На цьогорічному Шанхайському автосалоні, який щороку змінює Пекінський автосалон, ми бачили пропозиції від майже всіх зі 100 (за різними оцінками) брендів країни. Якими б вражаючими не були ці автомобілі, наївно вважати, що всі вони виживуть. І вже зараз багато хто не витримує конкуренції.
Ось три бренди, які швидше за все, не доживуть до наступного
Ji Yue
Цей проєкт починався як багатообіцяюче спільне підприємство між китайським аналогом Google – компанією Baidu – та автомобільним гігантом Geely. Так, у Geely з’явився ще один бренд, орієнтований на технології, але на відміну від складної “сім’ї” PoleZeekVolvo & Co (Polestar, Zeekr, Volvo, Lynk & Co), тут Geely просто надавала базову платформу для автомобілів, тоді як Baidu займалася всім іншим, особливо програмним забезпеченням та інтелектуальними системами

Системи допомоги водієві в автомобілях Ji Yue були дійсно вражаючими. Модель Ji Yue 01 обіцяла автономне керування рівня, близького до третього (краще, ніж у Tesla на той момент), за досить помірні гроші. Автомобіль використовував ту саму платформу SEA (Sustainable Experience Architecture), що й майже всі нові електромобілі Geely, Zeekr, Volvo або Lynk & Co, хоча, можливо, не в найнавороченішій її реалізації
Проте, технічних переваг автомобіля виявилося недостатньо для успішного старту. Хетчбек Ji Yue 01 ледве продавався по кілька тисяч одиниць на місяць. Бренд навіть випустив елегантний седан 07, але й він не зміг підняти продажі

У грудні минулого року ситуація різко погіршилася, коли обурені співробітники почали вимагати виплати зарплати. А провідний інженер порадив іншим працівникам якнайшвидше “змотувати вудки” та шукати нову роботу, за повідомленнями видання CarNewsChina
Офіційно про припинення існування Ji Yue ще не оголошено, але їхні магазини закриті, і значна частина функцій допомоги водієві може просто перестати працювати без підтримки виробника

Neta
На торішньому Пекінському автосалоні цей бренд мав досить великий стенд, привертаючи багато уваги. Їхньою головною новиною став запуск моделі Neta L – компактного EREV (гібрида з послідовним підключенням) за дуже привабливою ціною, лише близько $14 000. Це було останнє доповнення до лінійки бренду, яка включала різні електромобілі та EREV, в тому числі елегантний універсал під назвою Neta S Hunting. Якийсь час продажі здавалися багатообіцяючими, і бренд навіть успішно виходив на ринки Південно-Східної Азії та Близького Сходу/Північної Африки за рахунок експорту та місцевого виробництва. Компанія продала понад 60 тисяч автомобілів у 2024 році

Але 2025 рік для Neta виявився дуже невдалим. Компанія оголосила про масштабні звільнення, причому деякі джерела стверджують, що весь відділ досліджень та розробок компанії був повністю розпущений. Бренд ще зберігає присутність у соціальних мережах, але більшість його публікацій стосуються ринків Бразилії, Індонезії та Таїланду. У березні цього року уряд Таїланду навіть надав Neta позику в розмірі $215 мільйонів, але незрозуміло, чи буде цього достатньо, щоб утримати компанію на плаву, навіть за межами Китаю. Neta явно робить ставку на експортні ринки, але її перспективи виглядають досить туманно
Yuanhang
Бренд, про який Ви, ймовірно, ніколи не чули. Це “преміальний” підрозділ компанії Dayun, який був помітним учасником торішнього Пекінського автосалону. Чесно кажучи, їхні автомобілі виглядали трохи недопрацьованими, з доволі шаблонним дизайном та не дуже якісними (хоча й “кричущими”) інтер’єрами

Як і Neta, Yuanhang провів масові звільнення і ледве продавав кілька сотень автомобілів на місяць у Китаї. Yuanhang поки що офіційно не закрився, але якщо ситуація якимось дивом не зміниться на краще, цей бренд також “згасне”
Майте на увазі, що це лише три бренди, які мали великі стенди на Пекінському автосалоні. Інші марки, такі як HiPhi, Aiways або Evergrande Auto, також “відійшли в небуття” минулого року, хоча й задовго до виставки

Невблаганна реальність ринку
У Китаї багато чудових електромобілів та EV-брендів, але, чорт забирай, ринок просто не може підтримувати таку величезну кількість гравців, які по суті роблять одне й те саме. Навіть з державними субсидіями та мільярдом потенційних клієнтів всередині країни, така кількість брендів просто не є стійкою
З часом ринок буде лише продовжувати консолідуватися. Скоро деякі з більших китайських EV-виробників також почнуть згортати діяльність або об’єднувати зусилля, особливо якщо експортні ринки залишатимуться дещо ворожими до китайських електромобілів
Все ж таки, це величезний обсяг інтелектуальної власності, який може просто “піти у смітник”. Можливо, якийсь ініціативний європейський чи американський стартап міг би викупити ці напрацювання та створити власні електромобілі “тут, вдома”. Щось на кшталт Amazon Dropshipping, але для автомобілів
Читати далі
Схожі записиЗавдяки AI складні й довгі процеси спрощуються, а час розробки помітно скорочується. Щоб перевірити можливості нової технології на практиці, один професійний дизайнер поставив собі амбітне завдання — за один день створити повноцінний концепт-кар, починаючи з кількох ескізів від руки та завершуючи фотореалістичними зображеннями, згенерованими виключно за допомогою ШІ Автором експерименту став Антонен Коен, французький автомобільний […]
14 Грудня 2025
Інженери BMW працюють у прискореному режимі, адже до кінця 2027 року компанія планує вивести на ринок близько сорока нових або глибоко оновлених моделей Neue Klasse. Серед них опинився наступний X7, який нещодавно помітили під час тестів у Німеччині. Під камуфляжем автомобіль виглядає як легкий рестайлінг, але насправді йдеться про повноцінну зміну покоління. Поточний X7 дебютував […]
14 Грудня 2025
Компанія Unplugged Performance представила нові ковані колеса, розроблені спеціально для електричного пікапа Tesla. Виробник обіцяє високу міцність, надійний захист від бордюрів і характеристики, близькі до заводських рішень Tesla Unplugged Performance відома своїми гучними заявами На початку року компанія назвала свої колеса Road Warrior для Tesla Model 3 і Model Y першими у світі «незнищенними». Тепер […]
14 Грудня 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі