Ford розпочинає новий етап розвитку в галузі електромобілів з амбітного проєкту BlueOval Battery Park Michigan, який вже охрещений не лише як символ майбутнього компанії, а й як важливий крок у поверненні США технологічної незалежності у сфері акумуляторів. Будівництво заводу, площею близько 185 тис. квадратних метрів і вартістю 3 мільярди доларів, відбувається за півтори години їзди від Детройта, у місті Маршалл, штат Мічиган. Це буде перше в США підприємство, повністю під контролем автовиробника, яке виготовлятиме акумуляторні елементи з літій-залізо-фосфатною (LFP) хімією — дешевшою, витривалішою, але поки що майже повністю підконтрольною китайським компаніям
За словами Лізи Дрейк, віцепрезидентки Ford з технологічних платформ і систем електромобілів, саме LFP-елементи дозволять зробити електромобілі дійсно доступними для широкої аудиторії
Компанія розглядає новий завод як реальну можливість повернути втрачені позиції США у сфері акумуляторної промисловості. У найближчі місяці підприємство буде оснащене обладнанням для повного циклу виробництва — від сировини до готових елементів живлення. Очікується, що після запуску завод забезпечить близько 1700 робочих місць, а щорічна продуктивність складе 20 гігават-годин — орієнтовно вистачить для живлення 250 000 електромобілів із середніми акумуляторними пакетами
Проте шлях до реалізації цього проєкту був непростим
Хоча технологія LFP була розроблена ще наприкінці 1990-х в Університеті Техасу в Остіні, її подальша комерціалізація перейшла до рук китайських компаній, які швидко вивели її на глобальний рівень. Серед ключових гравців — компанія CATL, яка сьогодні є найбільшим виробником акумуляторів у світі. Саме у неї Ford ліцензує хімічну формулу, виробничий процес та технічні напрацювання, необхідні для запуску заводу в США. Обладнання для виробництва надходить з різних країн, а згодом CATL надішле своїх фахівців для навчання американських працівників
Ліза Дрейк визнає, що проєкт виявився в епіцентрі політичної бурі
Але підкреслює: такий підхід — єдиний законний і етичний спосіб інтегрувати вже запатентовані технології у виробництво. Вона наголошує, що Ford не порушує прав інтелектуальної власності і діє в межах глобальних ліцензійних угод
Сьогодні Ford намагається довести, що можна створювати LFP-акумулятори без критичних мінералів із Китаю. Це надскладний процес, але команда постачальників компанії вже налагодила відповідні ланцюги. У перспективі Ford також працює над новим типом батарей — з високим вмістом марганцю (LMR), які мають забезпечити подальше здешевлення електромобілів, незалежно від китайських ресурсів. Паралельно компанія продовжує використовувати нікель-марганцево-кобальтову (NCM) хімію, розроблену спільно з південнокорейськими партнерами SK On і LG Energy Solution
LFP-елементи, вироблені у Маршаллі, призначатимуться насамперед для нового покоління бюджетних електромобілів, над якими працює секретний підрозділ Ford у Каліфорнії. Серед запланованих моделей — компактний кросовер, середньорозмірний пікап, імовірно розмірів Ranger, а також ще кілька кузовів. Ці машини стануть відповіддю на зростаючу конкуренцію з боку китайських брендів та Tesla
Однак Ford змушений вести боротьбу не лише на ринку, а й у політичному полі
Компанія ризикує втратити федеральні податкові пільги, передбачені Inflation Reduction Act, якщо буде реалізовано альтернативну ініціативу Дональда Трампа. Це може поставити під загрозу економічну доцільність заводу та створення нових робочих місць. Раніше проєкт навіть був відхилений владою штату Вірджинія через занепокоєння щодо участі CATL. До того ж, у 2025 році цю китайську компанію було додано до чорного списку Пентагону
Попри критику, керівництво Ford наголошує: завод залишається повністю під контролем американської компанії, а співпраця з CATL є лише необхідним юридичним механізмом для використання існуючих патентів. Ліза Дрейк переконана: якщо суспільство глибше усвідомить масштаби виклику, воно підтримає цей крок. Без таких рішень американська автомобільна промисловість і далі відставатиме від Китаю
Читати далі
Схожі записиКомпанія Skoda зробила несподіваний, але дуже логічний крок у розвитку своєї електромобільної лінійки — перетворила популярний електричний кросовер Enyaq на комерційний автомобіль. Новинка отримала назву Skoda Enyaq Cargo і на перший погляд майже не відрізняється від звичайного Enyaq, допоки не зазирнеш усередину. Це перша повністю електрична модель марки, адаптована для потреб малого бізнесу та комерційних […]
15 Липня 2025General Motors зробив ще один крок назустріч доступним електромобілям, оголосивши про запуск нової програми з виробництва акумуляторів на базі літій-залізо-фосфатної (LFP) хімії. Йдеться про модернізацію заводу Ultium Cells у місті Спрінг-Гілл, штат Теннессі, де вже наприкінці 2027 року розпочнеться випуск нових батарей для наступного покоління бюджетних електрокарів. Саме ця технологія, за словами компанії, дозволить суттєво […]
15 Липня 2025Polestar не може усунути проблему з камерою заднього виду: два відкликання і жодного результату В електромобілях програмне забезпечення відіграє ключову роль у роботі більшості систем автомобіля. Але навіть у брендів, що позиціонують себе як технологічно прогресивні, трапляються невдачі. Яскравий приклад — ситуація з електрокарами Polestar 2, які вже двічі за останні 12 місяців відкликали через […]
15 Липня 2025Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі