Ті, хто чекає на революцію в акумуляторних технологіях, можуть трішки розслабитись: справжній прорив уже відбувається, просто не таким гучним і блискучим способом, як обіцяють обкладинки технологічних журналів. За словами Ларса Мораві, віцепрезидента з інженерії Tesla, літій-іонні акумулятори ще довго залишатимуться основою електромобільного світу — і з кожним роком ставатимуть дедалі досконалішими
Не революція, а еволюція
Мораві виступив на заході X Takeover для фанатів Tesla і дав чіткий сигнал: попри всі розмови про твердотілі батареї (solid-state), найбільші здобутки в еволюції батарей відбуваються вже тут і зараз. Акумулятори на основі літію, включно з бюджетнішими варіантами на основі літій-залізо-фосфату (LFP), ще не досягли межі своїх можливостей. Навпаки, сучасна наука йде шляхом мікроскопічних, але системних покращень — в хімії, формі, структурі елементів та процесах виготовлення
Змінивши співвідношення металів або змінюючи форму осередків, інженери досягають нового рівня щільності енергії (тобто скільки кілометрів можна проїхати на одному заряді), швидкості заряджання та зниження вартості. І все це — без радикального зламу технологій

Твердотіле майбутнє? Можливо, але не скоро
Так, твердотілі батареї обіцяють багато: замість рідкого електроліту в них використовується твердий, що значно знижує ризик загоряння, дає вищу енергетичну щільність і теоретично — рекордну швидкість заряджання. Але Мораві дивиться на це з холодним реалізмом: ці технології ще в розробці, і реальний ринок побачить їх не раніше кінця десятиліття
Тим часом, Tesla не сидить склавши руки. Компанія регулярно оновлює осередки в своїх батарейних модулях, переходячи на нові покоління елементів від таких постачальників, як CATL, LG і Panasonic, а також виготовляє власні осередки для Cybertruck

З 2012 року дальність ходу Model S зросла на приблизно 240 кілометрів — і це без твердотілих чудес
При цьому швидкість заряджання суттєво зросла, а ціна впала, навіть якщо враховувати інфляцію. Tesla щороку покращує свою продукцію на 2–3% у ключових показниках — і це кумулятивний ефект, який за десятиліття дає фантастичні результати
Паралельно інші автовиробники теж не відстають: General Motors та Ford працюють над елементами з високим вмістом марганцю (LMR), BYD вже експериментує із зарядними системами на 1000 кВт (для розуміння: це заряд у десятки разів швидший за типовий домашній Wallbox), а Lucid досягла рекорду — 320 км пробігу після лише 11 хвилин зарядки
Попри всю привабливість гучних анонсів і футуристичних концептів, реальність виглядає менш ефектно, але набагато надійніше: літій-іонні акумулятори продовжують розвиватися щодня. І хоча Tesla не виключає майбутні технології на кшталт суперконденсаторів чи твердотілих батарей, саме теперішні — найкраще, що ми маємо. І найкраще ще попереду
Читати далі
Схожі записиАмериканський стартап Peak Energy разом із компанією Jupiter Power розпочав розгортання великих батарей на основі натрію для зберігання електроенергії. Це помітний крок для технології, яка лише набирає обертів і пропонує альтернативу звичним літій-іонним системам. Натрієві батареї приваблюють нижчою вартістю, стабільністю роботи у сильний холод і повільнішим зношуванням. Водночас їхня щільність енергії нижча за літій-іонні аналоги, […]
17 Листопада 2025
Догляд за власним авто для багатьох автолюбителів є частиною хобі або способом заощадити. Базові речі на кшталт заміни мастила чи гальмівних колодок давно стали звичними, але власник Hyundai Ioniq 5 N нещодавно переконався, що електромобілі інколи ускладнюють навіть такі прості процеси. Він спалив задні колодки під час інтенсивних заїздів на треку — саме так, як […]
17 Листопада 2025
Можливості для випуску батарей для електрокарів значно перевищують реальний попит по всьому світу, підкреслюють у звіті компанії AlixPartners, яка займається консалтингом у автомобільній галузі. Найгірша ситуація в Китаї, але проблема надлишкових потужностей існує на кожному великому ринку й створює серйозні фінансові ризики для компаній, що виробляють батареї. Витрати на сировину та саме виробництво досі залишаються […]
17 Листопада 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі