Нещодавно автомобільні журналісти видання Auto Express помітили цікаву деталь на британському сайті Volkswagen
Електричний хетчбек ID.3 в комплектаціях Pro та Pro S офіційно має 201 кінську силу. Однак дрібним шрифтом зазначено, що апаратне забезпечення автомобіля насправді здатне видавати 228 к.с., а для доступу до повної потужності власникам пропонується “активувати додаткову потужність за певну плату”
Volkswagen пропонує гнучку систему оплати за те, що вже фізично встановлено у вашому авто:
- Щомісячна підписка: £16.50 (близько $22);
- Річна підписка: £165 (близько $211);
- Постійне розблокування: £649 (близько $880)
На перший погляд, для автомобіля вартістю близько $50 000 ці суми можуть здатися незначними. Виробник міг би просто включити їх у початкову ціну, і більшість покупців, ймовірно, не помітили б різниці. Але сенс не в грошах. Цей крок є тривожним сигналом про фундаментальну зміну у відносинах між автовласником та виробником

Volkswagen не є піонером у цій сфері – це лише найсвіжіший приклад тренду, який автовиробники просувають, незважаючи на невдоволення клієнтів
BMW свого часу зазнала гучної невдачі, намагаючись стягувати щомісячну плату за вже встановлений підігрів сидінь, і під тиском громадськості відмовилася від цієї ідеї. Проте Mercedes-Benz успішно продає підписку на “збільшення прискорення” для своїх електромобілів лінійки EQ за $1200 на рік, програмно розблоковуючи додатковий потенціал електродвигунів
Ця бізнес-модель, відома як “функції за вимогою” (Features on Demand), перетворює автомобіль з продукту на платформу для постійного продажу послуг. Для виробників, які інвестують мільярди в дорогу електрифікацію та розробку ПЗ, потік постійного доходу від мільйонів водіїв виглядає надзвичайно привабливим

Програмне забезпечення як троянський кінь у вашому гаражі
Ключова проблема полягає в тому, що програмне забезпечення стає посередником між вами та фізичним обладнанням, за яке ви заплатили. Коли ви купуєте сучасний автомобіль, ви фактично купуєте не лише метал і пластик, але й ліцензію на використання його програмного коду. І тут починаються юридичні тонкощі
Ліцензійні угоди з кінцевим користувачем (EULA), які ви приймаєте, часто обмежують ваші права власності. Закони, як-от американський “Закон про авторське право в цифрову епоху” (DMCA), хоч і дозволяють власникам модифікувати свою власність для особистого користування, але водночас роблять незаконним розповсюдження інструментів для обходу цифрових замків
Яскравий приклад — випадок з Mazda у 2023 році. Компанія надіслала офіційну претензію розробнику, який створив інструмент для інтеграції автомобілів Mazda із системою розумного дому Home Assistant. Автовиробник звинуватив його в порушенні авторських прав, оскільки його код дублював функціональність, яку Mazda пропонувала через власні платні додатки
Американські автовиробники вже відкрито заявляють у судах, що клієнти не є повноправними власниками своїх автомобілів саме через наявність ліцензійного програмного забезпечення. Це дозволяє їм обмежувати доступ незалежних СТО до діагностики та ремонту, змушуючи клієнтів звертатися до дорогих офіційних дилерів

Експеримент Volkswagen у Великій Британії — це не просто спроба заробити кілька сотень фунтів
Це “пробний камінь”, запущений для перевірки реакції ринку. Якщо споживачі приймуть цю модель, незабаром ми можемо побачити платний доступ до будь-чого: покращених функцій безпеки, адаптивного круїз-контролю, розширених налаштувань підвіски або навіть повного об’єму батареї
Ваш автомобіль все більше перетворюється на смартфон на колесах, де апаратна частина є лише носієм для програмних продуктів, які вам доведеться орендувати знову і знову. І це має стати червоним сигналом тривоги для покупців у всьому світі, адже на кону стоїть саме поняття власності в цифрову епоху
Читати далі
Схожі записиПонад 70 тисяч електрокарів, випущених торік, тепер можуть отримати суттєве оновлення систем допомоги водію, для встановлення якого потрібно понад двадцять годин роботи Китайський бренд Zeekr зіткнувся з несподіваною проблемою Компанія занадто швидко перейшла на нову апаратну платформу для своїх моделей, тож власники торішніх авто відчули себе обділеними. Щоб виправити ситуацію, виробник вирішив піти доволі незвичним […]
27 Листопада 2025
Компанія Bavarian Econs Tech переробила класичне купе BMW 2002 1972-го року випуску на електромобіль, оснастивши його силовою установкою від Tesla та батареями від BMW i3 Електромобілі здатні зробити буденні поїздки напрочуд легкими Вони рухаються тихо та плавно, не створюють зайвих шумів і вібрацій, позбавляють від компромісів, які супроводжують бензинові машини. У щоденному використанні такі авто […]
27 Листопада 2025
Китайські автовиробники стрімко посилюють свої позиції в Європі, поступово відбираючи частину ринку у традиційних брендів. Колись їх сприймали як нішевих конкурентів, а нині вони вже контролюють 6,8% продажів нових авто в Європі за жовтень. Серед лідерів опинилися концерни SAIC і BYD, тоді як Tesla переживає найгірший період за останні роки У жовтні покупці в ЄС, […]
27 Листопада 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі