Як вибрати вживаний електромобіль? — photo 3474

Як вибрати вживаний електромобіль?

10.01.2024

Ринок електромобілів набуває все більшої популярності в Україні. Реєстрація нових авто кожен місяць показує позитивний приріст та б’є рекорди в порівнянні з попередніми роками. Вживані електроавтомобілі масово завозять в Україну, їх частка складає 13% від загальної кількості імпортованих машин і з кожним роком росте. Лише за 11 місяців 2023 року було зареєстровано 32,9 тис. електромобілів. Це у 2,8 рази більше, ніж за аналогічний період 2022 року

Напевно, немає такої людини, яка не захотіла би стати першим власником нового електрокара або іншої автівки. Відчути запах машини, яка щойно зійшла з конвеєра, вся у плівці, виблискує ідеальними формами та свіженьким лаком. Але, на жаль, не всі мають можливість купити новий автомобіль

Що ж робити тим, хто дуже хоче електричне авто та не має змоги придбати нове? На що варто звернути увагу при купівлі вживаного електрокара?

Перед купівлею вживаного електромобіля варто ознайомитися з його основними конструктивними особливостями та характеристиками

Електромобілі прийнято позначати абревіатурою EV (від Electric Vehicle), хоча це словосполучення підходить для будь-якого транспорту на електротязі. Зовні важко відрізнити електрокар від авто з двигуном внутрішнього згоряння. Елегантний вишуканий дизайн, швидкість старту з місця, відсутність шуму працюючого дизельного чи бензинового двигуна, вихлопної труби, ряд конструктивних особливостей відрізняють електромобіль

Конструктивні особливості електромобіля

  • Електродвигун
  • Тягова акумуляторна батарея
  • Інша трансмісія
  • Інвертор
  • Система охолодження
  • Зарядний блок

Для приводу електромобіля використовують безколекторні мотори синхронного типу з постійними магнітами або асинхронного типу без магнітів

Основні види батарей

Більшість електромобілів сьогодні мають 2 види літій-іонних батарей або батарей з вмістом нікелю та кобальту (NMC, NCA), або літій-залізо-фосфатні батареї (LFP). Але в чому їх переваги, недоліки і що варто вибрати у своєму наступному електромобілі?

Нікель-марганцево-кобальтові (NMC) батареї є найпоширенішою формою акумуляторів для електромобілів сьогодні, починаючи від Nissan Leaf і закінчуючи Mercedes-Benz EQS

Як випливає з назви, катод батареї зазвичай складається з нікелю, марганцю та кобальту у різних співвідношеннях. Елементи NMC вигідні завдяки вищій щільності енергії, що дає більший діапазон руху, і менш чутливі до низьких температур, тобто вони можуть заряджатися швидше в холодному кліматі. Виробники автомобілів зазвичай рекомендують власникам заряджати батареї NMC лише до 80 відсотків, щоб уникнути довгострокових наслідків погіршення ємності. Повну зарядку слід проводити лише зрідка, коли це необхідно, наприклад, під час тривалих поїздок

Нікель-кобальт-алюмінієві (NCA) батареї подібні до батарей NMC і вони мало поширені – використовуються лише в старих моделях електромобілів Tesla до 2019 року. Батареї NCA мають високу щільність енергії, замінюють екологічно нестійкий марганцевий матеріал на алюміній, що подовжує термін їх служби порівняно з NMC. Але все одно акумулятори NCA мають коротший життєвий цикл і дорожчі, ніж батареї LFP, оскільки містять значну кількість кобальту та нікелю. Tesla рекомендує заряджати свої електромобілі, оснащені NCA, до 80 відсотків, щоб зберегти їхню працездатність у довгостроковій перспективі.

На відміну від NMC і NCA, батареї LFP не містять нікелю, кобальту та марганцю, що призводить до зниження витрат на виробництво. Крім того, вони міцніші і менш чутливі до перегріву порівняно з NMC. Ключовою перевагою LFP є їх довший життєвий цикл, що зменшує проблеми із деградацією. Елементи LFP здатні витримувати більше 3000 циклів повної зарядки, а деякі види від BYD або CATL – до 6000, як порівняти з NMC, що витримують приблизно від 1000 до 2000 циклів в кращому випадку. Це означає, що ви можете не турбуватися про здоров’я вашого акумулятора вдвічі довше: у випадку використання батарей LFP – до 15 років. Це дозволяє багатьом виробникам надавати пожиттєву гарантію на акумулятор в електромобілі

Обладнаний LFP електромобіль із можливістю 100-відсоткової зарядки може мати такий самий корисний запас ходу, як і автомобіль з NMC або NCA, обмежений 80- або 90- відсотковою зарядкою

Трансмісія у електрокарах відрізняється від звичайних – коробок передач у авто із двигуном внутрішнього згоряння. Двигуни в електромобілях розвивають дуже високий крутний момент, можуть швидко набирати оберти та змінювати напрямок. Тому електрокарам не потрібна складна багатошвидкісна коробка передач, як автомобілям з двигуном внутрішнього згоряння. В них застосовується простий та надійний понижуючий редуктор з, напряму підключений до двигуна. На потужних та швидкісних машинах його доповнює двоступенева коробка, що дозволяє поєднати потужну тягу на низах із високою максимальною швидкістю

Електромобілі також мають 12-вольтовий акумулятор, який живить бортову електроніку, електропідсилювач керма та гальм, склоочисники, освітлення. Заряджається він від тягової батареї. Слід пам’ятати: якщо електромобіль довго не використовується та час від часу не вмикається, то 12-вольтовий акумулятор може сісти та взагалі втратити свою ємність, так само, як і у звичайній автівці з двигуном внутрішнього згоряння. Але зазвичай 12-вольтовий акумулятор електромобіля в 2-3 рази менший, ніж в авто з двигуном внутрішнього згоряння та відповідно дешевший

Інвертор перетворює постійний струм батареї на змінний для двигуна. Також він керує за командою від педалей поздовжнім прискоренням або уповільненням автомобіля, регулює потоки енергії від батареї до двигуна і назад (при рекуперації на гальмуванні)

Система охолодження потрібна для комфортної роботи основної батареї в певному температурному режимі, при великих навантаженнях, коли авто на швидкісній зарядці, взимку для підігріву батареї. Також ця система інтегрована в систему клімат-контролю електромобіля

Для контролю заряджання електромобіля використовується окремий електронний блок, щоб заряджати авто від різних типів струму: постійного або змінного

Електрокар може гальмувати за рахунок силового опору, який створює електромотор в режимі генератора, але він також має гальмівну систему як у авто з двигуном внутрішнього згоряння, хоча вона повільніше зношується через менше навантаження

На що звернути увагу перед купівлею вживаного електромобіля?

  • Бюджет
  • Місце та вартість заряджання
  • Щоденний маршрут
  • Необхідність частих переїздів між містами

Перший момент – це ваш бюджет. Від суми, яку ви збираєтеся витратити на купівлю авто, прямо залежить якість вашої майбутньої ластівки, запас ходу та залишок батареї. Найдоступніші електромобілі з пробігом мають запас ходу близько 100-150 кілометрів від однієї зарядки. Ціни на такі автомобілі коливаються від 6000 до 15000 умовних одиниць. До прикладу наведемо кілька авто в цьому ціновому діапазоні: Nissan Leaf, Ford Focus EV, Renault ZOE, KIA Soul EV, Smart ED, Volkswagen e-Golf, BMW i3, Fiat 500e, Mercedes-Benz B-Class

Якщо ви маєте змогу витратити більшу суму на купівлю авто, наприклад від 15000$ до 25000$, тоді запас ходу буде від 200 до 300 км. До цієї цінової категорії можна віднести Mercedes-Benz B250e, Renault ZOE (2017+), Chevrolet Bolt, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf II покоління, Tesla Model S, Tesla Model 3. Ці авто будуть з невеликим пробігом та трохи молодші за попередній ціновий сегмент

На ринку України зараз доступні і нові бюджетні авто з невеликою ємністю батареї в ціновій категорії від 14500$ до 25000$. Наприклад, Dongfeng Nano Box, Dongfeng Yudo K3, BYD Seagull, Dacia Spring та багато інших

Другий момент – це місце, де ви заряджатимете своє авто. Якщо у вас є можливість підзарядити свій електромобіль від побутової розетки, то це найдешевший варіант. Але при заряджанні від побутової розетки за ніч, при зарядному адаптері потужністю 2 кВт (~10А), на ранок запас ходу буде дорівнювати 100 кілометрам. Для більшої потужності вам знадобиться більш потужна лінія – трифазна, і відповідний зарядний пристрій, який коштує близько 500$. Але важливо знати, який саме зарядний інвертор встановлений у вибраній вами автівці, адже деякі машини обладнані малопотужним бортовим зарядним пристроєм на 3,3 кВт, тому купувати потужнішу побутову зарядну станцію немає сенсу

Якщо немає можливості зарядитись вдома, тоді потрібно користуватися публічними зарядними станціями, які можуть бути як у дворі будинку, так і за кілька кварталів. Тому варто врахувати, скільки часу ви витрачатимете щодня на дорогу від станції до дому. Також вартість заряджання на таких станціях дещо вища, ніж від домашньої розетки, але вони мають значно більшу потужність та швидкість. Якщо ваш електромобіль може приймати швидкий заряд, то заряджання може сягати 150 кВт-год, а це дозволяє подорожувати електромобілем на дальні відстані

Третій момент – це ваш щоденний маршрут. Зазвичай маршрут пересічного автомобіліста складає від 30-80 км до 100 км на день. Більша відстань може бути зумовлена проживанням у приміській зоні. Від цього залежить, скільки разів на день вам потрібно заряджати авто. Якщо ваш маршрут складає, наприклад, 70 км, то вам вистачить однієї зарядки від звичайної розетки вдома. З цього випливає і вартість проїзду, яка буде в рази меншою, ніж в авто з двигуном внутрішнього згоряння. Коли ви долаєте значні відстані між містами, тоді варто врахувати наявність зарядних станцій на вашому маршруті

Четвертий момент – як часто вам доводиться подорожувати між містами? Якщо ви подорожуєте частіше ніж 2 рази на місяць, та ваші подорожі на значні відстані (більше 500 км), то вам потрібно вибирати електромобіль із запасом ходу мінімум 300 км, а краще 450-500. І головне: він повинен бути обладнаний портом швидкої зарядки постійним струмом, адже саме такі зарядні станції зараз встановлені вздовж усіх основних трас в Україні. Бажано, щоб автівку було обладнано європейським зарядним портом стандарту CCS2, адже зараз на ринку багато китайських електромобілів, які обладнаних портом стандарту GB\T, і щоб ви могли заряджатися скрізь, потрібно буде купити додатковий адаптер, який коштує від 1300 до 2000 доларів

Як оглянути електромобіль перед купівлею?

Перевірка головного елемента живлення. Тягова батарея – найдорожчий і найважливіший елемент електромобіля, а ще – головна причина всіх додаткових клопотів для власника такого авто. Потрібно вибрати машину з найменш зношеною батареєю. При значному падінні ємності батареї внаслідок старіння, її доведеться незабаром замінити. Це в свою чергу коштує не менше 5-10 тис. доларів за нову батарею або від 2000-3000 доларів за вживану

Перевірити тягову батарею можна кількома способами. Деякі сучасні електромобілі, наприклад Nissan Leaf, відображають залишок ємності батареї прямо на панелі приладів. Відсутність першої поділки індикатора (всього їх 12) означає падіння ємності на 16%, кожна наступна поділка – на 6,5%. Падіння ємності залежить від стилю водіння та характеру експлуатації електрокара першим власником. За перші кілька років при пробігу 20-30 тис. км Nissan Leaf може втратити не більше ніж 2 позначки з 12

Найкращий спосіб оцінити тягову батарею електрокара – це скористатися спеціальною комп’ютерною програмою, підключившись до роз’єму OBD II автомобіля через діагностичний сканер, і перевірити наявність помилок

Деякі майстри вже навчилися «скручувати» показники старіння батареї, «омолодивши» залишкову ємність. Але достатньо проїхати до 100 км та зарядити акумулятор, і комп’ютер відкалібрує батарею та покаже її дійсну ємність. Варто пам’ятати, що навіть найкраща батарея з пробігом близько 20 тис. км не може демонструвати 100% ємність, падіння ємності має становити хоча б кілька відсотків

Також потрібно оглянути стан фарби, зазори кузовних деталей, звірити маркування скла, наявність вм’ятин, оцінити ходову частину, стан гальм, рульової колонки, відсоток залишку протектора шин, перевірити працездатність всіх наявних систем автомобіля, систем опалення та вентиляції

Одним із важливих моментів є історія автомобіля, адже часто ввезені авто можуть бути після ДТП, підтоплення, з пошкодженим кузовом. Це у більшості випадків так і буде, адже переважна більшість вживаних електромобілів поставляється в Україну з незначними пошкодженнями після ДТП та відновлюється вже в Україні. Це особливо стосується електромобілів з США, меншою мірою – з Європи, та майже зовсім не зустрічаються «битки» з Китаю

Потрібно детально оглядати авто перед купівлею, щоб воно мало правильну геометрію кузова, добре працюючу електрику і електроніку

Звертаємо також увагу на стан салону. Значні потертості та дрібні пошкодження можуть казати про те, що ця автівка працювала в таксі, а таких машин бажано уникати

Перевіряємо процес рекуперації енергії та зарядки електромобіля. Важливо перевірити, як електромобіль заряджається від різних типів зарядних станцій, як швидких, так і повільних. За можливості бажано перевірити, чи заряджається вибраний вами автомобіль у тому місці, де ви плануєте заряджатися постійно. В деяких випадках машина може не заряджатися, але то/це може бути проблемою проводки, а не авто: наприклад, якщо погане заземлення або його взагалі немає. До цього, наприклад, дуже чутливі всі електромобілі RENAULT та TESLA. При перевірці рекуперації потрібно пам’ятати, що зазвичай рекуперація не вмикається, якщо батарея заряджена на 90% або більше. Це зроблено для запобігання перезаряду акумулятора та його захисту

При оформленні документів варто переконатися, що авто не знаходиться під заставою або арештом, не має інших юридичних обтяжень, перевірити наявність неоплачених штрафів

Де купувати електроавтомобіль?

Ринок вживаних авто в Україні досить розвинутий. Електромобіль можна купити як на авторинках країни, що розміщені в містах, так і у дилерів чи в автосалонах, що спеціалізуються на реалізації авто з пробігом. Найпопулярніші авторинки країни це київський, львівський, луцький, одеський. Досить багато пропозицій з продажу авто можна знайти на маркетплейсах, таких як AUTO.RIA, RST, OLX. На одному лише AUTO.RIA 12000 пропозицій з продажу вживаних електрокарів. Також є фірми, які займаються пригоном авто із США, Європи, Кореї. Їхні пропозиції доволі цікаві на будь-який смак та бюджет

Також, як показує практика, гарне рішення – купити електромобіль у знайомих. Багато людей, які стали електромобілістами у попередні роки, зараз оновлюють автівки, а свої – продають. І зазвичай вони в дуже гарному стані

Підбір електромобіля особливо не відрізняється від підбору авто з двигуном внутрішнього згоряння. Електрокари витриваліші за своїх конкурентів з дизельними чи бензиновими двигунами, хоча при неправильній експлуатації можна «вбити» будь-яке авто, і це варто врахувати при купівлі вживаного автомобіля. Правильний підбір, знання характеристик та особливостей електромобіля вбереже вас від невдалої покупки

Купуйте електрокари на ваш бюджет та долучайтеся до спільноти електромобілістів

контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами
контакти
Ми завжди на звʼязку з Вами

    Дякуємо за співпрацю та очікування

    Наша команда вже отримала Ваше повідомлення і ми звʼяжемось з Вами найближчим часом

    OK