Холодна погода — одна з головних причин зниження ефективності сучасних електромобілів. При мінусових температурах зарядка затягується, запас ходу скорочується, а поведінка акумулятора стає менш прогнозованою. Але команда з Університету Мічигану та стартапу Arbor Battery Innovations представила експериментальну літій-іонну батарею, яка демонструє зовсім іншу поведінку
Ключ до прориву – у новій архітектурі анода
Традиційно виробники намагаються зробити анод товстішим, щоб компенсувати втрату ефективності на морозі. Проте виявилося, що це лише ускладнює рух іонів літію, уповільнюючи зарядку. Дослідники з Мічигану застосували інший підхід: вони створили 3D-структуру з графіту з мікропорами, обробленими лазером, щоб поліпшити проникнення іонів у матеріал. Але це принесло іншу проблему – надто швидка зарядка спричиняє так зване “літієве осадження”, коли іони осідають на поверхні замість проникнення в структуру, знижуючи ємність та створюючи ризики короткого замикання
Щоб уникнути цього, вчені покрили анод тонкою скляною плівкою на основі літієвого борат-карбонату. Завтовшки лише 20 нанометрів, вона стабілізує хімічні процеси під час швидкої зарядки. Результат: акумулятор заряджається зі швидкістю 6C – тобто повний заряд за 10 хвилин, навіть при -10°C. Для порівняння, більшість сучасних батарей заряджаються на 1C – за 60 хвилин. При цьому навіть після 100 циклів зарядки й розрядки батарея зберегла стабільну ємність
Окремий плюс: технологія не потребує глибокої перебудови виробничих ліній
Один із авторів дослідження, професор Ніл Дасгупта, зазначає, що впровадити цю інновацію можна на основі вже наявних фабрик. Утім, деякі деталі експерименту залишаються не до кінця зрозумілими. Наприклад, невідомо, чи йдеться про зарядку від 0 до 100%, чи лише про типове для електромобілів «швидке» вікно від 20 до 80%
Порівняно з реальними моделями, нова технологія виглядає привабливо
Наприклад, Tesla Model 3 здатна працювати в діапазоні температур від -30 до +60°C, однак власники часто скаржаться на значне зниження пробігу взимку. Натомість батарея з новою архітектурою не лише працює при морозі, а й заряджається майже без втрати ефективності. І хоча поки що ми говоримо про лабораторний зразок, сама концепція – багатообіцяюча. Реалізація її у серійних електромобілях може суттєво змінити підхід до електрифікації транспорту у холодних регіонах
Читати далі
Схожі записиКомпанія BYD демонструє рекордні продажі електромобілів, однак на внутрішньому ринку Китаю вона стикається з проблемами У травні 2025 року BYD реалізувала 382 476 нових енергоефективних транспортних засобів (NEV), що стало найкращим місячним результатом поточного року. Загальний обсяг продажів за перші п’ять місяців склав понад 1,76 мільйона одиниць, зокрема 1,73 мільйона легкових авто. Основне зростання забезпечили […]
27 Червня 2025Адміністрація Трампа зазнала суттєвого удару у справі фінансування зарядної інфраструктури для електромобілів Окружний суддя в Вашингтоні постановив розблокувати мільярдні кошти, виділені Конгресом на Національну програму розвитку мережі зарядних станцій для електротранспорту. У своєму рішенні суддя наголосила, що Конгрес схвалив виділення п’яти мільярдів доларів на стратегічне розгортання інфраструктури та створення єдиної мережі для збору даних і […]
27 Червня 2025І хоча це поки що концепт, фактично перед нами серійний Mercedes-AMG GT 4-Door нового покоління Концепт GT XX оснащено тримоторною силовою установкою на базі осьових електродвигунів Yasa, які видають понад 1341 к.с. (1000 кВт). Один мотор встановлено спереду, та два ззаду, вони забезпечують повний привід з динамічним розподілом моменту. Розгін до 100 км/год займає менше […]
27 Червня 2025Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі