На цьогорічному Шанхайському автосалоні, який щороку змінює Пекінський автосалон, ми бачили пропозиції від майже всіх зі 100 (за різними оцінками) брендів країни. Якими б вражаючими не були ці автомобілі, наївно вважати, що всі вони виживуть. І вже зараз багато хто не витримує конкуренції.
Ось три бренди, які швидше за все, не доживуть до наступного
Ji Yue
Цей проєкт починався як багатообіцяюче спільне підприємство між китайським аналогом Google – компанією Baidu – та автомобільним гігантом Geely. Так, у Geely з’явився ще один бренд, орієнтований на технології, але на відміну від складної “сім’ї” PoleZeekVolvo & Co (Polestar, Zeekr, Volvo, Lynk & Co), тут Geely просто надавала базову платформу для автомобілів, тоді як Baidu займалася всім іншим, особливо програмним забезпеченням та інтелектуальними системами
Системи допомоги водієві в автомобілях Ji Yue були дійсно вражаючими. Модель Ji Yue 01 обіцяла автономне керування рівня, близького до третього (краще, ніж у Tesla на той момент), за досить помірні гроші. Автомобіль використовував ту саму платформу SEA (Sustainable Experience Architecture), що й майже всі нові електромобілі Geely, Zeekr, Volvo або Lynk & Co, хоча, можливо, не в найнавороченішій її реалізації
Проте, технічних переваг автомобіля виявилося недостатньо для успішного старту. Хетчбек Ji Yue 01 ледве продавався по кілька тисяч одиниць на місяць. Бренд навіть випустив елегантний седан 07, але й він не зміг підняти продажі
У грудні минулого року ситуація різко погіршилася, коли обурені співробітники почали вимагати виплати зарплати. А провідний інженер порадив іншим працівникам якнайшвидше “змотувати вудки” та шукати нову роботу, за повідомленнями видання CarNewsChina
Офіційно про припинення існування Ji Yue ще не оголошено, але їхні магазини закриті, і значна частина функцій допомоги водієві може просто перестати працювати без підтримки виробника
Neta
На торішньому Пекінському автосалоні цей бренд мав досить великий стенд, привертаючи багато уваги. Їхньою головною новиною став запуск моделі Neta L – компактного EREV (гібрида з послідовним підключенням) за дуже привабливою ціною, лише близько $14 000. Це було останнє доповнення до лінійки бренду, яка включала різні електромобілі та EREV, в тому числі елегантний універсал під назвою Neta S Hunting. Якийсь час продажі здавалися багатообіцяючими, і бренд навіть успішно виходив на ринки Південно-Східної Азії та Близького Сходу/Північної Африки за рахунок експорту та місцевого виробництва. Компанія продала понад 60 тисяч автомобілів у 2024 році
Але 2025 рік для Neta виявився дуже невдалим. Компанія оголосила про масштабні звільнення, причому деякі джерела стверджують, що весь відділ досліджень та розробок компанії був повністю розпущений. Бренд ще зберігає присутність у соціальних мережах, але більшість його публікацій стосуються ринків Бразилії, Індонезії та Таїланду. У березні цього року уряд Таїланду навіть надав Neta позику в розмірі $215 мільйонів, але незрозуміло, чи буде цього достатньо, щоб утримати компанію на плаву, навіть за межами Китаю. Neta явно робить ставку на експортні ринки, але її перспективи виглядають досить туманно
Yuanhang
Бренд, про який Ви, ймовірно, ніколи не чули. Це “преміальний” підрозділ компанії Dayun, який був помітним учасником торішнього Пекінського автосалону. Чесно кажучи, їхні автомобілі виглядали трохи недопрацьованими, з доволі шаблонним дизайном та не дуже якісними (хоча й “кричущими”) інтер’єрами
Як і Neta, Yuanhang провів масові звільнення і ледве продавав кілька сотень автомобілів на місяць у Китаї. Yuanhang поки що офіційно не закрився, але якщо ситуація якимось дивом не зміниться на краще, цей бренд також “згасне”
Майте на увазі, що це лише три бренди, які мали великі стенди на Пекінському автосалоні. Інші марки, такі як HiPhi, Aiways або Evergrande Auto, також “відійшли в небуття” минулого року, хоча й задовго до виставки
Невблаганна реальність ринку
У Китаї багато чудових електромобілів та EV-брендів, але, чорт забирай, ринок просто не може підтримувати таку величезну кількість гравців, які по суті роблять одне й те саме. Навіть з державними субсидіями та мільярдом потенційних клієнтів всередині країни, така кількість брендів просто не є стійкою
З часом ринок буде лише продовжувати консолідуватися. Скоро деякі з більших китайських EV-виробників також почнуть згортати діяльність або об’єднувати зусилля, особливо якщо експортні ринки залишатимуться дещо ворожими до китайських електромобілів
Все ж таки, це величезний обсяг інтелектуальної власності, який може просто “піти у смітник”. Можливо, якийсь ініціативний європейський чи американський стартап міг би викупити ці напрацювання та створити власні електромобілі “тут, вдома”. Щось на кшталт Amazon Dropshipping, але для автомобілів
Читати далі
Схожі записиКомпанія BYD демонструє рекордні продажі електромобілів, однак на внутрішньому ринку Китаю вона стикається з проблемами У травні 2025 року BYD реалізувала 382 476 нових енергоефективних транспортних засобів (NEV), що стало найкращим місячним результатом поточного року. Загальний обсяг продажів за перші п’ять місяців склав понад 1,76 мільйона одиниць, зокрема 1,73 мільйона легкових авто. Основне зростання забезпечили […]
27 Червня 2025Адміністрація Трампа зазнала суттєвого удару у справі фінансування зарядної інфраструктури для електромобілів Окружний суддя в Вашингтоні постановив розблокувати мільярдні кошти, виділені Конгресом на Національну програму розвитку мережі зарядних станцій для електротранспорту. У своєму рішенні суддя наголосила, що Конгрес схвалив виділення п’яти мільярдів доларів на стратегічне розгортання інфраструктури та створення єдиної мережі для збору даних і […]
27 Червня 2025І хоча це поки що концепт, фактично перед нами серійний Mercedes-AMG GT 4-Door нового покоління Концепт GT XX оснащено тримоторною силовою установкою на базі осьових електродвигунів Yasa, які видають понад 1341 к.с. (1000 кВт). Один мотор встановлено спереду, та два ззаду, вони забезпечують повний привід з динамічним розподілом моменту. Розгін до 100 км/год займає менше […]
27 Червня 2025Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі