Як Rivian обігнав конкурентів у гонці за розумними фарами
Понад десять років водії в Європі та Азії насолоджуються перевагами адаптивного світла фар. Такі фари отримали назву Adaptive Drive Beam (ADB), вони здатні автоматично затемнювати частини світлового променя, щоб не сліпити зустрічних водіїв. У США ж подібні технології довго залишались за бортом через архаїчну нормативну базу – Федеральний стандарт безпеки транспортних засобів (FMVSS) 108 визнавав лише два стани: дальнє та ближнє світло. Зміни прийняли лише у 2022 році
І хоч здавалося б, дорога до інновацій відкрита, три роки потому лише одна компанія – Rivian – реалізувала систему ADB у серійному виробництві для американського ринку. Усі інші автовиробники або пасивно чекають, або незадоволені новими технічними вимогами. Як же Rivian зумів це зробити?

Чому Rivian – єдиний, хто реалізував ADB у США?
Перші системи ADB з’явилися ще у 2009 році у Mercedes-Benz, а у 2013 році Audi представила матричне LED-світло з десятками незалежних діодів, які реагували на камеру в дзеркалі заднього виду. Це дозволяло залишати увімкненим дальнє світло, але затемнювати окремі ділянки світлового потоку, щоб не засліплювати інших
Такі технології очевидно покращують безпеку на дорогах і можуть бути вигідною опцією для виробників. Не дивно, що ще у 2018 році NHTSA (американське агентство безпеки дорожнього руху) почало перегляд стандарту. Однак замість адаптації міжнародного стандарту SAE J3069 агентство вирішило вигадати власний підхід. І тут почалося найцікавіше

Як американські норми гальмують світло майбутнього
По-перше, у вимогах NHTSA йдеться про те, що навіть ті ділянки променя, які мають затемнюватися для зустрічного транспорту, повинні все одно відповідати мінімальним вимогам ближнього світла. Усе інше – під жорстким обмеженням для дальнього світла. Як висловився редактор Інституту страхування дорожньої безпеки (IIHS): це намагання «втиснути ADB у рамки, створені для лампочок з двома режимами»
По-друге, такі вимоги роблять практично неможливою адаптацію вже існуючих європейських систем ADB під американський ринок. Теоретично, все мало би зводитись до оновлення програмного забезпечення. Але з практичної точки зору – доводиться проєктувати все з нуля
Rivian саме так і зробив. Електропікапи R1T і позашляховики R1S стали першими у США з повноцінним ADB, що відповідає усім вимогам FMVSS. І хоча фари Rivian не мають мільйона світлодіодів, як у Mercedes або Audi, вони побудовані на платі з 35 діодами, розташованими з урахуванням «перехідних зон» – головного болю американських регуляторів

Інженери Rivian стверджують, що намагались використовувати європейську систему ADB, але вона з тріском провалилася при тестуванні за FMVSS. Вихід був лише один – розробити все з нуля. І що важливо: система Rivian вже готова для експорту – вона відповідає також європейським та китайським стандартам, отже компанія зможе швидко виходити на інші ринки
Це стало можливим не лише завдяки ентузіазму інженерів, але й гнучкій структурі компанії
Rivian – молода і невелика компанія без бюрократичних лабіринтів, тож рішення приймаються швидше, а оновлення програмного забезпечення проходять миттєво. Rivian також впровадила «зональну архітектуру» – менше електронних блоків, але з більшими можливостями. Це дозволяє, наприклад, команді освітлення мати повний доступ до всіх сенсорів автомобіля
Таким чином, Rivian може оновлювати свою ADB-систему по «повітрю», без потреби звертатись до дилера або оновлювати блоки управління. Цим не можуть похизуватись навіть найтитулованіші бренди. І хоча інші автовиробники зацікавлені у впровадженні ADB у США, наразі жоден не оголосив про конкретні терміни запуску