Останні роки Китай став беззаперечним лідером світового ринку електромобілів. Країна не лише випередила Європу та США за темпами електрифікації, а й створила десятки нових брендів, які щомісяця випускають на ринок усе нові моделі. Але схоже, що бум електромобілів у КНР заходить у надмірну фазу, яка може не лише нашкодити галузі, а й створити серйозні економічні ризики. Тож тепер до справи взявся уряд Китаю, а разом з ним і особисто Сі Цзіньпін
Влада Китаю відкрито заявила про побоювання щодо перенасичення ринку електромобілів
У галузі накопичилася надлишкова потужність виробництва, яка вже не відповідає реальному попиту. Навіть із внутрішнім ринком у понад 1,4 мільярда споживачів Китаю не вистачає попиту, аби забезпечити прибутковість десятків брендів, що конкурують за місце під сонцем. Як повідомляє Xinhua News, на нещодавній нараді високопосадовці закликали до перегляду стратегії та запровадження більш жорсткого регулювання цін і конкурентної політики в галузі

Особливе занепокоєння викликає “цінова війна”, що розгорнулася між великими гравцями, зокрема лідером ринку — компанією BYD. Її моделі, як-от BYD Seagull вартістю $8000, спровокували лавину демпінгових цін. Компанії продають авто нижче собівартості, аби витіснити конкурентів. У результаті постачальники та субпідрядники опинилися під тиском, багато хто з них не отримує оплату вчасно, що загрожує фінансовими потрясіннями в усьому ланцюжку виробництва
Кілька тижнів тому провідні китайські автовиробники домовилися про введення єдиного стандарту — 60-денного терміну розрахунку з постачальниками, але уряд вважає цього недостатнім. З’являються сигнали, що держава готова втрутитися, якщо “нерозумні зниження цін” не припиняться. Як зазначають у Financial Times, президент КНР Сі Цзіньпін піддав критиці не лише ІТ-сектор і галузь штучного інтелекту, а й нав’язливу ідею кожної провінції створювати власну електромобільну індустрію. «Невже кожна провінція має вкладатися в електромобілі?» — риторично запитав лідер КНР
Ця критика обґрунтована: місцева влада в Китаї активно фінансує локальних автовиробників, намагаючись таким чином стимулювати економіку регіону. Але результат — перенасичення ринку, зростаюча кількість заводів, невикористані виробничі лінії та моделі, які ніхто не купує. Утворилася ситуація, коли пропозиція в рази перевищує попит, і в галузі неминуче почнеться хвиля консолідації та банкрутств дрібних виробників
Незважаючи на ці труднощі, Китай не збирається згортати електромобільну хвилю
Навпаки, країна має намір зберегти глобальне лідерство у сфері електромобілів, зокрема через експансію на зовнішні ринки — в Європу, Латинську Америку, Африку та Південно-Східну Азію. Але в самій КНР, очевидно, розпочнеться період стратегічного охолодження: скорочення надлишкових потужностей, припинення субсидування неефективних виробників і посилення вимог до якості й конкурентоспроможності

Як саме відбуватиметься це “охолодження” — поки незрозуміло
Але очевидно одне: ринок електромобілів Китаю вступає в нову фазу, де виживуть не ті, хто дешевший, а ті, хто зможе запропонувати якість, масштаб, стабільність і стратегічну гнучкість. І якщо найближчим часом влада запровадить обмеження на будівництво нових заводів чи жорсткі квоти на виробництво, це лише підкреслить, що Китай готовий пожертвувати ростом заради довготривалої стабільності
Читати далі
Схожі записиIONITY розширила мережу швидкісних зарядних станцій для електромобілів у Києві, відкривши потужний хаб на верхньому паркінгу ТРЦ «ХІТ Mall» біля метро Житомирська за адресою проспект Берестейський, 134/1 Спочатку тут працювали дві станції, потім чотири, а тепер шість, що дозволяє одночасно заряджати до 17 електрокарів з загальною потужністю майже 1 МВт. Серед обладнання дев’ять кабелів CCS […]
1 Жовтня 2025
Кожен, хто думав, що спроба Audi створити електровелосипед може бути одноразовою, повинен подумати ще раз Німецький автовиробник повернувся з новим електровелосипедом, розробленим для подолання бездоріжжя, з оновленими компонентами та нижчою початковою ціною, ніж у попередника. За $5850 він доступніший за деякі традиційні електровелосипеди, які не пов’язані з розкішними автомобілями Новинка розроблена у партнерстві з італійським […]
1 Жовтня 2025
Попри ознаки економічної турбулентності — зростання інфляції та підвищення рівня безробіття до 4,3% минулого місяця у США, що навіть змусило Федеральну резервну систему знизити процентні ставки — американські покупці автомобілів демонструють несподівану активність. Аналітики компанії Edmunds прогнозують, що третій квартал цього року стане найсильнішим для продажів нових автомобілів з 2019 року Стимули та прогнози продажів […]
1 Жовтня 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі