Електромобілі стають ближчими до масового покупця, адже ціни на літій-іонні батареї у 2024 році впали на рекордні 20% – це найбільше зниження з 2017 року, повідомляє Міжнародне енергетичне агентство (IEA)
Зростання конкуренції, збільшення обсягів виробництва та сплеск попиту на електромобілі створили ідеальні умови для такого падіння цін. Зокрема, ціни на літій, ключовий компонент батарей, знизилися майже на 20%, повернувшись до рівня 2015 року, хоча попит на нього зріс ушестеро. Надлишок сировини тимчасово робить електромобілі дешевшими, але може призвести до недофінансування видобутку в майбутньому. Проте є й тінь на цьому оптимістичному горизонті: Китай стрімко нарощує свою перевагу, залишаючи решту світу позаду в цій технологічній гонці за батареї

Боротьба за майбутнє електромобільності – це, по суті, боротьба за батареї, адже вони становлять левову частку вартості електрокара
Якщо акумулятори залишаться дорогими, електромобілі так і залишаться розкішшю для небагатьох. Але якщо вдасться налагодити їх дешеве й локальне виробництво, електрокари заполонять дороги. Tesla ще на зорі електромобільної ери зрозуміла це, побудувавши свою Gigafactory в Неваді, щоб забезпечити собі контроль над ланцюжком поставок. Слідом за нею автогіганти General Motors, Toyota та Ford, також кинулися будувати власні заводи з виробництва батарей, хоча їхні успіхи поки що неоднозначні
У 2024 році Китай утримує 80% світового виробництва батарейних елементів, тоді як США, Євросоюз, Корея та Японія ділять між собою решту. Китайська перевага пояснюється не лише масштабом, а й жорсткою конкуренцією, яка змушує виробників знижувати маржу прибутку, вдосконалювати технології та підвищувати ефективність виробництва. Доступ до величезної кваліфікованої робочої сили та налагоджені ланцюжки поставок лише підсилюють їхню позицію. Ціни на батареї падають по всьому світу, але в Китаї це відбувається швидше, що дає таким компаніям, як BYD, змогу пропонувати електрокари за значно нижчими цінами
Цікаво, що батареї для гібридних автомобілів (PHEV) виявилися дорожчими за батареї для повністю електричних моделей (BEV), попри їхній менший розмір
У 2024 році середня ціна батареї для гібрида на 20 кВт-год зрівнялася з вартістю батареї для електромобіля на 65 кВт-год. Причина криється в тому, що менша кількість елементів у гібридних батареях підвищує собівартість за кіловат-годину. Тим часом Китай міцно утримує лідерство в сегменті літій-залізо-фосфатних (LFP) батарей, які довгий час вважалися бюджетною альтернативою, але завдяки інноваціям стали значно ефективнішими. У 2024 році LFP батареї зайняли майже половину світового ринку електромобільних акумуляторів, а їхнє використання в Європі зросло на 90%. У США через антикитайські мита частка LFP становить лише 10%, тоді як у Південно-Східній Азії, Бразилії та Індії вона перевищила 50%. У цих регіонах китайський імпорт, зокрема від BYD, відіграє ключову роль, хоча в Індії ринок рухають місцеві виробники, такі як Tata Motors. Південна Корея та Японія також прискорюють розробку LFP-технологій, намагаючись не відставати
У минулому році виробничі потужності Штатів зросли на 50%, значною мірою завдяки корейським компаніям, які скористалися податковими пільгами
Це дозволило США обійти Євросоюз, де зростання склало лише 10% через зупинку заводу Northvolt у Швеції після його банкрутства. Однак ці пільги опинилися під загрозою через законопроєкт, відомий як Big, Beautiful Bill, який уже пройшов Палату представників і зараз розглядається в Сенаті. У разі його ухвалення податкові стимули для електромобілів і виробництва батарей можуть бути скасовані, що загальмує прогрес США в цій сфері. Глобальний бум батарей набирає обертів, і зупинятися він не збирається
Читати далі
Схожі записиСеред електромобілів вже з’являються моделі, покликані нагадати про славне минуле бензинових автомобілів Саме таким є новий Renault 5 Monte Carlo Edition — електромобіль, створений як данина легендарному Clio Williams 1990-х років. Але, попри блискучий стиль і відсилки до славетних днів у ралі, під капотом — суцільне розчарування для шанувальників динаміки Спеціальна версія Renault 5 Monte […]
16 Липня 2025На автомобільному ринку США розпочалася справжня гонка за часом З 30 вересня 2025 року набирає чинності нове законодавство, яке скасовує федеральні податкові пільги на електромобілі. Це означає, що американці мають лише два з половиною місяці, аби скористатися чинною державною програмою, яка дозволяє заощадити до $7500 на купівлі нового електрокара або до $4000 на вживаному Цікаво, […]
16 Липня 2025Після трирічної паузи уряд Великої Британії вирішив знову запровадити програму субсидій на купівлю електромобілів Раніше вони діяли до 2022 року, але були скасовані через досягнення цілей — тоді вважалося, що ринок електромобілів на той момент уже став досить самостійним. Проте темпи електрифікації виявилися недостатніми, тож держава знову втручається у процес Згідно з новими умовами, покупці […]
16 Липня 2025Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі