Майбутнє Mazda – за електромобілями. Але в тому числі й за, варто підкреслити – навіть автомобілями з роторними двигунами. Завдяки впровадженню більш якісних матеріалів інтер’єру та дизайну, поздовжньо розташованих рядних шестициліндрових турбодвигунів та традиційних пропорцій “двигун спереду/привід на задні колеса” – Mazda останніми роками успішно перейшла у вищий ринковий сегмент. Цей перехід стався завдяки цілеспрямованим зусиллям, спрямованих на відмежування від інших японських конкурентів, особливо на такому важливому ринку, як американський. Однак однією з її найбільш відмінних і суперечливих практик була стійкість до швидкого та масового випуску по-справжньому переконливого акумуляторного електромобіля (BEV), котрий міг би конкурувати з лідерами ринку
Єдина повноцінна спроба компанії в цьому напрямку виявилася досить скромною. Модель MX-30, що випускалася в період з 2021 по 2023 рік, мала невеликий запас ходу – лише близько 160 кілометрів на одному заряді. До того ж, її продавали виключно в Каліфорнії, і навіть там продажі були, м’яко кажучи, не надто помітними. З дилерських центрів по всьому штату виїхало трохи більше 500 цих кросоверів. Проте, за останні роки бренд почав активніше сигналізувати про своє усвідомлення реалій та невідворотності переходу на електричну енергію. Хоча і в рамках власного, унікального підходу, про який компанія говорить як про багаторівневу стратегію
“Три чи чотири роки тому ми почали відкрито говорити про нашу багаторівневу стратегію і заявили, що від 25% до 40% наших автомобілів будуть електрифіковані найближчими роками”, – сказав Джефф Гайтон, глобальний фінансовий директор Mazda. Ми завжди підкреслювали, що тут буде досить широкий діапазон того, як саме ми досягнемо цієї частки. Це пов’язано з тим, що темпи впровадження електромобілів суттєво відрізняються залежно від географії. Наприклад, у регіонах з розвиненою зарядною інфраструктурою та сильною державною підтримкою електромобілі набирають популярність швидше, ніж там, де інфраструктура ще на початковому етапі. Ми плануємо залишатися максимально гнучкими в цьому діапазоні, адаптуючись до специфіки кожного ринку. Але водночас ми офіційно оголосили, наш власний електромобіль, розроблений “з нуля” спеціально для нас, з’явиться на ринку 2027 року. Очевидно, електромобілі Mazda створенні разом з китайськими партнерами для місцевого ринку не враховуються
Чому Mazda рухається до електромобілів “у своєму темпі”?
Частково “неторопливий” шлях до створення та випуску повністю електричного автомобіля базується на глибоко вкоріненому характері бренду. Mazda завжди бачила себе як “бренд–суперник” (challenger brand) – сміливого гравця, котрий кидає виклик усталеним правилам і традиціям, як на своїй батьківщині, так і за кордоном. Компанію заснували в Хіросімі 1920 року. Важливо пам’ятати, це місто знаходиться досить далеко від Токіо. Токіо є головним епіцентром японського автомобільного ринку, виробництва та ділового життя країни. Хіросіма ж, на жаль, зазнала широкого та руйнівного впливу жахів атомного бомбардування у 1945 році. Подальші роки були присвячені неймовірним зусиллям з її відновлення. Ця історія, безумовно, залишила глибокий слід у філософії компанії
Давній і незмінний інтерес Mazda до роторно-поршневого двигуна Ванкеля – компактного та потенційно ефективного, але відомого своїми проблемами з викидами – є яскравим символом цього унікального підходу, який відрізняє Mazda від більшості автовиробників. Так само, як і її незмінна зосередженість на створенні автомобілів з відмінним, стильним, людиноцентричним дизайном. Саме ці якості, ці емоції та унікальність, компанія вважає такими, що можуть бути втрачені під впливом “знеособлюючого” ефекту сучасних електрокарів (BEV)
“З появою великої кількості BEV дизайн автомобілів, на жаль, стає схожим на дизайн одягу – єдина реальна відмінність між транспортними засобами полягає лише в значку на вашому “лацкані”, на емблемі бренду. Такий тренд значно ускладнює вираження унікальності Mazda, котра завжди полягала в ідеальних пропорціях кузова та неперевершеній радості від керування”, – пояснив Масасі Накаяма, головний глобальний дизайнер бренду. Він бере блокнот і малює на ньому стрункого, обтічного дельфіна, демонструючи, як автомобілі BEV прагнуть до максимальної аеродинамічної ефективності, приймаючи схожі форми. “В епоху електромобілів кожен автомобіль стає таким – заради зниження опору повітря. Але коли дельфіни полюють”, – він змінює малюнок, зображуючи дельфіна, котрий стрибає з води, – “вони змінюють форму, розправляють плавці і стають неймовірно динамічними. Це і є “шлях Mazda” – знаходити динаміку та емоції навіть в умовах обмежень”
Головний обмежувач та постійна боротьба: війна з масою
Проте ключовий і найбільш фундаментальний обмежувач прогресу Mazda на шляху до створення ідеального електромобіля базується на внутрішній, непорушній відмінності між нею та багатьма її конкурентами. “Mazda ненавидить масу”, – сказав Гайтон, підкреслюючи цю ключову філософію компанії. “Коли я пішов працювати у Ford, ми зазвичай оцінювали цінність систем та компонентів, будуючи графік залежності між продуктивністю та вартістю. Інженери Mazda підходять до оцінки компонентів інакше: вони ділять продуктивність на масу. Наш внутрішній девіз – якщо ми зможемо вирішити проблему маси, ми зможемо вирішити все інше”
Така, можна сказати, мономаніакальна зосередженість на зниженні маси може значною мірою базуватися на історичному досвіді – дефіциті матеріалів, в умовах котрого бренд розробляв свої перші чотириколісні автомобілі. Це відбувалося у важкі часи після ядерного знищення рідного міста Хіросіма. Така “ощадливість” і прагнення до ефективності поширюється і на рішення щодо силових агрегатів. Це спонукає бренд зосередитися на досягненні значних, навіть вражаючих, покращень ефективності своїх бензинових двигунів. Спочатку це реалізували через інноваційну систему SkyActiv, котра оптимізує процес згоряння. Потім – через впровадження м’якої гібридизації
“Японія загалом дуже свідомо ставиться до використання енергії”, – пояснює Гайтон, – “адже майже вся наша енергія імпортується з-за кордону. І якщо Ви змушені імпортувати всю свою енергію, Вас, природно, найбільше цікавить, наскільки ефективно її можна використовувати, аби не втрачати цінні ресурси. З нашої точки зору, покращення паливної ефективності бензинового двигуна на 30% – це так само добре і має такий самий позитивний вплив, як мати 30% свого автопарку повністю електричним”
“Роман” з Ванкелем: роторний двигун як частина майбутнього
Крім того, тривалі і, здається, незгасаючі “романтичні стосунки” Mazda з роторним двигуном Ванкеля також є одним з факторів, котрий підживлює її стримане ставлення до повної електрифікації. “У нас все ще є окрема команда R&D (дослідження та розробки), повністю присвячена розробці роторних двигунів”, – підтвердив Рюічі Умешіта, головний глобальний технічний директор бренду. Найбільша технологічна перешкода для успіху роторного двигуна, особливо на такому вимогливому ринку, як США, – це високий рівень шкідливих викидів. Але тепер у нас є хороший прогноз. Ми віримо, що можемо подолати цю проблему. Частково – завдяки розробці нових, більш досконалих каталітичних нейтралізаторів та впровадженню технологій Skyactiv, котрі краще інтегруються з особливостями роторної конструкції
Одна з амбітних цілей бренду – використовувати роторний двигун нового покоління не як основний рушій, а як бортовий генератор у послідовній гібридній установці. Така силова установка могла б повною мірою скористатися перевагами роторного двигуна – його неймовірно компактним розміром та малою масою. Водночас його роботу обмежували б до найбільш ефективного діапазону обертів (між 300 та 3000 об/хв) з мінімальним рівнем викидів. У такому режимі двигун працював би як тихий, ефективний “розширювач запасу ходу”, заряджаючи батарею
Одного разу Джефф Гайтон навіть висловив сміливу ідею – припустив можливість живлення ефективного Ванкеля нового покоління вуглецево-нейтральним біопаливом. Немов одруження “фантастичної” силової установки та “фантастичного” палива може створити нову реальність і вирішити багато проблем одночасно
Попри все: електромобільний шлях та адаптація до реалій ринку
Тим часом, враховуючи зростаючі глобальні вимоги до електрифікації, Mazda продовжить розвивати свій електромобільний шлях. При цьому компанія відкрито визнає обмеження своєї ринкової позиції (будучи відносно невеликим гравцем порівняно з гігантами індустрії) та бюджету на дослідження і розробки. “Mazda – дуже маленький гравець на світовій арені”, – сказав Умешіта. Тому наша ключова стратегія – розробити універсальну платформу. Вона зможе вміщувати батареї різного розміру та типу з часом, дозволяючи нам гнучко реагувати на потреби ринку та технологічний прогрес
Він також чітко знає, на який сегмент компанія націлиться зі своїм першим електромобілем великого запасу ходу, розробленим спеціально для американського ринку. “Аби мати найкращі шанси на успіх на такому конкурентному ринку, нам потрібно представити BEV у найбільшій і найпопулярнішій ринковій категорії”, – сказав Умешіта. У нашому бізнесі в США, нашій головній “фортеці”, основна лінійка автомобілів – це кросовер CX-50. Ми маємо найбільшу клієнтську базу саме для цього автомобіля. Він також зазначає, що цей автомобіль наразі виробляється на заводі в Америці. Можливо, це врятує його від деяких мит та тарифів, запроваджених нинішньою адміністрацією США
Mazda сподівається повною мірою скористатися перевагами майбутніх розробок у технології батарей. Вони мають забезпечити більшу ефективність та вищу щільність накопичення енергії. Враховуючи такі очікувані зміни, компанія вірить, що зможе задовольнити ринкові вимоги американських споживачів щодо запасу ходу. При цьому буде збережена доступність автомобілів та дотримані цільові показники маси. “Наше припущення щодо мінімального запасу ходу для входу на ринок США – принаймні 500 кілометрів”, – сказав Умешіта. Це базова точка відліку для американського ринку
Все це виглядає як цілком конкретний і остаточний прогрес до цілей електрифікації. Але перш ніж розмова завершиться, Умешіта знову повертається до роторного двигуна. Він зазначає, нещодавній концепт-кар Iconic SP – концепт, котрий виглядає майже готовим до виробництва і покликаний продемонструвати майбутню мову дизайну спортивних автомобілів Mazda – розроблений так, аби вміщувати роторний двигун. “Ми можемо використовувати роторний двигун як генератор”, – повторює він. Але потім стає трохи задумливим, і в його голосі з’являється нотка ностальгії чи туги за іншим майбутнім. “Проте наша справжня пристрасть не в цьому – використовувати його як генератор. Ми хочемо керувати автомобілем саме за допомогою роторного двигуна, відчуваючи його роботу”
Читати далі
Схожі записиЧитати далі
Останні новини, що можуть вас зацікавити
-
Акіо Тойода попереджає: електромобілі не такі «зелені», як здається
Голова ради директорів Toyota Акіо Тойода знову став на захист мультиенергетичної стратегії бренду. В інтерв’ю він підкреслив: головний ворог – не бензинові авто, а вуглець. І шлях до вуглецевої нейтральності не обов’язково має бути виключно електричним Toyota, як найпопулярніший автовиробник планети, вже продала понад 27 мільйонів гібридів – за словами Тойоди, їхній внесок у зниження […]
5 Травня 2025 -
Hyundai представив електричний концепт Insteroid – привіт ралійній Group B!
Hyundai вкотре доводить, що вже давно перестав бути виробником виключно доступних та простих машин Бренд вміє не лише вражати серійними моделями, а й тішити шанувальників сміливими концептами. Один з найсвіжіших – концепт Insteroid, який є переробленою версією милого електромобіля Inster. Його назва – гра слів між «Inster» та «стероїди», і, чесно кажучи, це ідеально описує […]
1 Квітня 2025 -
Aston Martin хоче, щоб їхні електромобілі вібрували, як авто з ДВЗ
Існує багато способів, якими автовиробники можуть спробувати зробити свої електромобілі більш привабливими для автолюбителів. Hyundai, наприклад, встановив фальшиві звуки вихлопу та синтетичну коробку передач з подвійним зчепленням на свій Ioniq 5 N, і хоча Aston Martin ще не має свого електромобіля, він вже почав думати про те, як зробити його цікавим. В компанії роздумують нам […]
4 Лютого 2025