Нещодавно автомобільні журналісти видання Auto Express помітили цікаву деталь на британському сайті Volkswagen
Електричний хетчбек ID.3 в комплектаціях Pro та Pro S офіційно має 201 кінську силу. Однак дрібним шрифтом зазначено, що апаратне забезпечення автомобіля насправді здатне видавати 228 к.с., а для доступу до повної потужності власникам пропонується “активувати додаткову потужність за певну плату”
Volkswagen пропонує гнучку систему оплати за те, що вже фізично встановлено у вашому авто:
- Щомісячна підписка: £16.50 (близько $22);
- Річна підписка: £165 (близько $211);
- Постійне розблокування: £649 (близько $880)
На перший погляд, для автомобіля вартістю близько $50 000 ці суми можуть здатися незначними. Виробник міг би просто включити їх у початкову ціну, і більшість покупців, ймовірно, не помітили б різниці. Але сенс не в грошах. Цей крок є тривожним сигналом про фундаментальну зміну у відносинах між автовласником та виробником

Volkswagen не є піонером у цій сфері – це лише найсвіжіший приклад тренду, який автовиробники просувають, незважаючи на невдоволення клієнтів
BMW свого часу зазнала гучної невдачі, намагаючись стягувати щомісячну плату за вже встановлений підігрів сидінь, і під тиском громадськості відмовилася від цієї ідеї. Проте Mercedes-Benz успішно продає підписку на “збільшення прискорення” для своїх електромобілів лінійки EQ за $1200 на рік, програмно розблоковуючи додатковий потенціал електродвигунів
Ця бізнес-модель, відома як “функції за вимогою” (Features on Demand), перетворює автомобіль з продукту на платформу для постійного продажу послуг. Для виробників, які інвестують мільярди в дорогу електрифікацію та розробку ПЗ, потік постійного доходу від мільйонів водіїв виглядає надзвичайно привабливим

Програмне забезпечення як троянський кінь у вашому гаражі
Ключова проблема полягає в тому, що програмне забезпечення стає посередником між вами та фізичним обладнанням, за яке ви заплатили. Коли ви купуєте сучасний автомобіль, ви фактично купуєте не лише метал і пластик, але й ліцензію на використання його програмного коду. І тут починаються юридичні тонкощі
Ліцензійні угоди з кінцевим користувачем (EULA), які ви приймаєте, часто обмежують ваші права власності. Закони, як-от американський “Закон про авторське право в цифрову епоху” (DMCA), хоч і дозволяють власникам модифікувати свою власність для особистого користування, але водночас роблять незаконним розповсюдження інструментів для обходу цифрових замків
Яскравий приклад — випадок з Mazda у 2023 році. Компанія надіслала офіційну претензію розробнику, який створив інструмент для інтеграції автомобілів Mazda із системою розумного дому Home Assistant. Автовиробник звинуватив його в порушенні авторських прав, оскільки його код дублював функціональність, яку Mazda пропонувала через власні платні додатки
Американські автовиробники вже відкрито заявляють у судах, що клієнти не є повноправними власниками своїх автомобілів саме через наявність ліцензійного програмного забезпечення. Це дозволяє їм обмежувати доступ незалежних СТО до діагностики та ремонту, змушуючи клієнтів звертатися до дорогих офіційних дилерів

Експеримент Volkswagen у Великій Британії — це не просто спроба заробити кілька сотень фунтів
Це “пробний камінь”, запущений для перевірки реакції ринку. Якщо споживачі приймуть цю модель, незабаром ми можемо побачити платний доступ до будь-чого: покращених функцій безпеки, адаптивного круїз-контролю, розширених налаштувань підвіски або навіть повного об’єму батареї
Ваш автомобіль все більше перетворюється на смартфон на колесах, де апаратна частина є лише носієм для програмних продуктів, які вам доведеться орендувати знову і знову. І це має стати червоним сигналом тривоги для покупців у всьому світі, адже на кону стоїть саме поняття власності в цифрову епоху
Читати далі
Схожі записиМожливо, зараз Renault не має спортивних моделей у своєму поточному асортименті, проте компанія виявилася досить рішучою, щоб створити R5 Turbo 3E Повністю електричний гіперхетч чудово втілює дух гоночної класики 1980-х років. Електричний хетчбек вперше показав себе на історичному ралі Тур де Корс, котре проходило на французькому острові Корсика. Демонстрація дала уявлення про його справжні можливості […]
12 Жовтня 2025
Після презентації довгоочікуваного електрокара Ferrari Elettrica акції компанії різко впали більш ніж на 15 відсотків Найгірший торговий день у історії компанії стався не через сам перший електромобіль Ferrari, а через обережні фінансові прогнози, які розчарували інвесторів. Аналітики назвали позицію компанії занадто стриманою, зазначивши, що оновлені очікування значно нижчі навіть за «мінімальний сценарій зростання» Після заходу […]
12 Жовтня 2025
Китайський бренд Leapmotor, частково підконтрольний Stellantis, постійно розширює свою лінійку в нових сегментах, а його новий гігантський флагманський позашляховик D19 з’явиться на ринку з ціною на рівні Toyota RAV4 Флагманський позашляховик Leapmotor D19 офіційно дебютує 16 жовтня Він буде пропонуватися як у форматі чистого електромобіля, так і як гібрид із подовженим запасом ходу. Великий автомобіль […]
12 Жовтня 2025
Читати далі
Більше про цю тему у нашому блозі