model X виявилися найбільш стійкими до складних сценаріїв 

Обидва електромобілі пройшли п’ять із шести випробувань, але провалили різні: Model X не змогла розпізнати будівельну зону, а Model 3 не зреагувала вчасно на «кабана», що вибіг на дорогу — лише одна Tesla змогла уникнути зіткнення з твариною. Примітно, що Tesla використовує виключно візуальну систему (камери), без лідарів чи радарів, на відміну від конкурентів, які зазвичай комбінують кілька типів сенсорів. Незважаючи на відсутність спеціальних технологій для нічного бачення, Tesla показала стабільно високі результати. Експерти вказують на перевагу Tesla в досвіді: компанія першою почала впроваджувати подібні системи ще у 2014 році, а мільйони зібраних кілометрів даних дозволили тренувати її моделі ефективніше

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 4

Серед інших учасників — автомобілі марок Aito, BYD, XPeng, NIO, Xiaomi, Mercedes-Benz. Наприклад, у бренду Aito найбільш просунута модель M9 пройшла лише 3 із 6 тестів, тоді як M7 (модель нижчого рівня) показала кращий результат у деяких сценаріях. Такі розбіжності показують, що навіть у межах одного бренду різниця у результатах була вражаючою, і це ставить під сумнів стабільність роботи систем

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 5

Особливу увагу дослідники звернули на те, що ADAS-моделі базуються на машинному навчанні, а не на чітких правилах 

Коментуючи це, професор Пекінського аерокосмічного університету Лу Ґуанцюань зазначив: «Ці моделі вчаться на досвіді. Вони знають, як їхати, але не знають чому саме так». Саме тому при зіткненнях неможливо точно визначити, яке саме правило “зламалося” в алгоритмі — адже його просто немає. Так звані «long-tail scenarios» — рідкісні, але критично небезпечні ситуації — не потрапляють до навчальних датасетів, тому системи до них не готові

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 6

Це також пояснює непередбачувані результати навіть в однакових умовах 

Деякі авто, які раніше успішно проходили тести AEB (автоматичне екстрене гальмування), у новому випробуванні поводились гірше. Наприклад, Xiaomi SU7 спочатку активувала гальмування, потім його припинила, а потім знову активувала — але вже запізно. Такі коливання у діях небезпечні, адже кожна затримка — це метри втраченого гальмівного шляху

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 7

У фіналі відео команда DCAR зробила важливий висновок: ADAS — не автопілот, яким його часто рекламують. Ці системи можуть зменшити втому водія, покращити стабільність на трасі, але не здатні забезпечити повноцінне hands-free або feet-free керування. Попри маркетинг, людина має залишатися головним учасником дорожнього руху. І навіть якщо ризик помилки становить лише 1%, то наслідки можуть бути фатальними

Китайці перевірили реальні можливості автономного водіння 36 автомобілів — photo 8

Не слід повністю покладатися на “Боже око” чи Full Self-Driving 

Увага водія — головний запобіжник трагедії. Тест DCAR показав, що технології ще далекі від досконалості — і саме зараз час говорити про відповідальне, а не сліпе впровадження автономних систем у щоденне життя

Читати далі

Схожі записи
Tesla та General Motors відмовляються від деталей китайського походження

Після General Motors компанія Tesla також звернулася до постачальників із вимогою відмовитися від усіх деталей китайського походження для автомобілів, які сходять з конвеєра у Сполучених Штатах. Виробник поставив чіткі строки: постачальники повинні замінити компоненти з Китаю протягом двох років, а за можливості — завершити перехід навіть швидше Tesla активно перебудовує ланцюги постачань, поступово вилучаючи китайські […]

18 Листопада 2025
Tesla та General Motors відмовляються від деталей китайського походження — photo 62929
Які електромобілі мають найбільший запас ходу після 3 років?

Дослідження американської компанії Recurrent показали доволі цікаву й важливу тенденцію: в сучасних електромобілях збереження запасу ходу після трьох років експлуатації виявляється значно кращим, ніж уявляє більшість водіїв. Батарея в будь-якому електрокарі поступово втрачає здатність утримувати заряд, але реальні втрати виявляються не настільки суттєвими й рідко створюють проблеми у щоденній експлуатації Бренди рухаються вперед різними темпами, […]

17 Листопада 2025
Які електромобілі мають найбільший запас ходу після 3 років? — photo 62913
Dongfeng наступного року виведе на ринок електромобіль з твердотільною батареєю

У компанії заявили про завершення випробувань інноваційної батареї, яка працює без рідких компонентів та зберігає стабільну продуктивність у дуже широкому температурному діапазоні. Першу серійну модель з новою батареєю планують представити вже у вересні наступного року Твердотільні батареї довго залишалися чимось на кшталт обіцянки на майбутнє, адже вони здатні давати більшу дальність ходу, вищий рівень безпеки […]

17 Листопада 2025
Dongfeng наступного року виведе на ринок електромобіль з твердотільною батареєю — photo 62901
Tesla та General Motors відмовляються від деталей китайського походження

Після General Motors компанія Tesla також звернулася до постачальників із вимогою відмовитися від усіх деталей китайського походження для автомобілів, які сходять з конвеєра у Сполучених Штатах. Виробник поставив чіткі строки: постачальники повинні замінити компоненти з Китаю протягом двох років, а за можливості — завершити перехід навіть швидше Tesla активно перебудовує ланцюги постачань, поступово вилучаючи китайські […]

18 Листопада 2025
Tesla та General Motors відмовляються від деталей китайського походження — photo 62929
Які електромобілі мають найбільший запас ходу після 3 років?

Дослідження американської компанії Recurrent показали доволі цікаву й важливу тенденцію: в сучасних електромобілях збереження запасу ходу після трьох років експлуатації виявляється значно кращим, ніж уявляє більшість водіїв. Батарея в будь-якому електрокарі поступово втрачає здатність утримувати заряд, але реальні втрати виявляються не настільки суттєвими й рідко створюють проблеми у щоденній експлуатації Бренди рухаються вперед різними темпами, […]

17 Листопада 2025
Які електромобілі мають найбільший запас ходу після 3 років? — photo 62913
Dongfeng наступного року виведе на ринок електромобіль з твердотільною батареєю

У компанії заявили про завершення випробувань інноваційної батареї, яка працює без рідких компонентів та зберігає стабільну продуктивність у дуже широкому температурному діапазоні. Першу серійну модель з новою батареєю планують представити вже у вересні наступного року Твердотільні батареї довго залишалися чимось на кшталт обіцянки на майбутнє, адже вони здатні давати більшу дальність ходу, вищий рівень безпеки […]

17 Листопада 2025
Dongfeng наступного року виведе на ринок електромобіль з твердотільною батареєю — photo 62901
контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами
контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами

    Дякуємо за співпрацю та очікування

    Наша команда вже отримала Ваше повідомлення і ми звʼяжемось з Вами найближчим часом

    OK