Гальмівний пил — непомітний, але небезпечний ворог. Він осідає не лише на блискучих дисках, а й у наших легенях. І якщо про викиди двигунів говорять усі, то про шкідливі частинки від гальм — поки що менше. Але це зміниться вже наступного року з набуттям чинності жорстких екостандартів Euro 7, які вперше регулюють і частинки, що утворюються під час гальмування
З 2026 року нові авто в ЄС повинні будуть викидати не більше ніж 7 мг гальмівного пилу на кожен кілометр. А з 2035 року — лише 3 мг/км. Виробники готуються до нових викликів, і один із технологічних лідерів — Brembo — вже має відповідь
Greentell: інновація з користю для здоров’я
Нова технологія отримала назву Greentell — поєднання слів “green” (екологічний) та “intelligent” (інтелектуальний). Її суть — у лазерному нанесенні спеціального металевого покриття на гальмівний диск. Brembo використовує Laser Metal Deposition (LMD) — метод, за якого металевий порошок розплавляється лазером і наноситься на поверхню диска. Це фактично 3D-друк металом
Результати — вражаючі. За даними Brembo, нове покриття зменшує викиди частинок на 90% згідно з процедурою випробування WLTP. А знос поверхні диска — на 80% менший, ніж у стандартних чавунних дисків. Хоча через тоншу конструкцію реальний ресурс зростає на 20–30%, а не на всі 80
Greentell не сумісний зі звичними колодками — потрібен новий матеріал
У Brembo розробили його спеціально для цієї системи. До того ж, замість традиційного індикатора зносу інженери запропонували інновацію: логотип компанії на поверхні диска, який зникає зі зношуванням. Якщо логотип стерся — час міняти гальма. Цю ідею Brembo запозичила з автоспорту, де подібна технологія вже використовується в гальмівних системах для спорткарів GT
Greentell-диски мають гладку поверхню без отворів чи прорізів, які зазвичай асоціюються з потужними спорткарами. І хоч виглядає це нетипово, рішення абсолютно обґрунтоване. Перфоровані диски знижують ефективність у довгостроковій перспективі, бо спричиняють більший знос і, відповідно, більше шкідливих викидів. А нові матеріали та технології вже дозволяють досягти відмінного охолодження й стабільного гальмування без потреби у додаткових отворах
Greentell створено для того, аби допомогти автовиробникам відповідати вимогам Euro 7, тому ключовий ринок — Європа. Але Brembo не виключає появи цієї технології й у США — якщо хтось із автовиробників захоче запропонувати її локально. Для післягарантійного обслуговування компанія також пропонує продукт Greenance, який має схожі характеристики та спрямований на зниження шкідливих викидів
До речі, аналіз проведений EIT Urban Mobility та Transport for London показує, що завдяки рекуперативному гальмуванню електромобілі знижують кількість гальмівного пилу на вражаючі 83%. Це значно перевершує показники гібридів (10-48%) та гібридів, що підключаються до мережі (PHEV), які зменшують викиди гальмівного пилу на 66%. Дослідження охопило такі міста, як Лондон, Мілан та Барселона
Хоча електромобілі можуть спричиняти дещо більше зношування шин через більшу масу (дослідження припускає 20% різниці, хоча реальні порівняння моделей показують близько 5%), гальмівний пил виявився значно шкідливішим для дихальних шляхів, оскільки частіше потрапляє в повітря (понад 40% проти 1-5% для частинок шин). Навіть з урахуванням незначного збільшення зношування шин, електрокари виробляють на 38% менше загальних викидів від гальмів, дорожнього покриття та шин, і це не враховуючи відсутність вихлопних газів!
Дослідження підкреслює, що перехід від приватних автомобілів до громадського транспорту, велосипедів та піших прогулянок має ще більший екологічний ефект. Зміна виду транспорту може зменшити невихлопні викиди у 5 разів більше, ніж лише електрифікація автопарку. Автобуси, незважаючи на більші індивідуальні викиди, значно ефективніші за викидами на людину-милю завдяки високій пасажиромісткості. Електричні автобуси додатково посилюють цю перевагу. Звісно, ходьба та їзда на велосипеді залишаються найменш шкідливими для довкілля
Читати далі
Схожі записиКомпанія BYD демонструє рекордні продажі електромобілів, однак на внутрішньому ринку Китаю вона стикається з проблемами У травні 2025 року BYD реалізувала 382 476 нових енергоефективних транспортних засобів (NEV), що стало найкращим місячним результатом поточного року. Загальний обсяг продажів за перші п’ять місяців склав понад 1,76 мільйона одиниць, зокрема 1,73 мільйона легкових авто. Основне зростання забезпечили […]
27 Червня 2025Адміністрація Трампа зазнала суттєвого удару у справі фінансування зарядної інфраструктури для електромобілів Окружний суддя в Вашингтоні постановив розблокувати мільярдні кошти, виділені Конгресом на Національну програму розвитку мережі зарядних станцій для електротранспорту. У своєму рішенні суддя наголосила, що Конгрес схвалив виділення п’яти мільярдів доларів на стратегічне розгортання інфраструктури та створення єдиної мережі для збору даних і […]
27 Червня 2025І хоча це поки що концепт, фактично перед нами серійний Mercedes-AMG GT 4-Door нового покоління Концепт GT XX оснащено тримоторною силовою установкою на базі осьових електродвигунів Yasa, які видають понад 1341 к.с. (1000 кВт). Один мотор встановлено спереду, та два ззаду, вони забезпечують повний привід з динамічним розподілом моменту. Розгін до 100 км/год займає менше […]
27 Червня 2025Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі