Рідкоземельні метали — це група з 17 металів, які мають величезне значення для сучасної техніки. Вони лежать в основі потужних магнітів, без яких важко уявити роботу електродвигунів. Китай тривалий час залишався ключовим центром не лише видобутку, а й переробки цих матеріалів, контролюючи більшу частину світового ринку. Нова ліцензійна система (китайський уряд обмежив експорт рідкоземельних матеріалів) ускладнила доступ до них, і наслідки одразу відчули виробники електромобілів. За оцінками IDTechEx, у 2024 році близько 87% електромобілів використовували двигуни з магнітами на основі рідкісноземельних металів, а в кожному такому моторі було до кількох кілограмів цих матеріалів. У 2025 році деякі великі бренди навіть змушені були скорочувати або відкладати виробництво через труднощі із постачанням

Проблема виявилася глибшою за звичайні логістичні труднощі
Ринок отримав урок залежності від одного джерела, а виробники усвідомили масштаб ризику. Представники галузі відкрито говорять про «холодний душ» для всієї індустрії. Світ довго покладався на глобалізацію, яка виносила виробництво за межі багатьох країн, а рішення Китаю різко нагадало, наскільки крихкою може бути навіть велика технологічна система
Різні регіони тепер вкладають гроші у власний видобуток та переробку рідкісноземельних металів, але такий шлях потребує років і величезних інвестицій. Тому виробники паралельно рухаються іншим напрямком і намагаються зменшити потребу в цих матеріалах. Інженери працюють над підвищенням ефективності моторів, збільшенням щільності потужності, покращенням терморегулювання. Менший перегрів дозволяє обходитися без важких рідкісноземельних металів, які зазвичай захищають магніти від розмагнічування під високими температурами. Деякі бренди вже скоротили залежність завдяки точнішому контролю домішок та вдосконаленій структурі матеріалів

Окремим напрямком розвитку стали альтернативні типи електродвигунів
Комерційно життєздатним рішенням виглядає синхронний двигун з зовнішнім збудженням, який вже використовують Renault, BMW та Nissan. У такій схемі працюють не постійні рідкісноземельні магніти, а мідні електромагніти. Конструкція складніша, ефективність залежить від конкретних умов, але в умовах дефіциту та ризиків вона дає більш стабільну перспективу

Існує інший підхід — застосування феритових магнітів
Вони менш потужні, тому двигуни доводиться збільшувати, але доступність таких матеріалів стабільніша. Подібні рішення можуть підійти не всім сегментам, однак вони поступово формують альтернативну лінію розвитку. Паралельно вчені та компанії тестують нові типи магнітних матеріалів, сподіваючись знайти варіант, який поєднає адекватну ціну, масовість і технологічну придатність

Індустрія електромобілів входить у період, де значення має не лише інноваційність, а й стійкість постачання. Чим різноманітнішою стане база матеріалів, тим менш болісними будуть політичні або економічні потрясіння. Дорога до повної незалежності ще довга, однак напрямок уже визначено: більше альтернатив, менше залежності від одного джерела та більш передбачуване майбутнє для глобального ринку електромобілів
Читати далі
Схожі записиУ модельній лінійці Hyundai Motor Group вже зараз можна знайти електромобілі з великим запасом ходу, привабливим дизайном, хорошою динамікою і швидкою зарядкою. Виробник упевнено почувається у сегменті електрокарів, проте сфера автономного керування помітно відстає від лідерів ринку. Поки інші бренди активно рухаються у напрямку технологій, які дозволяють довіряти авто рутинні частини поїздки чи навіть складні […]
28 Грудня 2025
Компанія Geely Auto, яка входить до великої групи Geely разом із Volvo, Polestar і Zeekr, минулого року випустила компактний електричний хетчбек Xingyuan. Минуло трохи більше року, а модель уже перетворилася на одного з лідерів продажів серед електрокарів у Китаї У першій половині року саме Xingyuan обійшов і BYD Seagull, і Tesla Model Y, ставши найбільш […]
28 Грудня 2025
Підрозділ Tern, створений за підтримки Toyota Hino, розширює лінійку електровантажівок і додає нову версію з формулою 6×2 та тандемною віссю. Після дебюту першої повністю електричної вантажівки класу 8 на виставці ACT Expo 2024 компанія представила другу модель – Tern RC8 6×2 з дозволеною повною масою до 80 000 фунтів (36,3 т). Таким чином бренд переходить […]
28 Грудня 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі