Електромобілі стають ближчими до масового покупця, адже ціни на літій-іонні батареї у 2024 році впали на рекордні 20% – це найбільше зниження з 2017 року, повідомляє Міжнародне енергетичне агентство (IEA)
Зростання конкуренції, збільшення обсягів виробництва та сплеск попиту на електромобілі створили ідеальні умови для такого падіння цін. Зокрема, ціни на літій, ключовий компонент батарей, знизилися майже на 20%, повернувшись до рівня 2015 року, хоча попит на нього зріс ушестеро. Надлишок сировини тимчасово робить електромобілі дешевшими, але може призвести до недофінансування видобутку в майбутньому. Проте є й тінь на цьому оптимістичному горизонті: Китай стрімко нарощує свою перевагу, залишаючи решту світу позаду в цій технологічній гонці за батареї

Боротьба за майбутнє електромобільності – це, по суті, боротьба за батареї, адже вони становлять левову частку вартості електрокара
Якщо акумулятори залишаться дорогими, електромобілі так і залишаться розкішшю для небагатьох. Але якщо вдасться налагодити їх дешеве й локальне виробництво, електрокари заполонять дороги. Tesla ще на зорі електромобільної ери зрозуміла це, побудувавши свою Gigafactory в Неваді, щоб забезпечити собі контроль над ланцюжком поставок. Слідом за нею автогіганти General Motors, Toyota та Ford, також кинулися будувати власні заводи з виробництва батарей, хоча їхні успіхи поки що неоднозначні

У 2024 році Китай утримує 80% світового виробництва батарейних елементів, тоді як США, Євросоюз, Корея та Японія ділять між собою решту. Китайська перевага пояснюється не лише масштабом, а й жорсткою конкуренцією, яка змушує виробників знижувати маржу прибутку, вдосконалювати технології та підвищувати ефективність виробництва. Доступ до величезної кваліфікованої робочої сили та налагоджені ланцюжки поставок лише підсилюють їхню позицію. Ціни на батареї падають по всьому світу, але в Китаї це відбувається швидше, що дає таким компаніям, як BYD, змогу пропонувати електрокари за значно нижчими цінами

Цікаво, що батареї для гібридних автомобілів (PHEV) виявилися дорожчими за батареї для повністю електричних моделей (BEV), попри їхній менший розмір
У 2024 році середня ціна батареї для гібрида на 20 кВт-год зрівнялася з вартістю батареї для електромобіля на 65 кВт-год. Причина криється в тому, що менша кількість елементів у гібридних батареях підвищує собівартість за кіловат-годину. Тим часом Китай міцно утримує лідерство в сегменті літій-залізо-фосфатних (LFP) батарей, які довгий час вважалися бюджетною альтернативою, але завдяки інноваціям стали значно ефективнішими. У 2024 році LFP батареї зайняли майже половину світового ринку електромобільних акумуляторів, а їхнє використання в Європі зросло на 90%. У США через антикитайські мита частка LFP становить лише 10%, тоді як у Південно-Східній Азії, Бразилії та Індії вона перевищила 50%. У цих регіонах китайський імпорт, зокрема від BYD, відіграє ключову роль, хоча в Індії ринок рухають місцеві виробники, такі як Tata Motors. Південна Корея та Японія також прискорюють розробку LFP-технологій, намагаючись не відставати

У минулому році виробничі потужності Штатів зросли на 50%, значною мірою завдяки корейським компаніям, які скористалися податковими пільгами
Це дозволило США обійти Євросоюз, де зростання склало лише 10% через зупинку заводу Northvolt у Швеції після його банкрутства. Однак ці пільги опинилися під загрозою через законопроєкт, відомий як Big, Beautiful Bill, який уже пройшов Палату представників і зараз розглядається в Сенаті. У разі його ухвалення податкові стимули для електромобілів і виробництва батарей можуть бути скасовані, що загальмує прогрес США в цій сфері. Глобальний бум батарей набирає обертів, і зупинятися він не збирається
Читати далі
Схожі записиУ німецькому місті Вольфсбург випробовують електромобіль Gen.Urban, який вже самостійно їздить звичайними міськими вулицями поруч з іншими учасниками руху. Машина не має керма і педалей, тому пасажири перебувають у салоні без можливості керувати авто традиційним способом Проєкт Gen.Urban створили для розуміння того, як люди почуваються під час поїздки в автономному транспорті Інженери Volkswagen аналізують поведінку […]
15 Грудня 2025
Європейський Союз готується відмовитися від плану повністю заборонити продаж нових автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння з 2035 року. Про це наприкінці тижня заявив один із керівників Європарламенту. Офіційне рішення очікують до кінця року, і воно фактично ставить крапку в довгій і напруженій дискусії. Європа стояла перед вибором: або посилювати екологічні вимоги за прикладом Китаю, або […]
15 Грудня 2025
Завдяки AI складні й довгі процеси спрощуються, а час розробки помітно скорочується. Щоб перевірити можливості нової технології на практиці, один професійний дизайнер поставив собі амбітне завдання — за один день створити повноцінний концепт-кар, починаючи з кількох ескізів від руки та завершуючи фотореалістичними зображеннями, згенерованими виключно за допомогою ШІ Автором експерименту став Антонен Коен, французький автомобільний […]
14 Грудня 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі