США стрімко нарощують виробництво батарей
В останні роки США швидко розвивають виробництво літій-іонних батарей, перетворюючись на потужного гравця у цій галузі. Хоча ще нещодавно країна значною мірою залежала від імпорту батарей, переважно з Китаю, сьогодні ситуація кардинально змінюється. Згідно з даними S&P Global, Китай контролює понад 80% світових виробничих потужностей батарей, але роль США зростає завдяки суттєвим інвестиціям і новим законодавчим ініціативам
Одним із ключових рушіїв розвитку стала ухвала закону про зниження інфляції (IRA), який стимулює локальне виробництво “зелених” технологій, включаючи батареї для електромобілів. Закон передбачає податкові пільги для виробників і покупців електромобілів, якщо батареї виробляються в Північній Америці. Це стимулювало відкриття нових заводів і збільшення інвестицій у США. Виробництво батарей зросло на 25% з 2023 року, а загальна сума інвестицій у виробництво батарей для електромобілів досягла $40 млрд з 2020 по третій квартал 2023 року
Розширення інфраструктури та вплив на енергетику
Батареї в США сьогодні — це не лише електромобілі. Країна активно нарощує встановлення резервних батарей для електромереж. Лише за останні чотири роки було додано понад 20 гігаватів потужності, що еквівалентно продуктивності 20 атомних реакторів. Таким чином забезпечується стабільність енергопостачання під час пікових навантажень або відключень електрики. До 2025 року ця потужність може подвоїтися, досягнувши 40 ГВт, за умови реалізації запланованих проектів
Звісно, ці технології також впливають на автомобільний сектор. Зростання виробництва батарей сприяє популяризації таких рішень, як машина гібрид, що поєднує переваги традиційних двигунів внутрішнього згоряння та електричних систем. Гібридні авто стають доступнішими завдяки локальному виробництву батарей, що знижує їхню собівартість
Політика, конкуренція та перспективи виробництва батарей
Закон IRA став каталізатором для зростання американської батарейної галузі. Він дозволяє покупцям електромобілів отримувати податковий кредит до $7500, якщо транспортні засоби та їх батареї виробляються в Північній Америці. Такий підхід стимулює автовиробників, які відкривають нові фабрики в різних регіонах країни, зокрема в традиційно “червоних” і “пурпурних” штатах
Однак майбутнє цієї ініціативи під загрозою. Обраний новий/старий президент Дональд Трамп заявив про намір скасувати положення закону IRA, включаючи податкові кредити для електромобілів. Це викликає суперечки серед політиків, адже батарейна індустрія створює тисячі робочих місць і зменшує залежність США від імпорту ключових технологій. Скасування положень закону потребує схвалення Конгресу, і багато політиків не готові ризикувати інвестиціями та робочими місцями в своїх виборчих округах
Крім того, виробництво батарей в США набуває ще одного виміру — технологічної конкуренції з Китаєм, який протягом десятиліть домінував у цій галузі. Хоча Китай все ще залишається світовим лідером, контролюючи понад 80% виробничих потужностей, зростання американських інвестицій і локального виробництва починає скорочувати цей розрив
Перспективи розвитку батарейної галузі
Попит на батареї продовжує зростати, а продажі традиційних авто з двигунами внутрішнього згоряння досягли піку ще у 2017 році. З того часу вони перебувають у стабільному спаді, поступаючись місцем електромобілям і гібридам. Локальне виробництво батарей допомагає США залишатися конкурентоспроможними, знижуючи залежність від імпорту та підтримуючи інновації
Попри всі виклики, батарейна галузь США демонструє здатність до самостійного розвитку навіть без субсидій, адже попит на пристрої на батарейній основі — від автомобілів до резервних джерел енергії — залишається високим. Майбутнє цієї галузі залежить від поєднання політичної підтримки, технологічного прогресу та ефективного використання ресурсів. Якщо ці фактори будуть реалізовані, США мають всі шанси стати ключовим гравцем на глобальному ринку батарей