Чи дійсно в Україні спостерігається бум електромобілів?
Останніми роками електромобілі привертають все більше уваги в Україні. Зі зростанням попиту складається враження, що “електрички” вже майже витіснили традиційні авто. Але чи дійсно все так оптимістично, як здається? Давайте розберемося, як насправді змінюється ринок електрокарів
Електрокари в Україні: стрімке зростання чи ілюзія?
За данними AUTO-Consulting останні два роки кількість електромобілів в Україні зросла втричі: із 45,7 тис. одиниць на початок 2023 року до 135,6 тис. у 2025 році. Проте навіть ці вражаючі цифри становлять лише трохи більше 1% від загального автопарку країни (приблизно 10 млн автомобілів). Більшість приросту припадає на вживані електрокари, які завозять з США, Європи та Китаю
У 2024 році кількість вживаних електромобілів зросла на 52,7% і досягла 40,7 тис. одиниць. Для порівняння, нових електрокарів за той самий рік продали лише 11,6 тис. одиниць (+5% до 2023 року). Це означає, що частка нових авто серед завезених електромобілів постійно зменшується:
- 2022 рік: 35% нових / 65% вживаних
- 2023 рік: 30% / 70%
- 2024 рік: 22% / 78%
Лідери ринку: нові та вживані електрокари
На ринку нових електромобілів переважають китайські бренди, які пропонують самі дешеві електромобілі та стрімко завойовують довіру покупців. У 2024 році серед лідерів опинилися:
- Volkswagen ID.4 – 16% ринку, але падіння на -52% порівняно з 2023 роком
- BYD Song – 12,4% ринку, +412%
- Honda M-NV – 12,2% ринку, +39%
- Zeekr 001 – 7,4% ринку, +590%
- Nissan Ariya – 7,3% ринку, +526%
На вживаному ринку традиційно лідирує Nissan Leaf із часткою 13,7% (+8%). Значна частка також припадає на Tesla, яка займає третину ринку:
- Tesla Model 3 – 11,5%, +48%
- Tesla Model Y – 10,5%, +138%
- Hyundai Kona EV – +248%
Чи дійсно можна говорити про бум?
Хоча продажі вживаних електрокарів демонструють зростання, ситуація з новими моделями виглядає інакше. Частка електромобілів серед нових авто знизилася до 16,28% у 2024 році (у 2023 році було 17%). Останні місяці взагалі показують ще нижчі показники – 11-13%
Причини такого зниження включають:
- Залежність від імпорту вживаних авто;
- Повільний розвиток інфраструктури зарядних станцій;
- Зменшення частки нових електромобілів через високу ціну
Однак вплив пільг на розмитнення електрокарів, які діятимуть до кінця 2025 року, може змінити ситуацію. У другій половині року можливі корективи попиту
Чи можна назвати ситуацію на ринку електрокарів в Україні бумом? Скоріше ні. Попит на вживані електромобілі зростає, але сегмент нових авто демонструє уповільнення. Майбутнє залежатиме від подальшого розвитку інфраструктури, стабільності пільг та адаптації пропозицій до реалій українського ринку